Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-24, 18:35
  #13
Medlem
dr.tjocks avatar
Ledslitage eller artros i knär ser man på röntgen......genom att ledspringan är sänkt.



Men det finns faktiskt 2 leder i knät, den mellan lårben och underben samt den mellan knäskål coh lårben.

Gonartros - led slitage mellan lårben coh underben. Ses men en enkel röntgen bild, helst belastade bilder(man ska inte ligga ner)

Femuropatellär artros - ses enkelt med en bild som man riktar in mellan knäskål och lårben, med ett böjt knä.


Att ställa artros diagnos görs med röntgen.


Misstänker man ngt annat så är det MR.....men jag gillar hellre att man gör en artroskopi på direkten så man kan diagnostisera på plats, samt samtidig åtgärda......
Citera
2007-10-24, 18:37
  #14
Medlem
dr.tjocks avatar
Det allra lättaste är att låta ngn bära hand på knät....så man får undersökt det samt att denne kan komma med en behandlingsplan.....
Citera
2007-10-25, 09:50
  #15
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.tjock
Det allra lättaste är att låta ngn bära hand på knät....så man får undersökt det samt att denne kan komma med en behandlingsplan.....
Bära hand? Menar du att åka till läkaren? Jo, det är ju faktiskt tusen gånger bättre än att fråga här, det är det ju alltid oavsett vad man lider av. Men, tror du att det är någon fara att gå med skiten? (kanske dum och svår fråga men ja..) Kan det förvärras tro?
Citera
2007-11-26, 11:26
  #16
Medlem
Mx2000s avatar
Mitt knä har bara blivit sämre sedan sist, sa idag gick jag till ortopeden igen. Han skickade mig direkt till en MR undersökning, sa jag ska dit om tre veckor. Hoppas verkligen de hittar en lösning!

Finns det nagra speciella fragor man kan ställa i samband med detta, eller till ortopeden när vi träffas och diskuterar resultaten?
Citera
2007-11-26, 14:14
  #17
Medlem
dr.tjocks avatar
Inget speciellt......bara en prognos om ens framtid ,samt vilken aktivitetsnivå man kan ha efter en sådan skada
Citera
2007-11-26, 14:45
  #18
Medlem
Krafses avatar
Haha, märkligt att tråden bumpades nu, jag tänkte precis meddela att det verkar bättra sig i mitt stackars knä. Kanske börjar den lilla miniskbiten malas bort nu?
Citera
2007-11-26, 14:55
  #19
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Haha, märkligt att tråden bumpades nu, jag tänkte precis meddela att det verkar bättra sig i mitt stackars knä. Kanske börjar den lilla miniskbiten malas bort nu?

Skönt att höra! Har du gjort nagot speciellt, eller bara väntat ut det? Har du tex tränat knäet pa nagot sätt, eller försökt att vila det sa mycket som möjligt?
Citera
2007-11-27, 08:17
  #20
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Skönt att höra! Har du gjort nagot speciellt, eller bara väntat ut det? Har du tex tränat knäet pa nagot sätt, eller försökt att vila det sa mycket som möjligt?

Jag har bara vilat det.

Det knäpper iofs fortfarande, men inte på långa vägar lika intensivt och inte lika ofta, så det känns absolut bättre.
Citera
2008-01-09, 09:28
  #21
Medlem
Mx2000s avatar
Hej igen,
Tänkte att det var dags för en update av mitt knä, om nagon är intresserad Jag var pa en MRT undersökning strax före jul, och da sade doktorn att det är inget fel alls, allting sag bra ut men han föreslog en slags stralningsbehandling. Eftersom jag var i Sverige över jul, tog jag med MRT bilderna och fragade en ortoped där vad han tyckte. Han sa ocksa att allt sag bra ut, lite vätska hade jag i knäet dock. Han tyckte att jag skulle börja träna för att bygga upp muskulaturen runt om i benen, sen skulle allt vara bra.

Hur som helst, jag gick pa min första behandling igar. Där var det en maskin med ett litet handtag som sköterskan smörjde in med nagon salva. Sedan fick jag massera in salvan med handtaget (fran vilket det kom nagon slags stralning) i knäna i atta minuter per knä. Det kändes ingenting, men jag ska göra detta totalt sex ganger.

Ni som vet, vad tror ni om den här behandlingen? Eftersom det inte kostar nagonting sa gar jag dit och slutför behandlingen, sa far vi se om det blir bättre efterat. Hoppas!
Citera
2008-01-09, 11:12
  #22
Medlem
Jag får snart svar från MR, skulle redan fått, men det har ju varit jul....
Och sen hände det lustiga, för alla evidensbaserade tänkare, att somadrilen hjälpte mot själva knäsmärtan som inte alls känns muskulär, jagb hade förväntat mig att musklerna runt knät skulle bli lindrade, men jag återfick ja, 95% och knäppen mnskade till "normal", instabiliteten, i just knät(jag blev däremot instabil av somadrilen i skallen) upphörde, inga problem med trappor, bilkörning.

Jag tycker det är skumt, för "evidensbaserat" borde bara musklerna som överanstängdes blivit bättre. Nu är jag nere på kanske 70% funktion, går OK på plan mark utan belastning, lite bättre än som värst men....
Ska ringa MR-doktorn idag och höra vad det var/är.
Märk att jag talar om andra evidens än vad gäller lustiga psykmediciner nu, saker jag självär ganska övertygad om stämmer, somadril ska väl inte påverka menisker, ben, etc?
Hur i h-vete kunde jag bli bättre?
Citera
2008-01-10, 18:09
  #23
Medlem
Ingen som har ngn ide?
Citera
2008-01-10, 18:16
  #24
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ingen som har ngn ide?
Det kanske har malts ner?

Mitt är förresten inte borta, det var borta ett tag men nu har det kommit tillbaks igen.
Gör iofs inte ont längre, men det smäller fortfarande ibland när jag sätter mig på huk. :/ Mycket obehagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback