2010-01-19, 18:55
Medlem
Narvals avatar
Dvärgen är en bok som jag tyckte om, den ger en väldigt bra bild av den machiavelliska renässans fursten, iallafall var det så jag tolkade den.
Citera
2010-01-20, 08:48
Medlem
Wow, gammal tråd. Jag har också varit på jakt efter Dvärgen och funnit att den varit out of print. Såg ett par ex på tradera innan jul, annars finns den säkert på de flesta bibliotek i landet. Helt klart ett måste att läsa.

Personligen uppskattade jag Barabbas bäst av Lagerkvist's verk, det är en av få böcker jag har läst om. Förresten så läste jag nyligen Mästaren och Margarita (Mikhail Bulgakov), som ger en alternativ infallsvinkel på Jesus korsfästelse och personerna inblandade. Istället för Barabbas så är det Pontus Pilates som gestaltas som tvivlare och tyngd av skuldkänslor. Också det en oerhört fin berättelse om längtan och ensamhet.
Citera
2010-01-20, 11:52
Medlem
racerkatts avatar
Längesedan jag läste Dvärgen men jag tyckte om den redan som ung.
Citera
2010-02-03, 17:39
Medlem
Haha dvärgen, visst fan blir man nostalgisk

Fick dvärgen gå ut i krig till slut som han ville? var jäääävligt längesen man läste denna bok.
Citera
2010-02-03, 17:47
Medlem
diddinerdss avatar
Svårt att säga. Jag föredrar när det händer lite emellanåt. Tyckte inte riktigt det gjorde det i denna. Tycker därför inte den var riktigt 100%
Citera
2010-02-03, 19:49
Medlem
diddinerdss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmon
Haha dvärgen, visst fan blir man nostalgisk

Fick dvärgen gå ut i krig till slut som han ville? var jäääävligt längesen man läste denna bok.

Har för mig han kom ut i kriget men att han landade väldigt långt bak i truppen och inte han göra så mycket innan det var över. Inte helt hundra där men har för mig det var något dylikt i alla fall
Citera
2010-02-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diddinerds
Har för mig han kom ut i kriget men att han landade väldigt långt bak i truppen och inte han göra så mycket innan det var över. Inte helt hundra där men har för mig det var något dylikt i alla fall

haha okej, ingen annan som minns hur den slutade ?
Citera
2010-02-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmon
haha okej, ingen annan som minns hur den slutade ?
Ja men det vore en förolämpning mot boken att berätta det.
Citera
2010-02-03, 21:47
Medlem
slabadans avatar
Dvärgen är ju en metafor för människans onda sida, dvs människans "litenhet" och brister. Dvärgen är helt enkelt en skildring av människans inre, mörka sida. Lagerkvist ger denna människans sida mänsklig gestalt genom Dvärgen.
Citera
2010-02-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Ja men det vore en förolämpning mot boken att berätta det.

Det finns alltid PM
Citera
2010-02-05, 17:29
Medlem
Dvärgen är helt klart ett mästerverk.
Citera
2010-02-07, 01:15
Medlem
SannRealists avatar
Läste idag halva "Gäst hos verkligheten", planerar att låna "Dvärgen" när jag är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in