Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-24, 20:26
  #1
Medlem
Jag vill installera Ubuntu 7.10, men innan jag bestämmer mig för att göra det, undrar jag ifall jag kan spara mina mp3 filer och jpg filer i en extern hårddisk för att sedan kunna tanka över dem till dem interna diskarna i burken under Ubuntu system.

Jag undrar med andra ord om Ubuntu inte kräver att den externa hårddisken är formaterad i dess "egna systemet" för att den ska kunna kommunicera mellan enheten.

Jag vore tacksam för svar!
Citera
2007-10-24, 20:30
  #2
Medlem
kan både läsa och skriva ntfs nu
Citera
2007-10-24, 20:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hosse
kan både läsa och skriva ntfs nu

Tack!
Citera
2007-10-24, 23:24
  #4
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hosse
kan både läsa och skriva ntfs nu

Är detta säkert? Inbyggt stöd? Man behöver inte trixa med NTFS-3G själv?
Citera
2007-10-24, 23:27
  #5
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Är detta säkert? Inbyggt stöd? Man behöver inte trixa med NTFS-3G själv?
NTFS har tidigare varit ett problem i Linux. Du har sedan länge kunnat läsa från en NTFS-partition men det har varit större problem med att skriva. Nu har Ubuntu implementerat NTFS-3g-projektet som gör att du nu både kan läsa och skriva till NTFS-partitioner. En nödvändighet om du till exempel pluggar in en extern USB-enhet som är formaterad som NTFS

http://www.idg.se/2.1085/1.122886

första träffen på den formidabla sökmotorn som vi alla älskar
Citera
2007-10-24, 23:29
  #6
Medlem
Flärps avatar
Sjukt imba! Synd bara att Ubuntu är packat med massa skit man inte behöver, annars hade jag lätt använt det istället för Debian eller Gentoo

Men nu gick jag off topic. Förlåt
Citera
2007-10-25, 07:40
  #7
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Sjukt imba! Synd bara att Ubuntu är packat med massa skit man inte behöver, annars hade jag lätt använt det istället för Debian eller Gentoo

Men nu gick jag off topic. Förlåt

Hm? Ubuntu kommer som standard på en CD och den inehållet dessutom ett bootbart live-system samt stora paket som openoffice som man kan ta bort om man vill. Systemet är ganska minimalt för övrigt och inehåller bara det som de flesta avänder för att det ska få plats på just en CD.
Citera
2007-10-25, 07:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Hm? Ubuntu kommer som standard på en CD och den inehållet dessutom ett bootbart live-system samt stora paket som openoffice som man kan ta bort om man vill. Systemet är ganska minimalt för övrigt och inehåller bara det som de flesta avänder för att det ska få plats på just en CD.
Gimp använder väl inte alla?
Desamma med Evolution. Plus Compiz Fusion.
Citera
2007-10-25, 13:29
  #9
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Sjukt imba! Synd bara att Ubuntu är packat med massa skit man inte behöver, annars hade jag lätt använt det istället för Debian eller Gentoo

Men nu gick jag off topic. Förlåt
Installera från en Ubuntu Server-skiva då...
Citera
2007-10-25, 17:14
  #10
Medlem
Sigmaswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Sjukt imba! Synd bara att Ubuntu är packat med massa skit man inte behöver, annars hade jag lätt använt det istället för Debian eller Gentoo

Men nu gick jag off topic. Förlåt

Använd NTFS-3G under de distarna också då, har själv kört det under Gentoo och det funkade alldeles utmärkt. NTFS-3G är inte unikt för Ubuntu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback