2007-10-25, 01:04
Medlem
StonePAMs avatar
Hej!

Jag använder mig av "image maps" för att skapa länkar av mina bilder på min hemsida.
Jag undrar om det finns något sätt att öppna dessa länkar i ett nytt webbläsarfönster?

För närvarande använder jag taggen <target="blank"> men då jag har flera länkar på sidan vill jag att de ska öppnas i olika fönster, vilket inte sker i mitt fall..

Mvh
Citera
2007-10-25, 01:35
Medlem
Prova _blank istället för blank eller ta bort det helt och hållet, eftersom det borde vara användaren som bestämmer om länkarna ska öppnas i ett nytt fönster eller inte.
Citera
2007-10-25, 01:37
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonePAM
Hej!

Jag använder mig av "image maps" för att skapa länkar av mina bilder på min hemsida.
Jag undrar om det finns något sätt att öppna dessa länkar i ett nytt webbläsarfönster?

För närvarande använder jag taggen <target="blank"> men då jag har flera länkar på sidan vill jag att de ska öppnas i olika fönster, vilket inte sker i mitt fall..

Mvh
target="_blank" ska öppna varje länk i nytt fönster...
<a href="#" target="_blank">
<area shape=".." href="#" target="_blank" />

Testa en vanlig popup annars? javascript:window.open(....);

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av aidsbarn
...eftersom det borde vara användaren som bestämmer om länkarna ska öppnas i ett nytt fönster eller inte.
Agreed.
Citera
2007-10-25, 01:39
Medlem
HerrHBs avatar
Lägg in ett understreck före bland: target="_blank".

Oj... Lite sen.
Citera
2007-10-25, 01:49
Medlem
StonePAMs avatar
Tack för snabba svar!

Använde mig av target="_blank".
Sidan fungerar som en klocka nu!

Mvh
Citera
2008-01-10, 13:59
Medlem
herdens avatar
Jag lägger in en fråga till i denna tråd ...

... och hoppas att någon kunnig svarar.

Det är så att jag inte kan hitta hur man styr via CSS hur en länk ska öppnas.
Jag vill styra så att den öppnas i ett nytt fönster.

Med vanlig HTML blir det så här:

<a class="pic" href="stora_tuttar.jpg" target="_blank">Familjeliv</a>

Det jag vill är att få bort target="_blank" och styra det via class="pic".

Vad tror ni om det då?
Citera
2008-01-10, 14:09
Medlem
ojns avatar
Det går inte att göra med CSS.

Det du kan göra är att sätta en
Kod:
<base target="_blank">
i din <head>, då kommer alla länkar på sidan öppnas i _blank. Vill du säga åt andra länkar att öppnas annorlunda får du overrida.

On a more personal note: Jag tycker det är vansinne att inte låta kontrollen över sådant här ligga hos användaren. Vilket också är anledningen till att denna funktion helt tagits bort ur STRICT.
Citera
2008-01-10, 14:19
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Det går inte att göra med CSS.

Det du kan göra är att sätta en
Kod:
<base target="_blank">
i din <head>, då kommer alla länkar på sidan öppnas i _blank. Vill du säga åt andra länkar att öppnas annorlunda får du overrida.

On a more personal note: Jag tycker det är vansinne att inte låta kontrollen över sådant här ligga hos användaren. Vilket också är anledningen till att denna funktion helt tagits bort ur STRICT.

Det här är i en färdig e-butikslösning där det bara finns en databascell för all produktinfo, och vill man ha i mer än 1 produktbild så får man mata in det i den cellen.

Det går såvitt jag kan se inte att få in annat än CSS att styra med.
Funkar alltså inte med <base target="_blank">

Edit: Angående att öppna i ny ruta så ser jag inte att det blir fel. Ser lite dumt ut att öppna i samma fönster, vilket det ju blir för merparten användare.
Vill man så går det ju bra att högerklicka och välja ny flik.

Edit2: STRICT. Vad är det menar du? Jag googlade lite och förstår att det är någon form av HTML-standard. Men menar du att t.ex target="_blank" kommer att sluta fungera i webbläsarna?
Senast redigerad av herden 2008-01-10 kl. 14:27.
Citera
2008-01-10, 14:43
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Edit2: STRICT. Vad är det menar du? Jag googlade lite och förstår att det är någon form av HTML-standard. Men menar du att t.ex target="_blank" kommer att sluta fungera i webbläsarna?
Det fungerar alldeles utmärkt att använda target="_blank", men sidan kommer inte att validera.
Citat:
Det går såvitt jag kan se inte att få in annat än CSS att styra med.
Jag tolkar det som att du inte kan ändra direkt i HTML-koden? Isf. blir det nog lite svårt, så antagligen måste du välja mellan att sätta target manuellt för varje bild eller överlåta beslutet åt besökaren.
Citera
2008-01-10, 14:46
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Det fungerar alldeles utmärkt att använda target="_blank", men sidan kommer inte att validera.

Jag tolkar det som att du inte kan ändra direkt i HTML-koden? Isf. blir det nog lite svårt, så antagligen måste du välja mellan att sätta target manuellt för varje bild eller överlåta beslutet åt besökaren.

Japp, så är det.

Tack för hjälpen ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in