2007-10-23, 21:09
Medlem
Tjo,

Bytade från telia 8 Mbit till Bahnhofs 24/1. Maxade nästan alltid linan med Telia (fick ut 7,5/8 Mbit) och trodde därför att man skulle få en rätt bra ökning. Men ack vad fel man hade. I optimala förhållande så kommer jag upp i 12 Mbit av 24(har inte kommit över det), 1.5 Mb/s ner. Men ofta ligger den runt 1 Mb/s-->1,3 Mb/s. Jag vet att jag har runt 1900 m till telestationen.
Jag undrar vad ni andra ligger på om det är något att ringa och gnälla om eller om det är så här det ska vara.
Citera
2007-10-23, 22:06
Medlem
hembränts avatar
hmm förmodligen är det din maximala hastighet du kan få ut.. 1900m är hyffsat långt till stationen ändå.

Vad har du för modem förresten? Adsl2 måste du ha för 24/1 för att få ut hastigheten, Adsl2+ för 3mbit upp (rätta mig om jag har fel). Detta kan påverka hastigheten.

Eller så är det så enkelt att du inte kan få ut mer eftersom du bor en bit bort. Maxar 8mbit men kommer inte upp i 24..
Citera
2007-10-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
hmm förmodligen är det din maximala hastighet du kan få ut.. 1900m är hyffsat långt till stationen ändå.

Vad har du för modem förresten? Adsl2 måste du ha för 24/1 för att få ut hastigheten, Adsl2+ för 3mbit upp (rätta mig om jag har fel). Detta kan påverka hastigheten.

Eller så är det så enkelt att du inte kan få ut mer eftersom du bor en bit bort. Maxar 8mbit men kommer inte upp i 24..

Humm, okej. Det heter visserligen upp till 24 Mbit men man borde i alla fall få mer än hälften tycker iaf jag.
Har ett ADSL2+ Zyxel modem. Det gråa.
Citera
2007-10-23, 23:06
Medlem
hembränts avatar
okej, gööt. Det har jag med

mm, det är ju det som är det luriga med "upp till", man vet aldrig vart man hamnar och man kan inte klaga på det eftersom de har skrivit så.. Är det så att du vill ha mer i uppload eller är det downloaden du klagar på? Jag är skitnöjd med mitt 8mbit från telia i downloadhastighet iaf, dock skulle jag gjärna vilja ha lite mer än futtiga 1 upp.. 8/3 hade varit något de skulle kunna få många kunder på tror jag.

Om inte annat, testa hos någon granne som också har 24 och se vad hastigheten blir. Är den markant högre så skulle jag gissa på kanske dåliga kablar eller något fuffels med modem eller router.
Citera
2007-10-24, 05:02
Bannlyst
Alldeles för låg hastighet.

Jag fick 18 mbit/s från BBB när jag hade skiten, och bodde 1800 m från stationen.
Citera
2007-10-24, 07:27
Medlem
project_xs avatar
Har telia, maxxar ibland 1.8 mb/s, dock ganska sällan. Oftast ligger det vid 1.3 mb/s.

Telia
24/1
Gamla svarta modemet
~1000m till stationen
Citera
2007-10-24, 09:48
Medlem
Megaforces avatar
18 Mbit är ungefär vad man kan förvänta sig att få vid 1900 m och normala telekablar.

Vid 3000 meter så ger ADSL2+ och ADSL i princip samma hastighet som bäst (ca 6-8 Mbit)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in