• 1
  • 2
2007-10-24, 18:05
Medlem
Sitter på Windows XP men har funderat att gå över till Ubuntu.. Har använt det förut men bara under kort tid... Men eftersom det är snabbare och "snyggare" enligt mig så... Min fråga är dock.. Det största problemet för mig med Linux är att i princip alla program på min Windows inte funkar där... och spel...

Har dock hört om programmet "Wine" som gör det möjligt att spela .exe filer..
Kan jag alltså spela alla spel och köra alla program I Linux som i mitt Windows då?
Citera
2007-10-24, 18:21
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
Sitter på Windows XP men har funderat att gå över till Ubuntu.. Har använt det förut men bara under kort tid... Men eftersom det är snabbare och "snyggare" enligt mig så... Min fråga är dock.. Det största problemet för mig med Linux är att i princip alla program på min Windows inte funkar där... och spel...

Har dock hört om programmet "Wine" som gör det möjligt att spela .exe filer..
Kan jag alltså spela alla spel och köra alla program I Linux som i mitt Windows då?

Lååååångt ifrån allting funkar. Och om det startar är chansen rätt stor att det inte funkar som det ska.

Om du nu vill ha alla program du kör i Windows och tänker använda Wine för att köra massa windowsprogram, varför ens byta till Ubuntu?
Citera
2007-10-24, 18:23
Medlem
Håll dig du till ditt Windows istället... du är en gaymer så stanna du kvar vid Windows så slipper du få huvudvärk över att saker och ting inte funkar som du är van vid...
Citera
2007-10-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Håll dig du till ditt Windows istället... du är en gaymer så stanna du kvar vid Windows så slipper du få huvudvärk över att saker och ting inte funkar som du är van vid...

Önskar att det fanns ett operativ system som var lika snabbt o säkert som linux och kunde köra program som windows... Fast då skulle det nog inte bli lika säkert...
Citera
2007-10-24, 18:53
Medlem
Phass avatar
Citat:
Önskar att det fanns ett operativ system som var lika snabbt o säkert som linux och kunde köra program som windows... Fast då skulle det nog inte bli lika säkert...

Det kallas Windows och vett i skallen.
Citera
2007-10-24, 20:00
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Ändra ditt användarkonto till begränsad användare så blir det betydligt säkrare...
Citera
2007-10-24, 20:21
Medlem
http://games.cedega.com/gamesdb/

här är en lista på spel som fungerar med betalprogrammet cedega dom spelen funkar med wine ochså säkerligen om du får ordning på inställningarna bara

skillnaden mellan windows och ubuntu är ju att windows kostar pengar ubuntu kostar ej ,om nu någon hade missat den informationen
Citera
2007-10-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hosse
http://games.cedega.com/gamesdb/

här är en lista på spel som fungerar med betalprogrammet cedega dom spelen funkar med wine ochså säkerligen om du får ordning på inställningarna bara

skillnaden mellan windows och ubuntu är ju att windows kostar pengar ubuntu kostar ej ,om nu någon hade missat den informationen

Det var ju rätt så många... Annars så kanske Cedega finns att ladda ner?

Men andra program.. som Winamp och Windows Media player classic, Utorrent och hamachi....

Hur är det med sådana? Är säker på att det finns program som spelar ljud och film filer... men hamachi? det använder jag mig mycket av.
Citera
2007-10-24, 22:40
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Det var ju rätt så många... Annars så kanske Cedega finns att ladda ner?

Men andra program.. som Winamp och Windows Media player classic, Utorrent och hamachi....

Hur är det med sådana? Är säker på att det finns program som spelar ljud och film filer... men hamachi? det använder jag mig mycket av.
ta och slimma ner och konfigurera ditt windows att se ut som du vill att det ska se ut istället. kolla deviantart.com och customize.org för visuella förändringar och kanske.. vad vet jag sweclockers lär ju ha massa guider/trådar på forumet hur man snabbar upp windows på olika sätt.
bara ett förslag
Citera
2007-10-24, 22:47
Medlem
sillybillys avatar
Någon som har fått igång .net framework mha wine?
Citera
2007-10-25, 01:13
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:

xmms, mplayer, mpg321, beep media player, rhythmbox, amarok

mplayer (ev. med smplayer-frontend), xine, vlc,

ktorrent, azureus, ctorrent, deluge

http://files.hamachi.cc/linux/README
Citera
2007-10-25, 01:16
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
Någon som har fått igång .net framework mha wine?
Testa Mono, en .Net-klon för *nix.. Officiella .Net framework lär inte funka särskilt bra under Wine...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in