2007-10-23, 21:56
Medlem
dont_blame_mes avatar
jag har haft min dator med 9 hårddiskar ikopplade, kontrollerkort och det som finns på moderkortet. när några månader gått började ibland en disk klicka, den gick sönder som sagt och den fick jag ut en ny av på garantin.

efter ett tag började en annan klicka, sen dog den o datorn lagga tokmkt, stängde av o bytte plats på strömkablarna på andra diskar, sen gick det fint, disken fungerade klockrent, men nu var det en annan disks tur, och då var det exakt samma problem. koppla om funkade fint. blev så flera gånger.

för en vecka sen ungefär gick inte de o lösa, så jag kopplade ut en disk, fungerade efter omstart. sen hängde datorn sig och efter omstart så dog 2 till, koppla ja ur den ena fungerade den andra. men tills slut ville dom 2 inte alls.

nu har jag 5 diskar i, 1 på extra kontrollern och 4 på datorns kontrollerkort, resten vill inte starta med datorn.

nätagget är på 480w och är ett antec truepower, ibland börjar det låta skumt som att fläkten fastat, men puttar jag med handen vid fläkten lägger det av i några timmar iaf.

är det nätagget som är fuckat? eller kankse kontrollern? ibland ville inte windows boota när alla diskarna satt i tom, dags o bygga om datorn kankse? nytt chasi o nätagg? eller varför inte mobo och hela köret? lite grymmare.

tips och kankse lösningar? tack
Citera
2007-10-23, 22:02
Medlem
groils avatar
Jag skulle tro att det är nätagget som är aningen för klent.
Citera
2007-10-24, 07:08
Medlem
Tror det också. 9 hårddiskar är ganska många. Hade du 2-3 kanske det skulle ha gått. Du måste skaffa ett nytt nätaggregat för din gamla har nog blivit utsliten men du kan behålla den som reserv.

Själv brukar jag alltid ställa in mina hårdiskar att stänga av sig själv efter mellan 5-15 minuter men det var för att jag inte ville höra på oljudet från mina nya Seagate diskar. Antar att det är bra för hårddiskarnas hälsa, värme och annat.

Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper (Properties)
Skärmsläckare / Bildskärm (Monitor Power) och välj hur många minuter.
Citera
2007-10-24, 08:49
Medlem
dont_blame_mes avatar
då är nog problemet löst, nytt nätagg. dags för ny burk iaf så de blir o bygga om =) tack för hjälpen
Citera
2007-10-24, 08:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter aningen häftigt att driva runt datorn som har 9 HDD på ett 480Watt nätagg.Har du dessutom något häftigt grafikkort , ett gäng externa enheter så kan jag förstår ditt problem.

Summeringen är att du bör skaffa dig ett starkare nätagg.
Citera
2007-10-24, 09:01
Medlem
Glöm inte rådet om att det går att ställa in hårddiskarna att stänga av sig automatiskt efter några minuter när den inte används. I ditt fall kan det vara en bra försiktighetsåtgärd i det långa loppet.
Citera
2007-10-24, 20:11
Medlem
dont_blame_mes avatar
saken är ju att det fungerade fint i några månader, sen började det knasa. nu fungerar det knappt med 5 börjar knasa lite idag
Citera
2007-10-24, 23:55
Medlem
efxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
saken är ju att det fungerade fint i några månader, sen började det knasa. nu fungerar det knappt med 5 börjar knasa lite idag
Sent kommer människan förstå dom mystiska bestarna som är våra nätagg... Du kan ju mäta spänningen som nätagget ger med en voltmeter för att se om den svajjar också. Om den gör det är det definitivt nätagget som bråkar.
Citera
2007-10-25, 09:14
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efx
Sent kommer människan förstå dom mystiska bestarna som är våra nätagg... Du kan ju mäta spänningen som nätagget ger med en voltmeter för att se om den svajjar också. Om den gör det är det definitivt nätagget som bråkar.

det vet jag verkligen inte hur man gör, har en multimeter, men inte förmågan att använda den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in