Wow, gammal tråd. Jag har också varit på jakt efter Dvärgen och funnit att den varit out of print. Såg ett par ex på tradera innan jul, annars finns den säkert på de flesta bibliotek i landet. Helt klart ett måste att läsa.
Personligen uppskattade jag Barabbas bäst av Lagerkvist's verk, det är en av få böcker jag har läst om. Förresten så läste jag nyligen Mästaren och Margarita (Mikhail Bulgakov), som ger en alternativ infallsvinkel på Jesus korsfästelse och personerna inblandade. Istället för Barabbas så är det Pontus Pilates som gestaltas som tvivlare och tyngd av skuldkänslor. Också det en oerhört fin berättelse om längtan och ensamhet.
Fick dvärgen gå ut i krig till slut som han ville? var jäääävligt längesen man läste denna bok.
Har för mig han kom ut i kriget men att han landade väldigt långt bak i truppen och inte han göra så mycket innan det var över. Inte helt hundra där men har för mig det var något dylikt i alla fall
Har för mig han kom ut i kriget men att han landade väldigt långt bak i truppen och inte han göra så mycket innan det var över. Inte helt hundra där men har för mig det var något dylikt i alla fall
haha okej, ingen annan som minns hur den slutade ?
Dvärgen är ju en metafor för människans onda sida, dvs människans "litenhet" och brister. Dvärgen är helt enkelt en skildring av människans inre, mörka sida. Lagerkvist ger denna människans sida mänsklig gestalt genom Dvärgen.