• 6
  • 7
2021-11-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Fantastiskt gott om det görs på rätt vis.
Antar att du har lagt köttet i vinmarinad, annars är det dags nu.

Kallas för planering dvs. "mise en place"
Citera
2021-11-04, 13:15
Medlem
Vet inte om någon skrivit det tidigare då jag verkligen inte är i tillstånd att orka läsa hela tråden.
Men en sak jag alltid gör är att köra rökt sidfläsk till, det speciella är att jag lägger i kappan från fläsket i grytan, lite som lagerblad. Får med lite rökigt fett i såsen. Sen steker fläsket i rätt stora tärningar (de kryper så förskräckligt..) långsamt vid sidan och sen även servera de vid sidan för att kunna lägga i krispiga salta rökiga bitar a la minut.

Pressad potatis eller puree till. Beror på hur mycket vin man druckit under själva tillagningen.
Citera
2021-11-04, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Kallas för planering dvs. "mise en place"

Nja, mise en place är inte riktigt samma sak som planering i den betydelsen.
I köket har man både preplistor och meplistor.
Du har gjort prep.

Skönt iallafall att nån fattar hur man gör.
Citera
2021-11-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nja, mise en place är inte riktigt samma sak som planering i den betydelsen.
I köket har man både preplistor och meplistor.
Du har gjort prep.

Skönt iallafall att nån fattar hur man gör.

Denna maträtt som många andra ska tillagas med känsla och får gärna puttra på lite längre, desto godare.
Citera
2021-11-06, 14:25
Medlem
Kör Julia Childs recept så kommer du bli nöjd.
Citera
2022-11-05, 11:15
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoTzu
Kör Julia Childs recept så kommer du bli nöjd.

Antar att du syftar på denna?

Jag har själv kört på Per Mobergs recept med lyckat resultat. Nu när jag gått igenom tråden verkar det dock som att han har en högre kött-per-vin-ratio än många andra.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
BB-bump
Och jag vill även snällt ställa mig i skaran och be den store dePaul om ett utförligt, komplicerat och tidskrävande recept på hans BB + tillbehör. Det hade varit oerhört uppskattat!
Citera
2022-11-14, 09:34
Medlem
Laxons avatar
Såg precis att Leif Mannerström hade en video på hans version av BB (som har enligt egen utsago fått lära sig av Paul Bocuse himself), han plockar grytan och silar grytsaften innan han sätter ihop den igen:

Boeuf bourguignon | Leif Mannerström
Citera
2022-11-24, 05:34
Medlem
Har ätit denna rätt många gånger i Frankrike, fransmännen gör gärna denna rätt på något billigare kött där köttet i nehåller "fettslamsorx" jag blev grymt besviken första gången jag serverades BB på båten över engelska kanalen på en fransk båt.
Vi här i sverige flrsöker att göra en lyxrätt av en fransk "vindtät/"fransk husmanskost"
Citera
2023-11-07, 00:58
Medlem
Mohaves avatar
Jag brukar göra min boeuf på högrev, men nu råkar jag ha ett kg innanlår som jag tänkte ha som kött. Funkar det också? Något särskilt att tänka på i så fall?
Citera
2023-11-07, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag brukar göra min boeuf på högrev, men nu råkar jag ha ett kg innanlår som jag tänkte ha som kött. Funkar det också? Något särskilt att tänka på i så fall?

Det beror på dig. Kan du laga mat så borde det funka.

SÖK vad innanlår heter på franska + BB så kanske du hittar rätt.
Citera
2023-11-08, 01:48
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det beror på dig. Kan du laga mat så borde det funka.

SÖK vad innanlår heter på franska + BB så kanske du hittar rätt.
Jag kan rapportera att det gick bra. Efter puttrande på låg värme i tre timmar var innanlårsbitarna i bra sönderfall. Och BBn välsmakande. Men nästa gång får det bli högrev igen. Det är ändå mustigare.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in