2009-09-05, 01:36
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Snlla DePaul, publicera en utfrlig beskrivning p hur man tillagar denna moder av grytor.
Har gtt igenom mngder av literatur, bde i pappersform och digitalt, och samtliga skiljer t vsentligt.
Bumpar denna frfrgan, d jag sjlv inhandlat ett drygt kilo svenskt hgrev med avsikten att gra boef bourguignon. Vill att det blir bra, tnkte laga det p sndag vilket r den dagen i veckan d jag tar extra tid p mig att laga mat. S snlla DePaul, om du har tid, kan du bist mig med hjlp?
Citera
2012-11-29, 03:32
Medlem
Farfarsfars avatar
Ordentlig bump, men det frtjnar denna matrtt.

DePaul, du store gastronom, kom med rd till en vilsen sjl!
Tnkte tillaga en variant p lg till helgen men r en smula osker p kryddning, rkt vs. rimmat flsk, samt lmpligt vin i och till maten. Vidare, vad passar till? Potatispure, sockerrter, ris, osv.
Citera
2012-11-29, 08:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Tnkte tillaga en variant p lg till helgen men r en smula osker p kryddning, rkt vs. rimmat flsk, samt lmpligt vin i och till maten. Vidare, vad passar till? Potatispure, sockerrter, ris, osv.
Haha, OK. Nr det gller de olika flsksorterna s fredrar jag rimmat och rkt flsk. Man fr dock ta hnsyn till det nr man saltar i grytan. Det kan ibland bli fr mycket. Ibland har jag chansen att f tag i rkt men orimmat flsk. Det r det absolut bsta valet i sammanhanget.

Ett gott vin till vilt r Brolio: http://vinkatten.se/vin/2705

Jag ter grna pressad potatis, kokt potatis eller enbart nybakat brd till BB. Det funkar med ris men det r trots allt inte ett tillbehr som man frknippar med denna rtt. Ocks en del mellaneuropeiska specialiteter funkar, ssom kndel, nokerli och sptzle.

Till BB ter jag inte sallad eller grnsaker som sidort, utan eventuellt lite rrrda lingon med en skvtt grdde i.

~Paul~
Citera
2012-11-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Ordentlig bump, men det frtjnar denna matrtt.

DePaul, du store gastronom, kom med rd till en vilsen sjl!

frga p systemet efter ett rdvin som ska vara i kttgrytan

nsta kniviga frga, som ju diskuteras i trden, r nr man stoppar i olika ingredienser, som svamp och bacon... klassisk taktik frn risottokokning r att stoppa i hlften i brjan, finhackat, och andra hlften nr det nrmar sig slutet, grvre hackat... d fr man en balans mellan mustig ss och intressanta detaljer som sticker ut i munnen... det r ju en smaksak, en del gillar harmoniska grytor dr allt gift sig (allt kokat lnge), andra att det finns olika smaker och strukturer i grytan

kttgryta funkar alltid att koka p lg temperatur... stoppa in i ugnen p kvllen i 70-80 grader och kolla efter 10h hur kttet r... du fr d saftigare kttbitar som smakar mer ktt och en ss som r ngot tunnare... det r vl en smaksak vad man gillar... ragu brukar jag koka s (stor kttbit som kokar i tomatss o ofta tes var fr sig, pasta o ss, ktt + sallad)
Senast redigerad av Handke 2012-11-29 kl. 11:14.
Citera
2012-11-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, OK. Nr det gller de olika flsksorterna s fredrar jag rimmat och rkt flsk. Man fr dock ta hnsyn till det nr man saltar i grytan. Det kan ibland bli fr mycket. Ibland har jag chansen att f tag i rkt men orimmat flsk. Det r det absolut bsta valet i sammanhanget.

Ett gott vin till vilt r Brolio: http://vinkatten.se/vin/2705

Jag ter grna pressad potatis, kokt potatis eller enbart nybakat brd till BB. Det funkar med ris men det r trots allt inte ett tillbehr som man frknippar med denna rtt. Ocks en del mellaneuropeiska specialiteter funkar, ssom kndel, nokerli och sptzle.

Till BB ter jag inte sallad eller grnsaker som sidort, utan eventuellt lite rrrda lingon med en skvtt grdde i.

~Paul~

Jag tycker just brytningen av den svaga bacon/rkt skinka-smaken r det som skiljer en riktig boeuf bourguignon frn andra kttgrytor. Jag tycker dessutom att det ska vara en liten bit citronskal i - vad sger du?
Citera
2012-11-29, 21:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tycker just brytningen av den svaga bacon/rkt skinka-smaken r det som skiljer en riktig boeuf bourguignon frn andra kttgrytor. Jag tycker dessutom att det ska vara en liten bit citronskal i - vad sger du?
Hller med om den rkta smaken. Rkt spck r kanon. Men d skall det vara det naturligt rkta spcket och inte varianten dr man sprutar i vatten.

Jo absolut funkar det med citronskal men bara i ytterst sparsamma mngder.

~Paul~
Citera
2016-10-31, 15:34
Medlem
Hjlp.

Middagsbjudning om 3h och min boeuf, som r mitt skra kort men inte idag, smakar surt. Ih! Aldrig hnt mig frut.

Hamnade hr, kanske har ngon en id om hur man balanserar ut rtten? Har tillsatt lite vatten nu. S jvla synd p fint ktt och, i vrigt, fin gryta.
Citera
2016-10-31, 15:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrdpistol
Hjlp.

Middagsbjudning om 3h och min boeuf, som r mitt skra kort men inte idag, smakar surt. Ih! Aldrig hnt mig frut.

Hamnade hr, kanske har ngon en id om hur man balanserar ut rtten? Har tillsatt lite vatten nu. S jvla synd p fint ktt och, i vrigt, fin gryta.

Sur mat balanseras med stma, salt och fett.

Jag hade tillfrt mortter som tillfr stma. Eller fulmetoden: socker
Senast redigerad av madtop 2016-10-31 kl. 15:56.
Citera
2016-11-01, 11:13
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrdpistol
Hjlp.

Bsta sttet att rdda r oftast att sila av allt, och balansera med socker, EV om du har en bra reducerad fond att sp med. Avslutar man med en del smr brukar de funka med. Vad gjorde att det blev surt, dligt vin antar jag?
Citera
2016-11-02, 13:30
Medlem
Lyckades rdda den, tillsatte en rejl klick smr och vatten och lt den reduceras till servering. Smakade himmelskt, tack och lov.

Jvligt frvnande fr mig ocks. Misstnker att jag hade glmt vatten frn brjan och att vinets syra tog ver helt. Jag lser inte recept s ngot kan enkelt ha missats under vgen. Mste ha varit det. Hur som blev det himla bra till slut och resten av bag in boxen snktes efter middagen. Nu r det verkligen hst.
Citera
2021-11-04, 08:18
Medlem
Denna matklassiker "Boeuf Bourguignon" blir p menyn till helgen
tillsammans med ett tungt rdtjut, de vattnas redan i munnen
Citera
2021-11-04, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Denna matklassiker "Boeuf Bourguignon" blir p menyn till helgen
tillsammans med ett tungt rdtjut, de vattnas redan i munnen

Fantastiskt gott om det grs p rtt vis.
Antar att du har lagt kttet i vinmarinad, annars r det dags nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in