• 1
  • 2
2007-10-22, 11:32
Medlem
weazs avatar
Ja? Varför har vi så stora känslor för andra djur och levande organismer när vi är ett rovdjur? Om man jämför med andra rovdjur som sliter upp sina byten i stycken istället för att åka med hunden till ventrinären för att ge djuret den minst plågsamma döden man kan tänka sig.

Och varför blir vissa människor vegetarianer? Det finns väll inga andra rovdjur som tycker synd om djur?

Jag tror knappast att man att man resonerade på samma sätt förr i tiden.

Vad tror ni?
Citera
2007-10-22, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weaz
Ja? Varför har vi så stora känslor för andra djur och levande organismer när vi är ett rovdjur? Om man jämför med andra rovdjur som sliter upp sina byten i stycken istället för att åka med hunden till ventrinären för att ge djuret den minst plågsamma döden man kan tänka sig.

Och varför blir vissa människor vegetarianer? Det finns väll inga andra rovdjur som tycker synd om djur?

Jag tror knappast att man att man resonerade på samma sätt förr i tiden.

Vad tror ni?

Du kanske borde gå in i Mondo, Bizzare delen här på flashback, så ser du att människan skiljer sig inte ett dugg ifrån vilddjuren...
Citera
2007-10-22, 11:36
Medlem
Relays avatar
Vegetarianer har oftast tappat kontakten med naturen.
Citera
2007-10-22, 11:44
Medlem
weazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnHeltVanligDag
Du kanske borde gå in i Mondo, Bizzare delen här på flashback, så ser du att människan skiljer sig inte ett dugg ifrån vilddjuren...

Det är klart att det finns en del som är lite annorlunda om man vill uttrycka sig så.

Men det gäller ju inte majoriteten
Citera
2007-10-22, 11:52
Medlem
Resistances avatar
Det är för att kristendomen har haft ett för stort inflytande på människan.
Citera
2007-10-22, 12:41
Medlem
Thucydidess avatar
Vegetarianism kan alltid försvaras som en preferens, vilken som helst. Finns inget irrationellt över det.
Citera
2007-10-22, 13:01
Medlem
wellermans avatar
Människan har utvecklat en förmåga att sätta sig in i hur andra känner. Det verkar som att denna förmåga även till viss del omfattar djur, även om djuret troligen inte känner som vi upplever att det gör. Varför det är så här kan man ju undra. Kanske det hjälpte att se tex en hund som en del av gruppen?

Hur som helst så har vissa som bott i storstan för länge börjat bli förvirrade. Dom känner likadant för alla levande varelser och anser att dödandet ska upphöra. Problemet med detta är att hela naturen bygger på att vissa äter andra. En hare ser inte ut som en hare för att den vill vara gullig. Den ser ut så för att den är ett bytesdjur. Den har stora öron för att höra om någon smyger sig på, och stora bakben för att fly.
En naturlig död för tex en hare är INTE att stilla somna in, då hade den aldrig sett ut som den gör. En hare ska ätas för eller senare, det är dess funktion i ekosystemet.

Sen känner jag vegetarianer som undviker kött för att köttindustrin allt för ofta kan ställa till med elände, och det respekterar jag. Många av dessa halv-vegetarianer kan stoppa i sig en bit älgkött när det bjuds.

Kolapsar samhället en dag och vi tvingas ut i skogen av någon anledning så kommer vegetarianism som fenomen att ha försvunnit redan efter den första veckan i verkligheten.
Citera
2007-10-22, 13:10
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Människan har utvecklat en förmåga att sätta sig in i hur andra känner. Det verkar som att denna förmåga även till viss del omfattar djur, även om djuret troligen inte känner som vi upplever att det gör. Varför det är så här kan man ju undra. Kanske det hjälpte att se tex en hund som en del av gruppen?

Hur som helst så har vissa som bott i storstan för länge börjat bli förvirrade. Dom känner likadant för alla levande varelser och anser att dödandet ska upphöra. Problemet med detta är att hela naturen bygger på att vissa äter andra. En hare ser inte ut som en hare för att den vill vara gullig. Den ser ut så för att den är ett bytesdjur. Den har stora öron för att höra om någon smyger sig på, och stora bakben för att fly.
En naturlig död för tex en hare är INTE att stilla somna in, då hade den aldrig sett ut som den gör. En hare ska ätas för eller senare, det är dess funktion i ekosystemet.

Sen känner jag vegetarianer som undviker kött för att köttindustrin allt för ofta kan ställa till med elände, och det respekterar jag. Många av dessa halv-vegetarianer kan stoppa i sig en bit älgkött när det bjuds.

Kolapsar samhället en dag och vi tvingas ut i skogen av någon anledning så kommer vegetarianism som fenomen att ha försvunnit redan efter den första veckan i verkligheten.
Citera
2007-10-22, 13:22
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Wow, nice Det är ju ett lite annorlunda sätt att se på det men jag håller i princip med.

De säger sig vilja leva med naturen men tappar sitt eget naturliga ursprung och den roll människa har. Att vara vegetarean är mera ett intellektuellt principiellt beslut.
Citera
2007-10-22, 14:15
Bannlyst
Du menar att vi männsikor är mesiga? Du nämner om en hund som skall avlivas, det handlar om att hunden är en del av flocken och därför tar man hand om den. Skälet till att vi inte sliter sönder djur när vi ska äta är att det är väldigt opraktiskt att göra så.
Citera
2007-10-22, 18:03
det har ju med samhället att göra,hur man är uppfödd.har alltid haft ganska härdad syn på sånt då min släkt är bönder. men sen när jag började jobba på ett slakteri blev det helt annorlunda

först när jag kom in kändes det lite bizzart typ, blod överallt och hängande kadaver i taket.sen va det bara o bita ihop och börja jobba.man blir avtrubbad på typ 10min.på slutet stod man typ o lekte vid kadavren kasta nån köttbit på varann typ vila sej på dom. där jag jobbade hade alla mkt humor så det va mkt skratt typ om nån fick piss eller bajs i ansiktet:P jag spräckte fan en blåsa rakt i ansiktet så hela mitt fejs va helt dränkt i fårpiss, det va nog det vidrigaste sen stod jag o jobba kanske 40min innan jag kunde gå o tvätta mej.vi slaktade max 1200 får per dag oftast 1000

dock tror jag att man inte får avliva fåren som dom gjorde där i sverige,dom skar av halsen på dom och hängde dom upp och ner.fast dom chockades ju alltid först så då spelade det ju ingen roll

när folk ser slaktare på tv o bilder så tänker alla,jävla människa och blabla men det är så här verkligheten ser ut.och när man själv står där och river ut tarmar så är det helt annorlunda.vafan trodde ni att allt kött i affären kom från?! nån jävla magisk köttmaskin?

kan säga att det va även kanske 6-7 tjejer i 18-22 åldern som jobba där,dom stod längst bak o fick värsta slapp grejjerna att jobba med,men samma me dom.

även fast detta så anser jag att djurplågeri är väldigt fel och jag själv skulle aldrig plåga djur för nöjes skull.jag tycker att dödar man djur så ska man ha riktiga själ för det
Citera
2007-10-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag kan garantera att det helt och hållet är Disneys fel att vi har vegitarianer över huvud taget. Jag blir förvisso rätt hungrig av att titta på Bambi, men folk som växt upp med "talande djur" känner automatiskt en motvilja mot att äta dem. Veggisar har inte tappat kontakten med naturen, de har fått en förvriden bild leverad i barnaåren. Något som börjat påverka deras matvanor ungefär när de inser att köttbullar faktiskt inte växer på träd (15-17års åldern, eller är jag för generös nu?).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in