2007-10-22, 21:46
Medlem
Har en extern HP-hårddisk, elelr egentligen en maxtor 160 GB. Nu så kan jag inte komma åt filerna i den. Ibland så finns den inte med i den här datorn och när jag förösker mig på något i enhetshanteraren så hakar sig allt. Har fått felmeddelande i några dagar om att vissa filer inte kan sparas på hårddisken, tror det rör sig om några temp. filer men har ingen aning om vad det är.

Går det på något sätt att fixa så att jag akn komma över filerna igen?
Citera
2007-10-23, 16:35
Medlem
Bump!
Citera
2007-10-23, 16:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w00gie
Har fått felmeddelande i några dagar

Vad står det där?

Fungerar HDD i en annan dator?

Har du något frågetecken under enhetshanteraren eller låser sig enhetshanteraren så du går in i denna miljö?

Hämta hem te.x O&O Defrag och kör igenom HDD med hjälp av en grundlig defragmentering.Det vill säga om det går
Citera
2007-10-23, 16:52
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=562939
http://www.flashback.org/showthread.php?t=562033

Vet inte om det går men om du kan se hårddisken
Högerklicka på HDn och välj Egenskaper(Propeties)/Verktyg(Tools)
Annars får man hitta något annat verktyg att laga hårddisken.

Antagligen har du kopplat bort HD på fel sätt eller medan den jobbade.
Citera
2007-10-23, 16:59
Medlem
Hårddisen har kallats F: när den fungerade men nu när jag kopplar in den så heter den M: och jag kan inte högerklicka, dubbelklicka eller något för då låser sig datorn tills jag har kopplat bort den. I enhetshanteraren kommer den in ibland som USB och ibland som diskenhet och det är alltid ett utropstecken ,tror jag det är, på ikonen där. förösker jag avinstallera elelr linkande låser sig datorn.

I felmeddelandet som kom för några dagar sen stod det ungefär filen *massa tecken* kunde inte sparas i F:, försök att spara den någon annan stans. Precis innan dessa meddelanden kom fram så har jag för mig att jag blockerade något med min brandvägg. Tror också det var någon typ av temp.filer.

Har försökt avblockera en sak i brandväggen som kunde vara det jag blockerade (kommer inte ihåg vad det var jag blockerade, vad det hette ) men det har inte gjort någon skillnad.

Vet inte ens hur jag skulle kunna anvönda något program på den för jag kan som sagt inte ens komma in i den.

Den funkar inte i andra datorer heller.
Citera
2007-10-23, 17:22
Medlem
Undrar om vad som skulle vara lättast att prova först?

1. Formatera om Windows HDn och installera den igen (kan finnas fel, virus, adaware etc) eller...
2. Ta ut hårddisken och kopplar den intern i datorn utifall det är fel på din externa låda eller kabeln du kopplar mellan dem.

Det skulle var en sak mindre att tänka på medan du felsöker.
Citera
2007-10-23, 18:32
Medlem
Om jag formaterar om hårddisken, kan jag få tillbaka filerna då med hjälp av något program?
Citera
2007-10-23, 18:43
Medlem
Det är möjligt att allt blir perfekt men jag skulle inte rekommendera det. Det är en sista utväg som du inte ska lita på om du vill ha kvar dina filer.

Hoppas du insåg att det INTE var den felaktiga externa jag menade att du skulle formatera. Utan den som är i din dator som windows är installerat på utifall det finns fel, virus adaware etc.

Punkt nr 2 i mitt förra inlägget kanske är lättare för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in