• 1
  • 2
2007-10-24, 17:22
Medlem
Jag har stött på ett problem i Cubase SX.

Ett exempel: Jag ska lägga bas på kanal 2. På kanal 1 ligger en takt (från VST instruments, Groove agent). Vid inspelningen är allt "tajt" som det ska, men när jag lyssnar på båda kanalerna tillsammans så låter det som basen sackar efter.

Det märkliga är att när jag testar och göra pålägg på flera kanaler utan Groove agent, så uppstår inte detta "sackande" utan allt låter bra. Jag kan då lägga ljudspår på ljudspår utan problem.

Jag har hört talas om latency, men eftersom jag är nybörjare på Cubase undrar jag om det är någon inställning som behöver göras i programmet eller på datorns ljudkort för att bli av med problemet. Datorn är hyfsat ny och har bra kapacitet. Ljudkortet är bra mycket bättre än det jag hade i min gamla dator och då fanns inte det här problemet. Stort tack till den som knäcker gåtan!
Citera
2007-10-24, 18:02
Medlem
Jag har även hört att det ska gå att ställa in ljudkortet för att få så låg latency som möjligt. VEt någon hur?
Citera
2007-10-24, 18:10
Medlem
budgies avatar
kan tyvärr inte hjälpa dig med det men du kanske kan hjälpa mig.
Är det möjligt att ändra signatur mitt i låten.
Så om jag håller på att spela en låt som är 4/4. Kan jag ändra till 9/8 nånstans i mitten? Hur gör man?
Citera
2007-10-24, 20:57
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budgie
Så om jag håller på att spela en låt som är 4/4. Kan jag ändra till 9/8 nånstans i mitten? Hur gör man?

Det där fattar inte jag heller. Är rätt avancerat tror jag.
Kan typ inget om cubase dock, nyss börjat med det.
Spelar bara in allt i samma tempo och takt och ler och ser glad ut
Citera
2007-10-24, 22:23
Medlem
Va? JAg som trodde det kryllade av studiofreaks här
Citera
2007-10-25, 11:58
Medlem
Är det ingen som vet hur man ställer ner latencyn på ljudkortet?
Citera
2007-10-25, 12:27
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budgie
Se till att Tempo står på "Track" och inte "Fixed" i Transport Panel (tryck F2 så ser du vilken det är). Tryck sedan CTRL + T. Där har du tempo track för projektet, där kan du ändra signatur och tempo på alla möjliga vis mitt i låten.
Citera
2007-10-25, 12:31
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
Jag har stött på ett problem i Cubase SX.

Ett exempel: Jag ska lägga bas på kanal 2. På kanal 1 ligger en takt (från VST instruments, Groove agent). Vid inspelningen är allt "tajt" som det ska, men när jag lyssnar på båda kanalerna tillsammans så låter det som basen sackar efter.

Det märkliga är att när jag testar och göra pålägg på flera kanaler utan Groove agent, så uppstår inte detta "sackande" utan allt låter bra. Jag kan då lägga ljudspår på ljudspår utan problem.

Jag har hört talas om latency, men eftersom jag är nybörjare på Cubase undrar jag om det är någon inställning som behöver göras i programmet eller på datorns ljudkort för att bli av med problemet. Datorn är hyfsat ny och har bra kapacitet. Ljudkortet är bra mycket bättre än det jag hade i min gamla dator och då fanns inte det här problemet. Stort tack till den som knäcker gåtan!
Latencyn ska inte påverka inspelningen på det här sättet. Nästan alla kort har direct monitoring vilket gör att latencyn på kortet inte märks av när du spelar in via ljudkortets ingångar. Någonting är fucked i inställningarna. Gå in i Devices / Device Setup och pilla under VST Audiobay-inställningarna. Kolla om rätt drivare är vald. Testa ändra Direct Monitoring-rutan och se om det hjälper. Annars tryck på Expert och experimentera med Adjust for Record Latency och Record Placement Offset.
Citera
2007-10-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Latencyn ska inte påverka inspelningen på det här sättet. Nästan alla kort har direct monitoring vilket gör att latencyn på kortet inte märks av när du spelar in via ljudkortets ingångar. Någonting är fucked i inställningarna. Gå in i Devices / Device Setup och pilla under VST Audiobay-inställningarna. Kolla om rätt drivare är vald. Testa ändra Direct Monitoring-rutan och se om det hjälper. Annars tryck på Expert och experimentera med Adjust for Record Latency och Record Placement Offset.

Grymt schysst. Tackar för tipsen. Nu ska jag pillra lite med inställningarna. Titta gärna in i tråden igen vid tillfälle!
Citera
2007-10-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT

Testade o pilla lite men det händer inget. En annan detalj jag märkt är att när jag markerar den gula monitorknappen för att kolla ljudnivån innan inspelningen (en liten stapel till vänster visar nivån) så går ljudet ut i högtalarna en sekund efter jag t ex slår an en ton på gitarren, om det kan vara någon ledtråd som kan leda til en lösning.
Citera
2007-10-26, 11:45
Medlem
En till fråga: Hur undviker jag att spela in metronomen som jag har som takthjälp vid påläggen? Som det är nu går den in på samma kanal jag spelar in på. Inte riktigt meningen att den ska komma med på inspelingen liksom
Citera
2007-10-26, 18:14
Medlem
ZtimEs avatar
Vilken verision av cubase andvänder du?

och vilket ljudkort har du?

Kolla under VST Connections har jag för mig att det heter (F4) och se vart du har routat allt ljud?

/jonas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in