• 1
  • 2
2008-10-13, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Gjorde en stek på 1kg fransyska igår.

Köpte en kött-termometer och hade steken i ugnen på 125 grader tills mitten av köttet var ca 70 grader.

Ack så segt köttet blev. Gick knappast att äta. Och smaken var inte heller något att hurra över!

70 grader är aningen för mycket. Jag kan tänka mig att köttet var torrt dessutom? Personligen siktar jag på ca 60 grader, dvs när innetempen är runt 58 så tar jag ut den.

Hade du marinerat köttbiten så hade också smaken kommit till sin rätt.

~Paul~
Citera
2008-10-13, 10:08
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
70 grader är aningen för mycket. Jag kan tänka mig att köttet var torrt dessutom? Personligen siktar jag på ca 60 grader, dvs när innetempen är runt 58 så tar jag ut den.

Hade du marinerat köttbiten så hade också smaken kommit till sin rätt.

~Paul~

Det var faktiskt inte alls torrt. Köttet i sig såg riktigt aptitligt ut. Lite sådär rosa i mitten. Det rann även ut blod när jag skar i det.

Jag saltade och pepprade köttet, ingen marinad alltså.

Tar köttet åt sig smak till "insidan" när man marinerar det? Det är ju trots allt en ganska stor klump.
Citera
2008-10-13, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Det var faktiskt inte alls torrt. Köttet i sig såg riktigt aptitligt ut. Lite sådär rosa i mitten. Det rann även ut blod när jag skar i det.

2. Tar köttet åt sig smak till "insidan" när man marinerar det? Det är ju trots allt en ganska stor klump.

1. OK. Lät du köttet vila en stund innan du skar i det?

2. Marinaden jobbar mest på ytan. Men sedan beror det förståss på vilken marinad man kör med och hur länge den får verka och hur väl man har fått bort luft från påsen.

~Paul,~
Citera
2008-10-13, 11:25
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. OK. Lät du köttet vila en stund innan du skar i det?

2. Marinaden jobbar mest på ytan. Men sedan beror det förståss på vilken marinad man kör med och hur länge den får verka och hur väl man har fått bort luft från påsen.

~Paul,~

Tack för svaret.

Magen kurrade ordentligt efter så många timmar i ugnen så jag lät den tyvärr inte vila trots att jag läste att den skulle vila 15 min i folie.

Kan det vara detta som ställde till det?

Hur är annars kvalitén på fransyska, och finns det några bättre alternativ att göra stek på?
Citera
2008-10-13, 12:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för svaret.

Magen kurrade ordentligt efter så många timmar i ugnen så jag lät den tyvärr inte vila trots att jag läste att den skulle vila 15 min i folie.

Hur är annars kvalitén på fransyska, och finns det några bättre alternativ att göra stek på?
Förstår, är man hungrig så är man . Ja, det kan ha påverkat kvalitén men inte till den grad som du beskriver.

Kvalitén på köttet står i proportion till sättet att handskas med sin boskap samt häng-mörningstiden. Oftast så är köttet för dåligt mörat (och marmorerat).

Du kan göra stek på i stort sett allt men självklart så blir det bättre ju bättre styckningsdetalj du använder, t ex entrecote, biff, rostbiff osv.

~Paul~
Citera
2008-10-13, 12:19
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Tack för svaret.

Troligtvis är det temperaturen - som Paul säger är 70 grader alldeles för högt för en fransyska. Personligen brukar jag ta ut den ur ugnen vid 48 grader - då når den 52-54 när den har vilat och blir mör och fin. Gillar du inte rött kött är det mycket bättre att använda den biten till en grytstek (porterstek) vilket många redan föreslagit.

Vill slå ett slag för Pauls förslag från förra sidan - testa att göra hamburgare på fransyska - mal grovt eller kör försiktigt i matberedare, blanda med salt, peppar och lite liquid smoke - forma burgare och stek eller grilla på hög värme tills de är röda/rosa inuti - slår det mesta i burgarväg

En ryggbiff i bit eller möjligtvis en rostbiff av bra kvalitet kan kanske klara en högre temperatur utan att bli seg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in