2010-02-07, 10:19
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SannRealist
Läste idag halva "Gäst hos verkligheten", planerar att låna "Dvärgen" när jag är klar.
Ett tips: låna "Den svåra resan."
Det är en fristående fortsättning till Gäst hos... och är enligt mig mycket bättre. Det är nästan som om han lyckats fånga hela mänskligheten, ändå är den bara 100 sidor lång.
Senast redigerad av saftad_burk 2010-02-07 kl. 10:23.
Citera
2010-02-10, 23:21
Medlem
tyckte den var bra. en sak jag dock alltid funderat på är vad boken egentligen går ut på eller vad man säger.

jag sj har alltid betraktat den som en behandling av drivandet till ondska. dvärgen är ju oundvikligen en ond person men hans syn på världen för mig kan oxå utnyttjas för att avläsa driften bakom ondska. dvärgen känner sig inte hemma bland andra dvärgar och människorna som han eftersträvar ser ner på honom. är det vad som driver ondska? avsaknaden av gemenskap? går ju ganska bra med synen på människan som lagerkvist hade; polarisering leder till ondska.

några tankar kring det jag skrivit?
Citera
2010-03-25, 18:44
Medlem
mrrandom14s avatar
vilka paralleller kan med dra med andra böcker?
Citera
2012-10-20, 16:43
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Tycker den börjar som ett mästerverk men ballar ur i effektsökeri.
Kan hålla med lite i det. Inledningen är lysande. En annorlunda, misantropisk huvudperson som ser igenom allt och ändå är helt oförstående inför så mycket. Resten av boken är inte lika bra, handlingen är inte så intressant och man läser mest för att ta del av dvärgens egna tankar. Men den är väldigt bra ändå. Fascinerande huvudperson. Intressant miljö. Sorgligt slut.
Senast redigerad av Dr Scriptum 2012-10-20 kl. 16:46.
Citera
2013-08-29, 12:11
Medlem
DjungelJenss avatar
På wikipedia antyds att Dvärgen är del i en serie och alltså föregås av Hemmet och stjärnan samt efterföljs av De vises sten. Bör jag läsa Hemmet och stjärnan innan jag läser Dvärgen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A4rgen

Edit: Såg nu att Hemmet och stjärnan är en diktsamling och att De vises sten är ett drama. Jag tar mig friheten och läser Dvärgen som fristående verk.
Senast redigerad av DjungelJens 2013-08-29 kl. 12:14.
Citera
2014-02-13, 18:12
Medlem
Thinkingagains avatar
Bumpar denna tråd. Läste den precis, och fick några intressanta tankar. Dvärgen är ju en metafor för furstens ondska och inre drivkraft, right? Det är ju åtminstone den allmänna synen på honom. Då borde ju också de andra boende på hovet, likväl slottet i sig symbolisera furstens inre och diverse drivkrafter och känslor. Håller ni med mig?
Citera
2015-08-13, 20:41
Medlem
Pär Lagerkvist Dvärgen

Ni som har läst Dvärgen av Pär Lagerkvist, vad tycker ni?

Vad har boken för budskap?
Citera
2015-08-13, 21:54
Medlem
Burnhams avatar
Lite kort tycker jag och språket var inte särskilt varierat eller roligt överhuvudtaget, så ska det nog vara för att få dvärgen att verka vara en bittraste djäveln på jorden. Jag antar att du gör någon skoluppgift?
Citera
2015-08-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Lite kort tycker jag och språket var inte särskilt varierat eller roligt överhuvudtaget, så ska det nog vara för att få dvärgen att verka vara en bittraste djäveln på jorden. Jag antar att du gör någon skoluppgift?

Förstod inte ens vad du ville få sagt med detta? Annat än att dvärgen är bitter och jävlig? Läser du dina egna inlägg innan du postar?
Citera
2015-08-14, 00:40
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarekbf
Ni som har läst Dvärgen av Pär Lagerkvist, vad tycker ni?

Vad har boken för budskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Burnham

Citat:
Ursprungligen postat av sarekbf
Förstod inte ens vad du ville få sagt med detta? Annat än att dvärgen är bitter och jävlig? Läser du dina egna inlägg innan du postar?
Låt mig bryta ner och tolka mitt svar åt dig:

Fråga: Ni som har läst dvärgen vad tyckte ni?

Svar: Kort, onyanserat men även tråkigt språk, antagligen så var poängen med det att anpassa det efter Dvärgen, att läsaren ska se honom som en bitter djävel.

Vad förstår du dig inte på? Läser du vad du själv skriver innan du svarar?
Citera
2015-09-15, 03:19
Medlem
sarekfbs avatar
Dvärgen

Finns det någon symbolik i Dvärgen, dvs någon djupare mening bakom orden?
Citera
2015-09-15, 03:28
Medlem
Wkblades avatar
Många anser att det finns flera kopplingar till andra världskriget, plus att boken skrevs typ 1944.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in