• 1
  • 2
2007-10-25, 14:03
Medlem
Har tidigare donerat blod flera gånger och aldrig upplevt något speciellt. Men i tisdags var jag hos vårdcentralen och lämnade blodprov. Efter detta gick jag och tränade benen på gymmet, trode inte det skulle vara någon fara eftersom det var ett litet stick i armvecket (om man jämför med den tjocka nålen vid bloddonation, då tränar jag inte samma dag) och liten mängd blod.

Och idag till min förvåning ser jag att huden runt stickhålet är blåmärkeaktig, storleken av en enkrona på vardera sida. Är detta något allvarligt eller är det någon slags ofarlig inre blödning?
Citera
2007-10-25, 14:06
Medlem
samfishers avatar
Blodprov

Jag gjorde ett blodprov för ett tag sen och upplevde samma sak.

Kanske bara är att sköterskan kommit lite snett?

Hur som helst så gick mitt bort efter ca 4 dagar.

MVH

/SamFisher.
Citera
2007-10-25, 14:08
Medlem
sjukt vanligt...så sluta nojja...
Citera
2007-10-25, 14:14
Medlem
Haha va vet jag. Aldrig fått det av dem feta nålarna vid blodcentralen. Plasmanålen där är ju minst 10ggr större än vanlig blodprovsnål
Citera
2007-10-25, 14:23
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag får ALLTID blåmärken om man kör in en nål oavsett storlek i armvecket. Inget att oroa sig över.
Citera
2007-10-25, 14:29
Medlem
:Ericuss avatar
Hehe, jag hade tänkt starta en tråd om detta. Fick lämna tre provrör med blod förra veckan, och ett par dagar efteråt så växte ett stort blåmärke fram längst venen. Antar att det inte är något att oroa sig över.
Citera
2007-10-25, 14:58
Medlem
DenLedes avatar
För att undvika blåmärken vid blodprov ska man inte trycka ihop armen efteråt.
Man ska låta den vara rak och allra helst sträcka den rakt upp.
Citera
2007-10-25, 17:06
Medlem
Blir det inte blåmärken för att nålen körts genom venen och orskat en blödning under huden?!
Citera
2007-10-25, 21:04
Medlem
Antagligen har blod läkt ut ur nålsticker eller så har blodkärlet spruckit men det är inget farligt då det rör sig om ganska små kärl, det är en annan sak om det skulle röra sig om tex en artär i låret då kan man förblöda men det gör man alltså inte om det rör sig om en ven i armen. Det läker ihop på ett par dagar/vecka.
Citera
2007-10-25, 21:10
Medlem
Jag har också fått riktigt stora blåmärken efter att jag lämnat blod. Och ont har det gjort också. Usch!
Citera
2007-10-25, 21:28
Bannlyst
Man blir blå då man punkterat venen, alltså man har tryck igenom nålen genom första och andra lagret, vanligt för nålmissbrukare.

Edit: understryker att jag inte är en nålmissbrukare
Citera
2007-10-26, 00:11
Medlem
thebandit777s avatar
Fan jag minns då jag slog en sån jävla punka så armjäveln blev helt lila...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in