• 1
  • 2
2007-10-24, 21:14
Medlem
Vet inte riktigt om jag lägger min fråga i rätt avdelning men eftersom det handlar om bilar så testar jag här.

Jag har tillgång till en bil som är ganska ovanlig och som jag kan tänka mig att folk vill åka i på t.ex. studenter och bröllop. Jag tänker inte starta någon taxiverksamhet utan jag erbjuder mig att köra folk i min bil några gånger om året.

Jag tänkte kanske annonsera via http://www.bfm.nu/index3.htm ,på forum och kanske på någon större annonssida som blocket.

Jag erbjuder alltså, som en ren hobby, att skjutsa runt folk för några tusen.

Är detta lagligt? Kan t.ex. taxibolagen eller företag som sysslar med att hyra ut lite mer exklusiva bilar bli förbannade och anmäla det hela?

Jag vet ju att man behöver tillstånd om man ska jobba med en liknande verksamhet. Men det verkar ju vara väldigt många som sysslar med liknande saker och jag har inte hört någon som har åkt dit.
Citera
2007-10-24, 21:23
Medlem
Enrödtråds avatar
Man ska väl betala skatt på inkomsten har jag för mig. Men det är det nog inte många som gör.
Citera
2007-10-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enrödtråd
Man ska väl betala skatt på inkomsten har jag för mig. Men det är det nog inte många som gör.

Jo men det är inte skatten jag är rädd för. Det var lite därför jag inte frågade på ekonomiforumet. Det är en ren hobbyverksamhet. Vill jag skatta och va laglydig så skattar jag det som en hobbyverksamhet. Annars så skiter jag i det och kommer att gå fri.

Det är just t.ex. företag som hyr ut bilar till bröllop som oroar mig. Jag snor liksom en kund från dom. Så frågan är, om jag börjar köra som jag skrev ovan, finns det då någon risk att jag får en massa anmälningar eftersom jag saknar tillstånd?
Citera
2007-10-24, 21:38
Medlem
Megaforces avatar
Tror inte det krävs några tillstånd alls för uthyrning av fordon. Taxiverksamhet kräver taxikörkort, även om du hyr ut din bil med dig som chaufför. Men om du bara hyr ut själva bilen så krävs inget tillstånd.

Dessutom är det inte så svårt att få tillstånd för taxiverksamhet eftersom detta är helt avreglerat nu. Men då får du ta taxikörkort också.
Citera
2007-10-24, 21:44
Medlem
Balthazaer-s avatar
Frågan är om man rent juridiskt kan komma undan genom att hyra ut själva bilen, och sen ställa upp gratis som chaufför?

Låt säga att det kostar 20 000 kr att hyra bilen utan chaufför, men bara 5 000 om dom erbjuder dig att köra? Då kan ju ingen påstå att folk betalar för chauffören iaf.
Citera
2007-10-24, 21:52
Medlem
hesons avatar
Det finns bergis någon form av kryphål men när jag pluggade trafiktillstånd (för att starta budfirma) lyckades jag inte lista ut någon väg att lagligt tjäna kulor på en snygg jänkare (utan att ha riktig biluthyrningsfirma eller taxikort)
Citera
2007-10-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det finns bergis någon form av kryphål men när jag pluggade trafiktillstånd (för att starta budfirma) lyckades jag inte lista ut någon väg att lagligt tjäna kulor på en snygg jänkare (utan att ha riktig biluthyrningsfirma eller taxikort)

Först måste jag förtydliga att självklart kör jag bilen. Skulle aldrig låna ut den utan mig som förare.

Jag har också kollat lite på reglerna. Länsstyrelsen har ju lite regler om detta. Min verksamhet går under, vad jag har förstått det som, yrkestrafik. Men eftersom jag endast ser det som en hobby så är det ju frågan om man måste ha tillstånd för yrkestrafik. Tittar man in hos skatteverket så ser man att det jag vill göra är en hobbyverksamhet.
Citera
2007-10-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tror inte det krävs några tillstånd alls för uthyrning av fordon. Taxiverksamhet kräver taxikörkort, även om du hyr ut din bil med dig som chaufför. Men om du bara hyr ut själva bilen så krävs inget tillstånd.

Dessutom är det inte så svårt att få tillstånd för taxiverksamhet eftersom detta är helt avreglerat nu. Men då får du ta taxikörkort också.

Verkar inte som jag behöver taxikort. Jag ska inte ragga folk på gatan. Mina körningar handlar om i förväg bokade turer till ett fast pris mellan de förutbestämda platserna A och B.
Citera
2007-10-24, 22:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_e
Verkar inte som jag behöver taxikort. Jag ska inte ragga folk på gatan. Mina körningar handlar om i förväg bokade turer till ett fast pris mellan de förutbestämda platserna A och B.

Sen är det ju också en fråga om vad försäkringsbolaget anser. Enstaka uthyrning i hobbysyfte går tydligen, men inte regelmässigt där bilen hyrs ut mer än vad den används privat..

Lagen om biluthyrning skriver klart att det enbart gäller yrkesmässig biluthyrning. Så den lagen gäller knappast dig i hobbyverksamhet. Men så fort du börjar med F-skatt så är det nog inte hobbyverksamhet längre..
Citera
2007-10-24, 22:18
Medlem
GN'Rs avatar
Lite OT: men vad är det för bil
Citera
2007-10-24, 22:31
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GN'R
Lite OT: men vad är det för bil