2009-07-10, 01:31
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Ngot tips p var jag ska leta.
Antar att de svenska kockarnas BB p recept.nu eller va det heter inte r helt korrekt.

Jag skulle bara vilja be att frga tv saker till.
Vad fr karaktr ska vinet ha och vet ngon var jag skall ska mig p vstkusten fr att f smaka p en riktig BB?

Jag har nu letat i ett par timmar.
Jag hittar ingenstans dr det str ngot i nrheten av ett avancerat recept.
Citera
2009-07-14, 16:29
Medlem
Deliras avatar
Jag brukar ha i hgrev (kper av Percys ktt i Sollentuna, bra skit) eller grytbitar av hjort. Jag anvnder Chateau Gratien som matlagningsvin i detta fallet, det gr ven alldeles utmrkt att dricka till.
Citera
2009-09-02, 15:08
Medlem
Octavianuss avatar
hittade en bok frn 1965 som heter Frankska kkets stora kokbok. Som r en bok skriven av en fransk stofilkock, och dligt versatt till svenska. Tnkte att jag skulle gra mig en boeuf borgis idag. versatt i denna boken heter det rdvinsmarinerad ragu p oxktt.

Men tydligen ska kttet ligga i marinad av rdvin och grnsaker i 12 timmar, s fr spara den till imorogn. Men iaf, man ska ha sidflsk ven i detta receptet. Men frgan r vad som funkar, e inte s hemma p sidflskavdelningen. Gr det bra med trnad bacon, eller ska det vara just sidflsk av den gamla skolan?
Kttet man skulle ha r 500 g lndstek av oxe, r det samma som hgrev? Det r det jag har hemma, och tnkte kra p, men tnkte vore kul och veta om det r samma.
Citera
2009-09-02, 16:01
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
hittade en bok frn 1965 som heter Frankska kkets stora kokbok. Som r en bok skriven av en fransk stofilkock, och dligt versatt till svenska. Tnkte att jag skulle gra mig en boeuf borgis idag. versatt i denna boken heter det rdvinsmarinerad ragu p oxktt.

Men tydligen ska kttet ligga i marinad av rdvin och grnsaker i 12 timmar, s fr spara den till imorogn. Men iaf, man ska ha sidflsk ven i detta receptet. Men frgan r vad som funkar, e inte s hemma p sidflskavdelningen. Gr det bra med trnad bacon, eller ska det vara just sidflsk av den gamla skolan?
Kttet man skulle ha r 500 g lndstek av oxe, r det samma som hgrev? Det r det jag har hemma, och tnkte kra p, men tnkte vore kul och veta om det r samma.
Skillnaden mellan Sidflsk och bacon r ju att bacon r rkt , jag skulle hellre tagit sidflsk
Citera
2009-09-02, 16:20
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Skillnaden mellan Sidflsk och bacon r ju att bacon r rkt , jag skulle hellre tagit sidflsk

Nja, bacon r vl ocks sidflsk - om jag har frsttt det rtt r det s hr:
Frskt sidflsk = frskt, mste tillagas
Rimmat sidflsk = har legat i saltlake, mste tillagas
Bacon = har legat i saltlake, varmrkt, eller behandlat med rksmakskemikalier, dock ej frdigt, mste tillagas
Rkt sidflsk, har legat i saltlake, varmrkt, gr att ta direkt ur paketet (till nds)
Kallrkt sidflsk = har legat i saltlake, kallrkt, gr att ta direkt ur paketet (de svenska rkeriernas stolthet, en underskattad (och billig) delikatess).

Rtta mig grna om ngot inte stmmer
Citera
2009-09-02, 16:50
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Nja, bacon r vl ocks sidflsk - om jag har frsttt det rtt r det s hr:
Frskt sidflsk = frskt, mste tillagas
Rimmat sidflsk = har legat i saltlake, mste tillagas
Bacon = har legat i saltlake, varmrkt, eller behandlat med rksmakskemikalier, dock ej frdigt, mste tillagas
Rkt sidflsk, har legat i saltlake, varmrkt, gr att ta direkt ur paketet (till nds)
Kallrkt sidflsk = har legat i saltlake, kallrkt, gr att ta direkt ur paketet (de svenska rkeriernas stolthet, en underskattad (och billig) delikatess).

Rtta mig grna om ngot inte stmmer
Nu mena jag inte kall/varm rkta grejjer
Bda r Rimmade men bacon r ocks rkt
Citera
2009-09-02, 18:48
Medlem
SexyBeasts avatar
Snlla DePaul, publicera en utfrlig beskrivning p hur man tillagar denna moder av grytor.
Har gtt igenom mngder av literatur, bde i pappersform och digitalt, och samtliga skiljer t vsentligt.
Citera
2009-09-02, 20:08
Medlem
Eclipse82s avatar
Nu r ju jag frvisso en glad amatr, men jag anser att till grytor r alltid hgrev att fredra nr man ska anvnda ntktt.

Smaken r mycket angenm, mnga gr fel att bryna kttet fr snabbt i brjan, bst blir resultatet om man bryner lite ktt i taget i lagom stora delar s man slipper dela med kniv sen nr det r redo att tas.

Jag anvnder ocks mycket av fettet i kttet vilket hjlper till att ge mycket god smak t ssen. Detta gr att man inte behver mycket grdde eller smr fr att runda av med.

Kryddning vntar jag med tills kttet r brynt, ev kryddor och salt strs varsamt p innan ev vtska tillfrs. Anvnder man torkade kryddor s r detta ocks en frdel d kryddorna fr rostas lite med kttet innan vtskan tillfrs.

Skrev inte detta fr att lra ngon hr utan fr att visa hur jag gr, jag har skert massor att lra.

Hgrev r min absoluta favorit, entrecten bland grytktt IMO.

/ Eclipse.
Citera
2009-09-02, 21:47
Medlem
Kid-Viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Nr det slunda gller ditt flsk kontra champinjoner s sger: Vill du ha perfekt kontroll och utskt/genuin smak s laga dina ingredienser separat. Detta tar sin tid och r inte mnat fr en vanlig lunchrestaurang men slutligen r det vrt anstrngningen.

~Paul~

P lunchrestaurangen jag sliter p gr vi faktiskt s... kr alla ingredienserna fr sig, och monterar ihop nr vi vrmer p grytan dagen efter.... Fast frsta gngen jag gjorde BB nr jag var ny p jobbet och inte hade s stor koll s blev det lite fel... tog ur kttet ur ssen nr det var mrt, redde och smakade av ssen s den var perfekt... och slnger i det det brynta baconet i ssen over natten(vi anvnder bacon p jobbet). Fick nog dryga grytan med dubbelt s mycket dan efter och den smakade fortfarande salt... Trodde aldrig baconet skulle ge s jvla mycket slta Men man lr s lnge man lever
Citera
2009-09-02, 21:48
Medlem
hr r en hyffsad variant som ocks r vlbeskriven: http://fxcuisine.com/default.asp?lan...esolution=high
Citera
2009-09-03, 00:06
Medlem
Ska jag kra en finvariant s brukar jag g p detta recept.

Marinera stora grytbitar av hgrev i rdvin s at det med rge tcker, lagerblad, timjan, persiljekvistar och hela pepparkorn i minst 24 timmar.

Sl sedan ver allt i en gryta dr du redan smrfrst hela skogchampinjoner, stora bitar RKT sidflsk, mortter i bitar, tomatpur och prllk. Koka i s mnga timmar att kttet gtt frn mrt till segt till supermrt.

Plocka upp kttbitarna och dela eventuellt om de r fr stora bitar. Sila av rdvinsssen och koka ner och smakstt efter eget tycke. Se till att alla kryddor r bortaplockade frn kttet.

Stek p kvartade skogschampinjoner, Stora kuber av likadant sidflsk och prllk eftersom man dels fr nya frscha, brynta smaker och dels fr att det som har kokat med hela tiden r snderkokt.

Montera grytbitarna och rdvinsssen i botten av en djup tallrik med breda kanter och str sedan ver de nystekta garnityren. P med hackad persilja och servera med krmig potatispur.

Anvnd salt och peppar efter eget tycke och frnuft genom heal receptet.
Citera
2009-09-03, 10:08
Medlem
R.Stotzkys avatar
BB lagade jag i frra veckan, visserligen till servering i en lunchrestaurang, men jag frskte nd gra det s genuint som mjligt. Ngra bra tips har redan dykt upp i trden, som att bryna ktt, svamp och sidflsk var fr sig innan det lggs ned i grytan.

Jag anvnde ytterlr, eftersom det var vad som fanns, skar kttet i 3 x 3 cm stora bitar och brynte det tmligen hrt. Kttet lades i en stor skl, kttsafterna hlldes ner i grytan, och pannan deglacerades. Mjl pudrades ver kttet s att alla bitar var tckta med mjl, sen kte de ner i grytan med buljong, vin och kryddor. Lock p, sen fick det st i ett par timmar innan det var dags fr mortter, och tio minuter senare svampen.

Resultatet blev ganska lyckat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in