2007-10-29, 07:18
Medlem
JemyMs avatar
Ateism är ett förnekande till ett påstående "det finns en Gud", inget mer, inget mindre.

Ateism innefattar inga fler åsikter, agendor, dogmer, regler m.m. Egentligen är ordet meningslöst och har bara ett värde då fler tillhör tron än inte, ungefär som abolitionist.

Ateism är egentligen ett ord som använts av diverse organisationer så som Kristendom och Islam både för att märka ut dem som inte tillhör organisationen samt dem inom organisationen som inte följer den exakta tolkningen. Det är lite besläktat med att kalla någon "nigger-lover" för att dom är emot rasistiska rörelser.

Ursprungligen räknades kristna i Rom som ateister för att de avstod från att dyrka kejsaren.

Att andra livsåskådningar är gudslösa som Kommunism, Buddhism och Humanism innebär inte att man tillhör en sådan för att man inte tror på en Gud.

Pågrund av det på senare tid massiva religionspåtrycket på senare tid så har fler och fler som inte tillhör tron känt sig tvugna att organisera sig. Man har då valt att göra detta under de ord man blivit kallad t.ex. Infidel, Apostat, Ateist, Hedning m.m. Varför människor väljer att anta den etikett andra gett dem vet jag inte, men det finns dem som säger att detta inte är en bra idé. Det är lika bra att låta ateistbegreppet dö ut då den tillåter väldigt knepiga grupperingar. "Jasså, du är ateist, så du gillar Stalin då".

Själv sätter jag inga etiketter på mig själv. Jag trivs med att få stå för mina egna åsikter utan att stryka tidigare fördomar medhårs eller mothårs.
Citera
2007-10-29, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Idag så är den ursprungliga betydelsen av agnosticism snarare filosofisk skepticism. Du fastnar på ordens ursprungliga betydelse, ords värde ändras faktiskt genom tiderna.

Agnosticism är idag synonymt med grekiskans verkliga betydelse av ordet gnosis d.v.s kunskap. Vill du vara språkpolis så är det en annan sak, men det ändrar inte dess nutida betydelse. Så snälla tolka inte filosofin Agnosticism ordagrant.

..

Kyrkan lär..

Agnosticismen uppträder i flera former. I vissa fall vägrar agnostikern att förneka Gud; han förutsätter tvärtom att det finns ett transcendent väsen som inte kan uppenbara sig och som ingen människa kan säga något om. I andra fall uttalar sig inte agnostikern om Guds existens och förklarar att det är omöjligt att bevisa den eller att förneka den.
Agnosticismen kan ibland innebära ett slags sökande av Gud, men den kan också vara liktydig med indifferentism, en flykt inför existensens yttersta fråga och lättja från det moraliska samvetets sida. Agnosticism innebär alltför ofta praktisk ateism..

Det är även den definition jag står bakom och även du.. om jag förstår dig rätt..

Jag instämmer dock inte med dig att agnosticism är idag synonymt med grekiskans verkliga betydelse av ordet gnosis d.v.s kunskap.
Citera
2007-10-29, 15:30
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
..

Kyrkan lär..

Agnosticismen uppträder i flera former. I vissa fall vägrar agnostikern att förneka Gud; han förutsätter tvärtom att det finns ett transcendent väsen som inte kan uppenbara sig och som ingen människa kan säga något om. I andra fall uttalar sig inte agnostikern om Guds existens och förklarar att det är omöjligt att bevisa den eller att förneka den.
Agnosticismen kan ibland innebära ett slags sökande av Gud, men den kan också vara liktydig med indifferentism, en flykt inför existensens yttersta fråga och lättja från det moraliska samvetets sida. Agnosticism innebär alltför ofta praktisk ateism..

Det är även den definition jag står bakom och även du.. om jag förstår dig rätt..
Som du tolkar det så är det väl så, däremot inte min tolkning och inte heller mitt ordval. Det blir en väldig förvirring om man inte kan hålla isär åtminstone begreppen kort och koncist, sen vad det betyder för dig, för mig, eller praktiken är något som inte behöver förvirras med begreppet. Jo det innebär från en skapelsetroendes eller liknandes syn en flykt från just existensens yttersta fråga, och ev. medföljande moralpredikningar.

Hela skillnaden är ju att agnostikern (i alla fall jag) inte ens ser frågan om ''existensens yttersta fråga'', alltså Gud och liknande frågor som valid, då det inte finns något att basera någonting på annat än vad några få personer tror och säger sig ha upplevt (om Gud m.m) och förmodad upplevd inexistens av det. Det finns ingen fakta som man kan basera den och liknande frågor på, då blir det tämligen värdlöst att välja sida om man vill hålla sig enbart till fakta och veta, inte tro. Vilket är hela poängen med just Agnosticism, sen kan man ju vara ateist och religiös på det men poängen kvarstår fortfarande så länge man kan kalla sig för agnostiker.

Citat:
Jag instämmer dock inte med dig att agnosticism är idag synonymt med grekiskans verkliga betydelse av ordet gnosis d.v.s kunskap.
Det kan jag förstå eftersom du istället föredrar den mer religösa vägen som din kunskap.
Citera
2007-10-29, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Som du tolkar det så är det väl så, däremot inte min tolkning och inte heller mitt ordval. Det blir en väldig förvirring om man inte kan hålla isär åtminstone begreppen kort och koncist, sen vad det betyder för dig, för mig, eller praktiken är något som inte behöver förvirras med begreppet. Jo det innebär från en skapelsetroendes eller liknandes syn en flykt från just existensens yttersta fråga, och ev. medföljande moralpredikningar.

Hela skillnaden är ju att agnostikern (i alla fall jag) inte ens ser frågan om ''existensens yttersta fråga'', alltså Gud och liknande frågor som valid, då det inte finns något att basera någonting på annat än vad några få personer tror och säger sig ha upplevt (om Gud m.m) och förmodad upplevd inexistens av det. Det finns ingen fakta som man kan basera den och liknande frågor på, då blir det tämligen värdlöst att välja sida om man vill hålla sig enbart till fakta och veta, inte tro. Vilket är hela poängen med just Agnosticism, sen kan man ju vara ateist och religiös på det men poängen kvarstår fortfarande så länge man kan kalla sig för agnostiker.

Ett bra och genomtänkt svar.. tack..
Citera
2007-10-29, 21:34
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Mina uttalanden vilar alltid på katekesen när jag gör uttalande i religiösa frågor. Det har jag aldrig försökt dölja..

Jag skulle inte uttrycka mig som att jag gett upp min ”fria” vilja till Vatikanens mörkermän.

Men på alla sätt ger jag med min fria vilja mitt liv åt Herren Kristus Jesus.
Och kyrkans läroämbete har i alla tider tagit i fullt anspråk rätten att korrekt tolka de Heliga Skrifterna..

Förstår du det?
Aha religiösa frågor, kanske därför det gick snett med ateism eller "[ett av] denna tids allvarligaste fenomen" som det står.

Har du kvar din "fria" tanke då? Om du låter andra tala om för dig vad som är rätt tolkning och hur du ska tänka.
Citat:
Du tänker på gnosticism av grekiskans gnosis, kunskap..

Ursprungligen menades med agnosticism att man inte kunde ha eller förnekade kunskap om livets yttersta frågor, dvs icke-kunskap.. a-gnosticism.

Precis som a-teism..

Edit: ingen är heller intresserad av din fega tramsateism.. eller agnosticism eller vad du nu yrar om..
Ja, var det inte det jag skrev ungefär, fast här handlade det om kunskapen om guds existens. Det är förövrigt inga definitioner som jag bara hittat på.
Svag (negativ) agnosticism: Vi har inte kunskap om guds existens men kan få om någon hypotetisk guds existens.
Stark (positiv) agnosticism: Ingen kan få kunskap om guds existens.

Jag är ingen feg tramsateist jag är ateist-fundamentalist!
"It is time to put to rest the mistakes and assumptions that lie behind a phrase used by some religious people when talking of those who are plain-spoken about their disbelief in any religious claims: the phrase "fundamentalist atheist". What would a non-fundamentalist atheist be? Would he be someone who believed only somewhat that there are no supernatural entities in the universe - perhaps that there is only part of a god (a divine foot, say, or buttock)? Or that gods exist only some of the time - say, Wednesdays and Saturdays? (That would not be so strange: for many unthinking quasi-theists, a god exists only on Sundays.) Or might it be that a non-fundamentalist atheist is one who does not mind that other people hold profoundly false and primitive beliefs about the universe, on the basis of which they have spent centuries mass-murdering other people who do not hold exactly the same false and primitive beliefs as themselves - and still do?" - AC Grayling
Citat:
Och helt ärligt..

Hur kan du anklaga kyrkans läroämbete för att..

när du själv brer ut:<klipp>
Det var det jag befarade, såg det svaret framför mig, ingen idé att försöka, jag skulle nöjt mig med en rad. En ateist är en person som saknar tro på gudar, var det bra så. Glöm sådant som bevisbörda och filosofiska bevekelsegrunder.
Citat:
Ja.. Kyrkan kan visst lära dig..

För hela forumet visar du upp din pinsamma ignorans..
<klipp>
http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemi d=32

På vilket vis strider det mot kyrkans definition, menar du?

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med att plocka isär ditt nonsens.. men vem bryr sig..
Frågan var alltså vad ateism är inte humanisternas filosofi, därav den långa utläggningen om hur man kan sakna tro. Jag trodde att det framgick att ateism inte är något, det finns ingen ateist-katekes.

Jag upprepar:
Citat:
"Det som beskrivs här är inte ateism utan kritik som framförs mot religiösa dogmer. Det finns många religiösa grupperingar som vill tala om hur andra ska leva pga deras efterliv. Tex dominionister och rekonstruktionister som anser att man ska införa teokrati och hjälpa den impotenta guden genom att starta ett kärnvapenkrig för att dom ska bli uppryckta lite snabbare. Och katoliker som aktivt arbetar mot användandet av kondom i tex Afrika. På tal om teokrati så ska man inte glömma Islam heller.

”Befrias ekonomiskt och socialt” -va?!

Och ja det är dumt att påstå att materiella ting i detta liv inte är något att sträva efter samtidigt som man lockar med det samma i ett påhittat liv efter döden."
Vissa humanistiska grupper (jag är inte medlem i någon) har religiösa drag, som sekulära vigslar och gudslösa-gudstjänster( ), till stor del pga det utanförskap det kan betyda att vara ateist i vissa delar av USA. Många som har vart troende saknar den sociala samvaro som kyrkan gett dom och fortsätter gå i kyrkan eller kanske går kanske med i en humanist-grupp. Dom som är humanister är oftast ateister precis som buddhister. Hur passar buddhisterna in i katekesens beskrivning förresten?

Man är inte ateist för att man ska befrias ekonomiskt och socialt, utan för att man inte tror på gud. Jag tror ingen säger "nää gud nu ska jag befria mig ekonomiskt och socialt, jag ska bli ateist".
Citera
2007-10-29, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
.

Jag är ingen feg tramsateist jag är ateist-fundamentalist!

Även det ett bra och genomtänkt svar..
Citera
2007-10-30, 16:01
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ateism innebär ett aktivt förnekande av Gud..

Nope. Ateism innebär avsaknad av tro på gud.

Skillnad. Lika lite som jag tror på polkagrisrandiga enhörningar vid namn Isabella, tror jag på gud.

Jag förnekar inte gud, hur kan man förneka något man inte tror på?
Citera
2007-10-30, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nope. Ateism innebär avsaknad av tro på gud.

Skillnad. Lika lite som jag tror på polkagrisrandiga enhörningar vid namn Isabella, tror jag på gud.

Jag förnekar inte gud, hur kan man förneka något man inte tror på?

Ja.. precis..

Nu förstår jag varför man då kan säga att man är "ateist-fundamentalist!"

Tackar..
Citera
2007-10-30, 16:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ja.. precis..

Nu förstår jag varför man då kan säga att man är "ateist-fundamentalist!"

Tackar..

Varsågod.

Själv beskriver jag mig inte som fundamentalist. Lite svårt att vara fundamental angående sin avsaknad av tro.

I min lilla form av ateism finns mening med livet, det finns mening med döden, det finns moral, och alla har naturliga orsaker.

Tar man det vi vet, och lägger till trovärdiga teorier som bygger på det vi vet och extrapolerar så verkar inte gud behövas för att ekvationen ska gå ihop.
Det är bara om man går in i det med förutfattade meningar (som "det är för komplicerat för att ha uppkommit av sig självt!") som man fastnar och måste lägga till en allsmäktig variabel.
Citera
2007-10-30, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Varsågod.

Själv beskriver jag mig inte som fundamentalist. Lite svårt att vara fundamental angående sin avsaknad av tro.

I min lilla form av ateism finns mening med livet, det finns mening med döden, det finns moral, och alla har naturliga orsaker.

Tar man det vi vet, och lägger till trovärdiga teorier som bygger på det vi vet och extrapolerar så verkar inte gud behövas för att ekvationen ska gå ihop.
Det är bara om man går in i det med förutfattade meningar (som "det är för komplicerat för att ha uppkommit av sig självt!") som man fastnar och måste lägga till en allsmäktig variabel.

Det är lugnt.. Det kan jag respektera..
Citera
2007-10-30, 17:32
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Även det ett bra och genomtänkt svar..
Glöm inte citatet, det finns risk att humorn går förlorad annars.
Citat:
"It is time to put to rest the mistakes and assumptions that lie behind a phrase used by some religious people when talking of those who are plain-spoken about their disbelief in any religious claims: the phrase "fundamentalist atheist". What would a non-fundamentalist atheist be? Would he be someone who believed only somewhat that there are no supernatural entities in the universe - perhaps that there is only part of a god (a divine foot, say, or buttock)? Or that gods exist only some of the time - say, Wednesdays and Saturdays? (That would not be so strange: for many unthinking quasi-theists, a god exists only on Sundays.) Or might it be that a non-fundamentalist atheist is one who does not mind that other people hold profoundly false and primitive beliefs about the universe, on the basis of which they have spent centuries mass-murdering other people who do not hold exactly the same false and primitive beliefs as themselves - and still do?" - AC Grayling
Citera
2007-10-30, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Glöm inte citatet, det finns risk att humorn går förlorad annars.

Japp.. det är humor det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in