• 1
  • 2
2008-10-13, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Gjorde en stek p 1kg fransyska igr.

Kpte en ktt-termometer och hade steken i ugnen p 125 grader tills mitten av kttet var ca 70 grader.

Ack s segt kttet blev. Gick knappast att ta. Och smaken var inte heller ngot att hurra ver!

70 grader r aningen fr mycket. Jag kan tnka mig att kttet var torrt dessutom? Personligen siktar jag p ca 60 grader, dvs nr innetempen r runt 58 s tar jag ut den.

Hade du marinerat kttbiten s hade ocks smaken kommit till sin rtt.

~Paul~
Citera
2008-10-13, 10:08
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
70 grader r aningen fr mycket. Jag kan tnka mig att kttet var torrt dessutom? Personligen siktar jag p ca 60 grader, dvs nr innetempen r runt 58 s tar jag ut den.

Hade du marinerat kttbiten s hade ocks smaken kommit till sin rtt.

~Paul~

Det var faktiskt inte alls torrt. Kttet i sig sg riktigt aptitligt ut. Lite sdr rosa i mitten. Det rann ven ut blod nr jag skar i det.

Jag saltade och pepprade kttet, ingen marinad allts.

Tar kttet t sig smak till "insidan" nr man marinerar det? Det r ju trots allt en ganska stor klump.
Citera
2008-10-13, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Det var faktiskt inte alls torrt. Kttet i sig sg riktigt aptitligt ut. Lite sdr rosa i mitten. Det rann ven ut blod nr jag skar i det.

2. Tar kttet t sig smak till "insidan" nr man marinerar det? Det r ju trots allt en ganska stor klump.

1. OK. Lt du kttet vila en stund innan du skar i det?

2. Marinaden jobbar mest p ytan. Men sedan beror det frstss p vilken marinad man kr med och hur lnge den fr verka och hur vl man har ftt bort luft frn psen.

~Paul,~
Citera
2008-10-13, 11:25
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. OK. Lt du kttet vila en stund innan du skar i det?

2. Marinaden jobbar mest p ytan. Men sedan beror det frstss p vilken marinad man kr med och hur lnge den fr verka och hur vl man har ftt bort luft frn psen.

~Paul,~

Tack fr svaret.

Magen kurrade ordentligt efter s mnga timmar i ugnen s jag lt den tyvrr inte vila trots att jag lste att den skulle vila 15 min i folie.

Kan det vara detta som stllde till det?

Hur r annars kvalitn p fransyska, och finns det ngra bttre alternativ att gra stek p?
Citera
2008-10-13, 12:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack fr svaret.

Magen kurrade ordentligt efter s mnga timmar i ugnen s jag lt den tyvrr inte vila trots att jag lste att den skulle vila 15 min i folie.

Hur r annars kvalitn p fransyska, och finns det ngra bttre alternativ att gra stek p?
Frstr, r man hungrig s r man . Ja, det kan ha pverkat kvalitn men inte till den grad som du beskriver.

Kvalitn p kttet str i proportion till sttet att handskas med sin boskap samt hng-mrningstiden. Oftast s r kttet fr dligt mrat (och marmorerat).

Du kan gra stek p i stort sett allt men sjlvklart s blir det bttre ju bttre styckningsdetalj du anvnder, t ex entrecote, biff, rostbiff osv.

~Paul~
Citera
2008-10-13, 12:19
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Tack fr svaret.

Troligtvis r det temperaturen - som Paul sger r 70 grader alldeles fr hgt fr en fransyska. Personligen brukar jag ta ut den ur ugnen vid 48 grader - d nr den 52-54 nr den har vilat och blir mr och fin. Gillar du inte rtt ktt r det mycket bttre att anvnda den biten till en grytstek (porterstek) vilket mnga redan freslagit.

Vill sl ett slag fr Pauls frslag frn frra sidan - testa att gra hamburgare p fransyska - mal grovt eller kr frsiktigt i matberedare, blanda med salt, peppar och lite liquid smoke - forma burgare och stek eller grilla p hg vrme tills de r rda/rosa inuti - slr det mesta i burgarvg

En ryggbiff i bit eller mjligtvis en rostbiff av bra kvalitet kan kanske klara en hgre temperatur utan att bli seg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in