2025-06-20, 07:22
Medlem
Finns det nån bok som handlar om denna bisarra delning av den japanska kuturen?
Den traditionella sidan är ju helt korrekt, men sedan har vi ju det här oerhört bisarra med diverse utklädnader och allt annat konstigt som de verkar hålla på med, för att vissa ej orkar med att hållas så hårt i den traditionella rollen?

Finns det nån bok hur detta nya åbäke kom sig?
Citera
2025-07-19, 11:08
Medlem
Söker böcker som botar en väldigt gammal, men lågfrekvent depression/melankoli, känsla av livets meningslöshet.

Något som hjälper att ändra tankeflöde när de flesta dagarna upplevs som i Sallingers "En dag som gjord för bananfisk" eller som Septimus tillvaro i Mrs. Dalloway.
Citera
2025-07-23, 23:11
Avslutad
Letar efter en bok som jag läste för cirka 10 år sedan, men köpte den på loppis så den är säkert ännu mycket äldre.
Minns varken titel eller författare.

Handlade om ett par tror jag, en man och en kvinna. Varav den ena (minns inte vem) blev inlåst på mentalsjukhus och som jag minns det fick den andra inte ut h*n och skrev in sig själv. För att rädda den andra på nåt vis.
Tror iaf att det var nån som låtsades vara mentalsjuk, för att sedan bli fast där. för ingen trodde h*n var frisk.

Eller liknande? Minns kanske fel. Men lite som shutter island eller Gökboet.

skräck/thriller.

Skulle bli glad om någon kopplade vilken jag menar!
Citera
2025-08-12, 23:52
Medlem
Jag läste en bok en gång i tiden, som handlade om en snubbe som samlade snäckor eller nåt liknande och ordnade dessa i ett omfattande system. Jag tror att han genomgått någon slags kris innan...typ förlorat sin kärlek eller nåt...

Jag har glömt bort vad boken heter.

Är det någon, som vet vilken bok jag syftar på?'

Trodde det var Somerset Maugham och har letat bland hans böcker men det verkar inte troligt..
Citera
2025-09-02, 22:16
Avslutad
Kan någon säga vilka orter Bo Setterling bodde i förutom Strängnäs och Västerås?

Kanske är i fel forumsdel, flytta isf

Tack på förhand
Citera
2025-09-03, 00:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Kan någon säga vilka orter Bo Setterling bodde i förutom Strängnäs och Västerås?

Kanske är i fel forumsdel, flytta isf

Tack på förhand

Föddes i Växjö, bodde kort i Stigsjö utanför Härnösand, sedan Strängnäs, Västerås, eventuellt i Hökhuvud/Folkmora by i Uppland, slutligen Strängnäs igen - om man tolkar hans olika boenden rätt i denna aningen röriga text:

https://www.geni.com/people/Bo-Setterlind/6000000003051609713
Citera
2025-09-20, 16:59
Medlem
Ördögs avatar
Jag efterlyser en bok med berättelser och betraktelser, avsedda att läsas högt vid skolans morgonsamlingar. Boken bör ha tryckts någon gång under perioden 1965-1980. Jag minns att vår religionslärare (kvinnlig frälsningssoldat för övrigt) ofta läste ur den under mina år i lågstadiets tredje och fjärde klass, 1979-81. Jag fördjupade mig också själv i boken när jag hade möjlighet.

Något utpräglat religiöst innehåll fanns inte i de berättelser som fastnade i minnet, vilket inte hindrar att boken kan ha getts ut på Verbum, Libris eller något annat förlag med kristlig profil. Budskapet i historierna var ändå påtagligt: man ska älska sin nästa, hjälpa varandra, inte sprida skvaller och falska rykten om andra, vara tacksam för allt det man fått, etc.

Jag försöker relatera några av historierna. En handlade om en liten svart flicka i USA, möjligen vid namn Mary Jane, som började i en dittills segregerad skola. På skolgården möttes hon första dagen av vita elever som skrek: Bort med negerungarna! Skicka hem dem till Afrika igen! Riv av dem det krulliga håret! Och hon mobbades obarmhärtigt, till exempel hällde någon ut rött bläck över böckerna i hennes bänk. Men till sist blev hon vän med en vit tjej.
Jag och mina klasskompisar (vi var tio-elva år) nästan började lipa över alla hemskheter som den stackars lilla negertösen fick utstå. Och vi diskuterade under lärarinnans ledning rasdiskrimineringen i både USA och Sydafrika. Just vid denna tid skrev tidningarna om en rad ruskiga mord på svarta barn i Atlanta, Georgia, och vi undrade om det kanske var nån rashatare som begått dem. (Jag minns att jag vid ungefär samma tid på TV såg en dokumentär om Ku Klux Klan, och dess verksamhet förr och nu.) Verkligheten var dock inte fullt så enkel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atlanta_murders_of_1979%E2%80%931981
https://www.georgiaencyclopedia.org/articles/history-archaeology/atlanta-youth-murders/

En annan berättelse återgav en holländsk sägen om en rik änka i den frisiska handelsstaden Stavoren. Hon hade befallt kaptenen på ett av sina handelsfartyg att segla ut och hämta hem den dyraste skatten i världen. Kaptenen kom tillbaka med en last av guldglänsande vete - han hade förstått att vårt dagliga bröd var det dyraste som vi hade. Den ursinniga änkan hade gett honom sparken direkt, och befallt att vräka vetet i sjön. En gammal man hade då varnat damen och sagt att man inte ostraffat kan göra så med Guds gåvor - en vacker dag skulle hon kanske själv tvingas tigga ihop sitt bröd. Änkan hade tagit sin dyrbara ring, slängt den i sjön, och sagt att det var lika omöjligt för henne att bli fattig som att få tillbaka ringen.
Nå, ni gissar kanske vad som hände: några dagar senare bjöds änkan in till en bankett, där hon blev serverad en härligt tillagad fisk. Och inne i fisken fanns hennes ring. Inom kort sjönk alla hennes fartyg i en storm, hennes rikedomar gick förlorade, och hon levde resten av sitt liv i armod och elände. Ja, sådan var historien om den rika änkan från Stavoren, som aldrig var nöjd, som föraktade vårt dagliga bröd, och inte brydde sig om att hjälpa de fattiga! löd sista meningen i berättelsen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_of_Stavoren

I en tredje historia fick vi lära känna en pojke som aldrig var nöjd. När det regnade ville han att solen skulle skina, när det var sommar önskade han att det vore jul. Ideligen längtade han efter nånting bättre.
Då tog hans mamma och berättade en saga för honom, en saga om en annan pojke som gav sig ut i världen för att hitta Lyckans Land. Under sin vandring träffade gossen människor som ville bli hans vän. Han mötte arbetsgivare som erbjöd honom jobb och en god förtjänst. Pojken viftade övermodigt bort deras erbjudanden. Det var Lyckans Land som var hans mål. Det var dit han skulle.
Han kom aldrig dit. En dag var han gammal och grå, och insåg bittert att han förspillt sitt liv på det fåfänga sökandet. Han hade mött sin lycka många gånger, men inte tagit emot den.
Historien gjorde djupt intryck på mig, och jag har ibland tänkt på den när jag under senare år har kommit på mig själv att slösa bort tid och energi på oväsentligheter. Som till exempel att skriva långrandiga inlägg på Flashback ...

Men jag undrar om det finns fler forummedlemmar, i synnerhet i åldern 45-65 år, som tror sig ha hört de här berättelserna. Kanske ni i så fall också minns bokens titel?

EDIT:

För snart fyra år sedan efterlyste jag i tråden två böcker jag minns från mina barnaår, en om Markus och hans trollstav, en annan med berättelser om Blåknattarna, Småbävrarnas räddningskår, Pablo Possum och dansmössen, med mera. Jag har ännu inte fått något svar.
Senast redigerad av Ördög 2025-09-20 kl. 17:13.
Citera
2025-10-23, 15:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Sci-Fi, hörni. Nyligen såg jag DUST-avsnittet Final Offer (12 minuter @Vimeo [2,39:1] / YouTube [16:9]) och slogs av att den inte anges vara baserad på någon förlaga fast hela klabbbet osar av Robert Sheckley: 1-scens novell med 2 roller i slutet rum varav protagonist “A down-on-his-luck lawyer awakes to find he’s been …” försatt i knipa som [spoilerlöses nedan], allt i 50-tals hårdkokaridiom (lyser igenom DUST-filmatiseringen, och jag gissar en ev. 50-talsförlaga ha bägge rollfigurer manliga). Såg även att någon kommenterat det likna Larry Niven, men nej för mig.

Finns det någon kortberättelse i mängden av Sheckley eller like, som filmen kan ha baserats på? Handling:
Ett par liknande berättelser av Sheckley är The King's Wishes & The Demons, för typografi s.a.s. Även ett gäng av andra författare finns förvisso – 1-scensformatet med knorr i amerikanskt 50-talsstuk leder ju till slik lösning – men inte många pennors total utmärker sig för det.
Citera
2025-10-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
En kortroman eller möjligtvis en novell. Huvudpersonen jobbar på ett kontor och har anställt en person. Vid varje arbetsuppgift som den anställde får svarar han bara ”jag skulle föredra att inte göra det”. Minns inte mycket mer än så. Joseph Heller dyker upp i huvudet när jag tänker på den, men jag är samtidigt osäker.
"Bartleby, the Scrivener" av Herman Melville?
https://en.wikipedia.org/wiki/Bartleby,_the_Scrivener
Citera
2025-11-03, 15:30
Medlem
Det står totalt still i huvudet. Vilken bok tänker jag på? Odling och att det ger mer att inte odla. Jag tror inte jag behöver skriva så mycket mer. Alla vet, men jag har totalt hjärnsläpp.

Jag tänkte på Moment 22, men den ser inte ut att vara rätt.
Citera
2025-11-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herringbone
"Bartleby, the Scrivener" av Herman Melville?
https://en.wikipedia.org/wiki/Bartleby,_the_Scrivener
Exakt! Tack! Jag kom faktisk på det själv för ett några veckor sedan.
Citera
2025-11-20, 11:39
Medlem
Jag letar efter ett exemplar av barnboken tunnar-gunnar av Staffan Lindén från 1968. Sökt runt men hittar den bara på bibliotek där man inte får låna hem den. Köper gärna om någon har den hemma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in