• 1
  • 2
2007-10-24, 17:22
Medlem
Jag har stött på ett problem i Cubase SX.

Ett exempel: Jag ska lägga bas på kanal 2. På kanal 1 ligger en takt (från VST instruments, Groove agent). Vid inspelningen är allt "tajt" som det ska, men när jag lyssnar på båda kanalerna tillsammans så låter det som basen sackar efter.

Det märkliga är att när jag testar och göra pålägg på flera kanaler utan Groove agent, så uppstår inte detta "sackande" utan allt låter bra. Jag kan då lägga ljudspår på ljudspår utan problem.

Jag har hört talas om latency, men eftersom jag är nybörjare på Cubase undrar jag om det är någon inställning som behöver göras i programmet eller på datorns ljudkort för att bli av med problemet. Datorn är hyfsat ny och har bra kapacitet. Ljudkortet är bra mycket bättre än det jag hade i min gamla dator och då fanns inte det här problemet. Stort tack till den som knäcker gåtan!
Citera
2007-10-24, 18:02
Medlem
Jag har även hört att det ska gå att ställa in ljudkortet för att få så låg latency som möjligt. VEt någon hur?
Citera
2007-10-24, 18:10
Medlem
budgies avatar
kan tyvärr inte hjälpa dig med det men du kanske kan hjälpa mig.
Är det möjligt att ändra signatur mitt i låten.
Så om jag håller på att spela en låt som är 4/4. Kan jag ändra till 9/8 nånstans i mitten? Hur gör man?
Citera
2007-10-24, 20:57
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budgie
Så om jag håller på att spela en låt som är 4/4. Kan jag ändra till 9/8 nånstans i mitten? Hur gör man?

Det där fattar inte jag heller. Är rätt avancerat tror jag.
Kan typ inget om cubase dock, nyss börjat med det.
Spelar bara in allt i samma tempo och takt och ler och ser glad ut
Citera
2007-10-24, 22:23
Medlem
Va? JAg som trodde det kryllade av studiofreaks här
Citera
2007-10-25, 11:58
Medlem
Är det ingen som vet hur man ställer ner latencyn på ljudkortet?
Citera
2007-10-25, 12:27
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budgie