• 1
  • 2
2007-10-22, 13:50
Medlem
Som topicen lyder. Vilken skulle vara den ultimataste maträtten? Då menar jag en maträtt som är så billig, näringsrik, lättlagad och god som möjligt. Om den är god eller ej är väl ganska svårt att säga eftersom smakpreferenserna varierar och om den är lättlagad och billig så kan man förmodligen inte ställa allt för höga krav. Vilken maträtt skulle ni nominera?
Citera
2007-10-22, 13:59
Medlem
dePauls avatar
Din på pappret lätta fråga är inte så lätt som man skulle förmoda.

Till och med min egen smak och längtan efter en viss maträtt varierar från dag till dag.

Men OK, skulle det vara en enda rätt som jag absolut måste ha ibland så är det: "En ost/räkmacka" med tillbehör (ägghalvor, hemmajo, citron, dill, rucolla, grönt osv). Brödet skall vara färskbakat och vitt. Alltsammans ackompanjerat av ett gott vitt eller öl.

~Paul~
Citera
2007-10-22, 14:15
Medlem
w84funs avatar
Stekt ris med det som finns hemma är nog det godaste billiga jag kan komma på. Kan vara enbart grönsaker, eller tillsammans med kött, skinka, kyckling, bacon osv. Kryddningen avgör så det är lätt att variera smaken.
Citera
2007-10-22, 17:56
Medlem
redbull72s avatar
Fiberhavregrynsgröt med lingonsylt o mjölk, billigt, gott o näringsrikt! Har ätit det till frukost i stort sett dagligen i över 1 år utan att ledsna...
Citera
2007-10-22, 18:08
Medlem
Så jättenyttigt vet jag inte, men garanterat sjukt billig/god mat som man fortfarande kan få tillsammans med en köttbit på en schysst restaurang.

Krämig potatisgratäng med vitlök!

Oslagbart.
Citera
2007-10-22, 18:11
Medlem
Snickers Pie?
Citera
2007-10-22, 19:57
Medlem
Fru Vs avatar
Kikärtsgryta, nominerar jag. Den vi gör här hemma innehåller förutom kikärtor också morötter, lite jordnötssmör (eller mycket...!), matlagningsgrädde, lök samt banan och en frp krossade tomater. Jättegott, drygt och relativt nyttigt. Studentkäk.
Citera
2007-10-22, 20:21
Bannlyst
Den ultimata maträtten för mig är grytor av alla de slag. Det kvittar om man använder många, få, billiga eller dyra ingredienser så blir resultatet alltid gott. Det är en av få maträtter som det verkligen skall till mycket för att misslyckas med.
Citera
2007-10-22, 20:33
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Stuvade makaroner och stekt falukorv. Himmelskt gott och billigt.
Citera
2007-10-22, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Stuvade makaroner och stekt falukorv. Himmelskt gott och billigt.

Fick först lite hemska vibbar av skolbespisning-á-la-80-talet.

Håller dock med om att det är förbannat gott i all sin enkelhet när det är rätt tillagat.
Citera
2007-10-22, 20:42
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Citat:
Fick först lite hemska vibbar av skolbespisning-á-la-80-talet.

Bambakäk och storkökskäk a´la svenskt lasarettskök är ju sagolikt gott ju!
Citera
2007-10-22, 20:55
Medlem
xallos avatar
En omöjlig fråga att svara på, men en schysst biff rydberg är aldrig fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in