2007-10-23, 17:11
Medlem
För några dagar sedan skulle jag sätta igång min kära dator men möttes bara av att en lampa lös till och sedan inget mer.

Tog bort sidan på datorn och kunde då se, när jag tryckte på strömmen, att alla fläktarna drog igång, processorfläkten, grafikkortets etc. Testade även om det var strömbrytaren som var glapp men det var det inte heller.

Jag funderar på om det är nätaggregatet som gått i pension. Jag bytte grafikkort för ett halvår sedan och lite mer minne. Datorn började låta en hel del, kan det vara så att aggregatet inte gav tillräckligt med spänning eller fick den gå på högvarv?

Någon som har några idéer om vad det kan vara annars?

Tack på förhand!
Citera
2007-10-23, 22:40
Medlem
Bump! Någon som vet?
Citera
2007-10-24, 06:30
Medlem
Antagligen har du rätt om att det är nätaggregatet. Vi lär inte säkert förrän du har prövat med en annan. Har du ett gammal nätaggregatet som du kan prova med? Du kan alltid ta bort grafikkortet medan du testar ett gammal nätaggregatet bara för att kolla om det är nätaggregatet det är fel på.

Koppla bort hårddisk och CD/DVD medan du testar så slipper du tänka på dem medan du felsöker. Ditt mål är att få liv i datorn. Små grejerna kopplar du in sedan när du tror du har fixat det.

Testa med bara ett minne i taget. Flytta det till det olika minnesplatserna och testa sedan med nästa minne på samma sätt ifall du får igång datorn.

De här är de första sakerna du borde testa eller göra innan du går vidare.
Citera
2007-10-24, 14:32
Medlem
Ma.monkeys avatar
Hur drog fläktarna igång snurrade dom konstant eller bara snurrade till en gång?
Citera
2007-10-25, 18:01
Medlem
Citat:
Hur drog fläktarna igång snurrade dom konstant eller bara snurrade till en gång?

De drog igång någon sekund för att sedan bara dö ut.

Okay, ska prova det du tipsade mig om, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in