2007-10-22, 12:22
Medlem
Xstars avatar
Står inte i någon av guiderna. Känns onödigt att ge frön en massa starkt ljus när de ändå inte har några bladpar. Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2007-10-22, 12:37
Medlem
När du gror ett frö så använder du dig av mörker, fukt och värme. Sedan när fröet planteras i mediet smäller du på ljuset.

Är du rädd för elräkningen eller det är fråga om något annat?

EDIT: Jag glömde ju skriva att roten inte bör utsättas för starkt ljus.
Citera
2007-10-22, 13:08
Medlem
Xstars avatar
Men det säger ju inte så mycket; man kan ju plantera fröet i medium vid olika stadier i fröets liv. Min fråga är egentligen; när exakt behöver fröet ljus? Är det när den första stjälken spretar upp ur marken eller är det när de första bladparen uppkommer, eller är det rentav innan fröet kommer upp ur marken?
Citera
2007-10-22, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men det säger ju inte så mycket; man kan ju plantera fröet i medium vid olika stadier i fröets liv. Min fråga är egentligen; när exakt behöver fröet ljus? Är det när den första stjälken spretar upp ur marken eller är det när de första bladparen uppkommer, eller är det rentav innan fröet kommer upp ur marken?
När du lägger det i mediumet behöver det ljus.
Citera
2007-10-22, 15:13
Medlem
du planterar fröet med "svansen" neråt.. (det är roten) inte stammen som en del nybörjare tror..

varför ska du ha ljus när fröet ligger i jorden?? fröet ligger liksom i jorden..
och plantera fröet inte alltför långt ner.. hellre för nära ytan än för långt ner..

dra på ljuset när dom första små bladen utvecklat sig..
Citera
2007-10-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Står inte i någon av guiderna. Känns onödigt att ge frön en massa starkt ljus när de ändå inte har några bladpar. Är jag helt ute och cyklar?
Antar att det är Cannabis frön du frågar om, dom behöver inget ljus för att gro.
När dom grott (rot svansen stuckit ut)behöver dom lite ljus för att rikta tillväxten. Var försiktig med att ge små groddar för starkt ljus. ett svagt ljusrör räcker långt.

Andra frön behöver ljus för att gro (gror bäst på ytan av jord), tex Tobaks-plantor,
andra fröer behöver köld behandling för att gro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in