2007-10-24, 14:22
Medlem
Hej,

Jag ska ta hand om min systerdotter i två veckor och har upptäckt att hon är väldigt petig i maten. Hon äter nästan aldrig fisk, förutom panerad torsk och hon äter inte särskilt mycket vitaminrik mat över huvudtaget. Jag tänkte därför att jag skulle få i henne lite fet fisk bl a. Hon gillar inte alls smaken av lax och annan fisk, så nu undrar jag om ni har några bra recept som tar bort fisksmaken.

Uppskattar verkligen alla tips jag kan få
Citera
2007-10-24, 15:36
Medlem
Tjohildas avatar
Sluta curla ungen. Sätt fram maten på bordet och säg att om hon inte äter vad som bjuds får hon vara utan mat. Jävla daltande!
Citera
2007-10-24, 15:41
Medlem
Squalos avatar
Kan du inte panera en torskfilé då?

En soppa/gryta med fisk, skaldjur och saffran brukar inte smacka speciellt mycket fisk. Men jag kan tänka mig att ungen inte kommer äta det ändå.
Citera
2007-10-24, 15:49
Medlem
Fiskfärsbiffar. De kan kryddas så att all fisksmak försvinner.
Citera
2007-10-24, 17:08
Medlem
När mina barn var små gjorde jag en fiskgratäng, som barnen kallade pizzafisk.

Jag kokade torsk och la på ett ugnssäkert fat. Spritsade potatismos runt om och hällde oreganokryddad champinjonstuvning över fisken, skivade på lite ost.Gratinerade i ugn 15-20 min.

Mina barn var heller inte så förtjusta i fisk, men denna rätt gilladede.
Citera
2007-10-24, 17:20
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Sluta curla ungen. Sätt fram maten på bordet och säg att om hon inte äter vad som bjuds får hon vara utan mat. Jävla daltande!
Amen!
Citera
2007-10-24, 17:35
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Hahaha, jo du, den gamla skolan. Är själv ett "fan" men det funkar ju inte på alla! Jag tar hand om mina otroligt bortskämda kusiner ibland. Tyvärr är de ju inte bortskämda med bra mat, utan med den mat de tycker om, alltså hamburgare, köttbiff med bea och pommes, korv med pommes, fish and chips osv. Jag har märkt att det absolut bästa sättet att få skitungarna att äta är att manipulera deras små hjärnor utan att det blir för uppenbart. Typ sitta och läsa tidningen och utbrista "det var som fan, Bono älskar selleri och laxpudding".

Eller också köra med omvänd psykologi. "Jag som hade tänkt att laga Coq au vin i morron, men nu är ju ni småungar här..." "Vadå då" "Ni är för små helt enkelt" "Vi är inte för små" "Nej tyvärr, ni förstår er inte på riktigt god mat" "Vi får göra något för småungar istället" "Nej, vi vill ha Coq au vin".

Det där med laxen är faktiskt inte så konstigt. Ungar har ju rätt känsliga smaklökar och låter man laxen gå för länge börjar den smaka tran. Tyvärr gör faktiskt de flesta bort sig där!

Sedan ska man aldrig lita på “fiskgubben”! Lukta på fisken, kolla gälarna osv. Köp aldrig “färsk” färdigpaketerad fisk!!!
Citera
2007-10-24, 17:42
Medlem
w84funs avatar
Ungarnas favoritfisk kommer här:

fryst vit fisk i block, ex torsk, kolja, krydda med salt, citronpeppar och dill

koka en bechamelsås (utan peppar) som du ersätter med citronpeppar, dill och färskpressad citron!
Använd gärna lite grädde istället för mjölken.

Sen på med såsen över de kryddade fiskblocken och in i ugnen tills fisken är färdig. Alltså helt vit och lätt att dela. Servera med kokt potatis, ärtor (ej överkokta) och citronklyftor. Mycket gott, även jag tycker om det även om jag för länge sedan passerat barnmatsstadiet.
Citera
2007-10-24, 18:04
Medlem
Tjohildas avatar
Den lillkille som står mig närmast i livet har alltid fått äta det som står på bordet, utan några "barn"alternativ. Han käkade sill, sushi och surströmming redan som fyraåring, och tömde gärna grönsaksbyttorna på dagis...Men ungar är väl olika. Han är sju nu, men om nån skulle föreslå barnmeny på restaurang skulle han inte ens fatta vad som menades.

En ofta förbisedd orsak till matkrångel tror jag också är att vissa inte låter barnen äta samtidigt som föräldrarna. Föräldrarna skottar i ungen nåt när den sitter där ensam i barnstolen, för att sen kunna äta själva i lugn och ro. Det blir ju ingen matgemenskap på det sättet, hur kul är det att äta ensam?
Citera
2007-10-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunkist
Hej,

Jag ska ta hand om min systerdotter i två veckor och har upptäckt att hon är väldigt petig i maten. Hon äter nästan aldrig fisk, förutom panerad torsk och hon äter inte särskilt mycket vitaminrik mat över huvudtaget. Jag tänkte därför att jag skulle få i henne lite fet fisk bl a. Hon gillar inte alls smaken av lax och annan fisk, så nu undrar jag om ni har några bra recept som tar bort fisksmaken.

Uppskattar verkligen alla tips jag kan få
Ja du, problemet med skitungar som är petiga med maten är att de växer upp
till "vuxna" som är petiga med maten. Jag har jobbat på samma ställe som en
sådan figur, det var en irriterande jävel. Det är givetvis inte bara mat som
sådana ungjävlar är bortskämda med, och takterna sitter i. Knäck henne nu,
i morgon kan det vara försent!

Så, det är ett bra initiativ du planerar, men du tänker fel. Att bjuda på riktig
mat som inte smakar som den ska, det är ju som att ge ett kok stryk som inte
känns! Helt bortkastad möda, alltså.
Citera
2007-10-24, 18:46
Medlem
Det kan vara väldigt trevligt att äta själv, utan att tänka hur man sitter, tuggar och klär sig.
Men du har en poäng, klart man ska äta med ungarna så de lär sig att äta äcklig mat
Citera
2007-10-24, 21:08
Medlem
w84funs avatar
Hur gammal är flickan? Om hon inte är allt för stor så är ett annat tips att presentera maten lite roligare. T.ex att trä upp den stekta laxen varvat med potatis och grönsaker på spett. Eller att helt enkelt använda pepparkaksformar att göra fiskfigurer av innan du steker dem. Såsen kan läggas upp som en sol på tallriken osv. Det finns så många trix för att få barn att äta. I det stora hela ska man vara lite försiktig med att blanda ihop till en enda gryta. Bättre att lägga upp var för sig och röra ihop på tallriken. Fast det gäller ju inte om hon passerat småbarnsstadiet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in