• 1
  • 2
2000-06-16, 20:48
Medlem
Ok, fr er som inte fattat det n, s finns det 4 skivbolag som ger all musik,(sony, warner, bmg, etc) och bestmmer vad dom flesta lyssnar p (haha, jo s r det visst). Dom vill grna fortstta p det hr viset, (oj vart tog napster vgen).
MMM, money talks... r det ett krig som dom vet att dom kommer frlora i det lnga loppet? Iaf borde det vara s. Det r upp till oss att bevara vr valfrihet och slippa deras terror, nu kan vi genom internet visa vr ilska p ett beskedeligt stt, och genom lite "knowhow" sparka tebax, det kunda vi inte frut.
Vilka tror ni styr ZTV, MTV, Radio, GISSA! Pakt, dom har inte ett skit att sga till om, dom gr bst i att visa vad som levereras!! ( !!! Jag har sjlv jobbat p mindre skivbolag och vet hur svrt det r att promota och slppa skivor utan att g i konkurs, dvs om man inte har ovanstendes "blessing".. Monopol kallas det, det r inte tilltet, och eftersom det inte r det behver inte vi heller vara snlla... Det finns s mycket bra musik dr ute, faktum r att mnga av vrldens bsta band inte ens r signade, kanske lter banalt, men s r det. Fr er som njuter av att tugga medvetet snabbproducerad tuggumipop levererad p lpande band av dessa skivbolagsjttar som sjlvklart har pejl p er och er sm indoktrinerade hjrnhalvor, kan jag sga att den musiken kommer finnas kvar hursomhelst. Det vrsta som kan hnda r att ni slipper betala det totala verpriset fr blajjan, och att kvaliten hjs en aning (HUJEDAMIG#"#).
Citera
2000-06-17, 03:51
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

"och bestmmer vad dom flesta lyssnar p"

Ingen bestmmer vad du ska lyssna p frutom du sjlv, skivbolag gr som alla andra fretag som vill g med vinst....dvs producerar det som frmodas slja mest. i slutndan r det inte bolagens fel utan konsumeternas. Ingen tvingar oss att kpa eller att lyssna p sk tuggummi pop. Smaken r delad bara att reskpektera, eller du kanske menar att din smak r mera vrd?
Citera
2000-06-17, 23:36
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Dipper, hur frvntar du dig att folk ska kunna hitta musiken om de inte hr den p radion eller MTV? Hur mnga tror du gr runt i skivbutiken och kper ngonting de aldrig har hrt talas om? nr radion och MTV pumpar ut hgar av skit varje dag fr folk inte ngon chans att hra bra musik som inte r 'inne' fr tillfllet, musik som inte bara r gjord av trtta producenter utan av folk som verkligen brinner fr musiken.

Kommersiell framgng i musikbranchen idag r till 99.99 procent tack vare marknadsfring och 0.01 procent talang. I ett avsnitt av sen kvll med Luuk berttade rapparen Ken att hans skiva hade trillat ner 90(tror jag) placeringar p topplistan p EN VECKA. Tror du att systrarna Graf och Viktoria Silvstedt kom upp p den svenska topplistan p grund av deras musikaliska talang?
Jag blir cklad nr jag ser massproducerade populrmusikgrupper som Abba teens och Five eller varfr inte Spice Girls? musik som framstlls p lpande band fr att generera hits, skriv en helt idiotisk lt som folk har ltt att nynna p, spela snder den p radion och du har en garanterad hit. Det r en frolmning mot serisa musiker.

Sjlvklart r Jahajas smak mera vrd efterssom han frmodligen HAR en smak, han verkar vara en av f personer som inte inte leds av skivbolagens piska som ett litet fr, utan tar reda p och kper musik som HAN faktiskt tycker r BRA och inte en producent p EMI.

Man fr hoppas att alla mp3tradare med napster lyckas frstta skivbolagen i konkurs s snart som mjligt s att folk kan f brja hra lite riktig musik.

NP - Napalm Death, Utopia Banished
Citera
2000-06-18, 01:04
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Problemet med skrpmusik r att det ofta r barn, eller deras frldrar som kper skivorna. Mp3 r inget strre hot mot skrpmusiken eftersom deras publik inte klarar av att anvnda en dator.

Ngot som, enligt mig, r minst lika illa som skrpmusiken r denna hithysteri med massor av olika blandade-artister skivor som fljer efter.
Ett serist band har svrt att komma fram idag utan en riktig hit och mnga orkar inte lyssna igenom ett helt album utan vill hra samma lt 10 gnger om.

Mp3 r snarare ett problem fr de band som tilltalar en mer mogen och framfr allt datavan publik. Se bara vilka som fr krig mot Napster - Metallcia och dr Dre, inte direkt ngon "tuggummi pop" eller hur?
Skrpmusik r fr idioterna och det r knappast nt utdende slkte s det enda vi andra kan gra r att bojkotta MTV och liknande och kpa serisa artisters skivor.
Citera
2000-06-18, 01:09
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Sak samma, ingen tvingar oss att lyssna p Systrarna Graaf. Ingen tvingar oss att lyssna p NRJ, eller titta p MTV. Fanns det inga tittare eller lyssnare s skulle sjlvklart sdana program falla bort.

Klart att marknadsfring delvis bestmmer om det ska bli en hit eller inte, samt att det r svrt att slla i ett enormt mediaflde, det slpps trots allt flera hundra nya skivor i veckan.

"Det r en frolmning mot serisa musiker"
Intressant och vilka kriterier ska man uppfylla fr att rknas som seris.

Visst ser pongen i resonemanget, men nd Jahaaja gjorde en klar generalisering av saken, smak gr inte att diskutera.

By the way:
Napalm Death r det serist? Sdr va, trodde dom lagt av vid det hr laget. Inte direkt nyskapande lngre heller.
Med tanke p hur deras frsta plattor lt s r vl inte musikalisk talang det frsta ord som dyker upp.
(Inte s illa menat dock)
Citera
2000-06-18, 01:12
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Johan: Sg inte ditt inlgg innan jag skrev mitt.
Intressant tanke om mp3, systrarna graaf tillhr nog inte bland de vanligaste som laddas ned, vilket stder ditt resonemang.
Citera
2000-06-18, 15:01
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

En seris musiker r en musiker som spelar fr musikens skull och inte fr pengarna, nr musik framstlls p lpande band fr att generera pengar r det inte lngre konst, det har d blivit en produkt(jag vet att det r en hemsk klyscha men den e sann).
Visst r det inget fel att tjna pengar p sin musik men nr man brjar gra musik som bara r till fr att slja singlar r man fel ute.
Citera
2000-06-18, 18:18
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

"En seris musiker r en musiker som spelar fr musikens skull och inte fr pengarna"

Och bara genom att hra en lt p MTV med att band eller artist frn t ex EMI. S kan man dra denna slutsats?

Kan nra p garantera att de flesta utvare av musik gr det fr konstens skull och inte fr pengarna. Sen r ju konst i sig sjlv en definitionsfrga.

Musik r ocks till fr att skapa vlbefinnande, om ngon fr det av t ex Five, s r vl det helt ok, oavsett om det r rtt plastigt.
Citera
2000-06-18, 19:40
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Tjena.
Frst vill jag tacka Hertig fr hans versttning och insiktfullhet.

Med tanke p omstndigheterna skulle jag vilja pst att det borde ha funnits en reserverad plats inom den fredetta musik_industrin_ fr dom som faktiskt inte hade ett val utan helt enkelt var tvugna att ventilera sig i sin musik. Fr dom som inte kunde hlla tyst, dom som kokade och slet av sig hret fr att att frmedla ngot som igen _tycktes_ vilja hra.. Dom som kunde ha ftt oss att knna oss mindre ensamma, gett oss trst och kraft att verleva, men aldrig fick hras och brast i sin ensamhet.

Men vad r Konst, tja det handlar iaf inte om att va bst p att spela, ha dom grymaste klderna, och dom catshigaste fraserna utan bara om rlighet. Konsten finns i alla stilar.

Generalisera?! Om det r ngra som generaliserar s r det dom stora skivbolagen som metodiskt urvattnat kulturer ver hela klotet fr att i frsta hand optimera deras redan sprngfyllda kassor. Som sagt r dom fretag, inte konstnrer, inte musiker, dom r hallickar, dom jagar horor...
Lt dom slita sig i hret fr omvxlings skull, fr internet
hller p att ta ver deras roll. Det vissa behvde dom till kan vissa idag gra sjlva. Om dom faktiskt lyckas med att verfra sitt monopol p internet ska jag fan uppgivet skratta och undra, hur fan kunde vi vara s dumma att vi lt det hnda...
_Idag_ r musiken fri igen fr flera miljoner som aldrig kommer nja sig med mindre, ribban har hjts

Citera
2000-06-18, 21:18
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

<<Idag_ r musiken fri igen fr flera miljoner som aldrig kommer nja sig med mindre, ribban har hjts<<

Sant, men till vilket pris? Det r ju inte bara bolagen (vilka jag misstnker de flesta struntar i) som florar pengar utan ocks artisterna som missar intkter frn royalty och NCB. Napster, audiogalaxy med flera tjnar indirekt pengar p andras upphovsrtt. Hur kul skulle du tycka om det var du som lagt ut ett antal hundratusen kronor fr instrument, studio etc, Slpper en skiva som ingen kper utan bara laddar hem. Frga ngon som hamnat i den situationen och svaret blir sker inte "det gr inget att jag inte fr tillbaka ngra pengar jag gr det ju fr konsten" Skillnaden mellan att ladda hem lten frn ntet eller att stjla singeln i skivaffren r inte s stor. Som Johan ppekar s r det inte Five, Backstreet boys etc som laddas hem i frsta hand utan "riktiga artister" som Hertigen kallar dem. S lnge man r ett pissigt demoband s gr det kanske inte s mycket, men sen? Internet r ett fantastiskt stt att sprida musik p, ngot som var helt omjligt fr ngra r sedan. Men upphovsrtten gller faktiskt hr ocks.

<<internet hller p att ta ver deras roll<<

Mjligt att det r s nu, men internet kommer inte vara "fritt" srskilt lnge till. Och bolagen kommer garanterat att anpassa sig till detta media ocks.

S snljpar stt igng och kp lite skivor......

Citera
2000-06-19, 22:30
Medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

knulla skivbolagen ???
dom borde verhuvudtaget inte f nn sex alls !
Citera
2000-06-20, 00:21
äldre konto (old)
Ej medlem
KNULLA SKIVBOLAGEN

Jaja...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto