2007-10-23, 21:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Hejsan. Tänkte höra om någon har har tips på enkla bra backuplösningar? Allt är av intresse (utom bandrobotar). Gärna SAN-disklösningar och "en knapps"-backupprylar och andra smarta lösningar. Ja, alltså det mesta. Länkar och tips uppskattas.
Citera
2007-10-25, 21:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Kör en bump på denna.
Citera
2007-10-30, 10:51
Medlem
Backup via FTP är guld värt, då får du backupen ut ut huset per automatik varje dag.
Sätta upp en FTP server är inte så svårt, alla har juh bredband nuförtiden också.

Säkerheten är dock kanske en fråga, men det beror på hur känsligt matterial du ska backupa.

Jag använder detta programmet för att backupa:
http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse.html
det är helt klart mer än dugligt (även om där finns nån funktion jag saknar).
Citera
2007-10-30, 11:26
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobbe
Backup via FTP är guld värt, då får du backupen ut ut huset per automatik varje dag.
Sätta upp en FTP server är inte så svårt, alla har juh bredband nuförtiden också.

Säkerheten är dock kanske en fråga, men det beror på hur känsligt matterial du ska backupa.

Det finns ju olika slags krypteringar som påbyggnad på FTP så det är inga problem rent säkerhetsmässigt.
Citera
2007-10-30, 11:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Man måste ju inte köra ftp, men att hyra backuptjänst är en bra lösning om man har bra kapacitet på nätet. Men ofta har man alltför stora volymer för att det skall fungera med det nät man har (man hinner inte få backuperna klara på natten vilket gör att nätet blir trögt på morgonen).

Det finns de som använder sig av vanliga stora USB-diskar för backupändamål.
Dessa är relativt billiga idag och kan lätt ställas undan i brandsäkra skåp och är säkrare än band när det gäller återläsning (USB kommer att finnas kvar i många år till).
Citera
2007-10-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste ju inte köra ftp, men att hyra backuptjänst är en bra lösning om man har bra kapacitet på nätet. Men ofta har man alltför stora volymer för att det skall fungera med det nät man har (man hinner inte få backuperna klara på natten vilket gör att nätet blir trögt på morgonen).

Var nära att hyra backuptjänst först, men enormt dyrt var de (total backup på runt 100GB). Jag är väldigt nöjd med vår FTP lösning, funkar utan service nästan och i princip gratis
Citera
2007-10-30, 12:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Var nära att hyra backuptjänst först, men enormt dyrt var de (total backup på runt 100GB). Jag är väldigt nöjd med vår FTP lösning, funkar utan service nästan och i princip gratis

Det finns ju t.o.m backupprogram som sparar på Gmail-konto.. Det är i princip helt gratis och har väldigt hög kapacitet. Backuperna går också att ta hem på valfri PC med webläsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in