2007-10-30, 20:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Vilka krig räknar du som uttryck för kristendom? Och hur många döda menar du att det handlar om på ett ungefär? Om du kan få antalet döda i korstågen till "miljoner" kan du säkert i sant revisionistisk anda komma upp i en hög siffra , men 100 miljoner? Det låter lite väl mycket ändå tycker jag.

Var tog alla indianer i Sydamerika vägen? Mellanamerikas indianer eller hur många mördades i Afrika. Den skulden kan inte kristna svära sig fria ifrån. Dina siffror med tio eller hundratusen döda drar ju bara ett löjets skimmer över det hela. Vatikanen har ju bett om ursäkt för alla hemskheter som begåtts i dess namn. Du inser väl att om man börjar räkna blir det oerhört stort antal dödade.
Citera
2007-10-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nej!

Bra svar, du gör alltså bara ett antagande? Och räknar lättvindigt bort alla konflikter som pågått i stort sett kontinuerligt sedan historieskrivningen började? Du tror alltså på allvar att kristendomen har dödat fler människor än samtliga krig, från alla japanska inbördeskrig, via Gingis Khan, Alexander den store osv fram tills dagens konflikter? Jisses....
Citera
2007-10-30, 21:00
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Nej, jag tror det var i samband med någon pride-festival som Mona Sahlin gjorde uttalandet. Hon fick visserligen en tillrättavisning av Göran Persson sedan, men ändå.

Efter lite forskning i frågan verkar det vara lite av en straw man, då det vad jag förstår rör sig om en uppräkning ur en forskningsrapport, där kristna nämns som en av grupp, av flera, som idkar hatbrott mot homosexuella. Dessutom är uppräkningen diffus. Skulle kristna i.o.m. detta jämföras med nazister skulle även "bekanta", "ungdomsgäng" och "syskon" göra det.

Nu hade tydligen Mona lyckats med konststycket att i efterhand påstå att hon bestämt visste att det predikades hat mot homosexuella i församlingar, men inte kunnat nämna några vid namn. Ja, hon är en idiot.

Jag längtar mer efter dagen då Mona tar frågan på allvar. Hon kan ju inleda med att knata in i en moské och höra vad dom anser om homosexuella där.
Citera
2007-10-30, 21:33
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Efter lite forskning i frågan verkar det vara lite av en straw man, då det vad jag förstår rör sig om en uppräkning ur en forskningsrapport, där kristna nämns som en av grupp, av flera, som idkar hatbrott mot homosexuella. Dessutom är uppräkningen diffus. Skulle kristna i.o.m. detta jämföras med nazister skulle även "bekanta", "ungdomsgäng" och "syskon" göra det.

Nu hade tydligen Mona lyckats med konststycket att i efterhand påstå att hon bestämt visste att det predikades hat mot homosexuella i församlingar, men inte kunnat nämna några vid namn. Ja, hon är en idiot.

Jag längtar mer efter dagen då Mona tar frågan på allvar. Hon kan ju inleda med att knata in i en moské och höra vad dom anser om homosexuella där.
Det verkar vara från en debattartikel i DN från 2002-07-31. Man måste logga in för att läsa artikeln som det verkar, den har titeln "Borgerlig regering oförmögen att arbeta mot diskriminering av homosexuella, anser Mona Sahlin: "Alf Svensson bromskloss för reformer"".
Citat:
Ursprungligen postat av Mona Sahlin
Kriminologen Eva Tiby har i sin forskning om homosexuella kvinnors och mäns utsatthet för brott också visat att var fjärde person som ingick i studierna upplevde att de hade utsatts för brott på grund av sin sexuella läggning. Många drabbades upprepade gånger.

Gärningsmännen är alltifrån organiserade nazister, kristna, ungdomsgäng, skol- och arbetskamrater, syskon, föräldrar, bekanta, till främlingar. Majoriteten av de utsatta skadas av brotten, främst psykiskt, men även allvarliga fysiska skador förekommer. Rädslan att utsättas för denna hatbrottslighet är omfattande. Brottslighet mot kvinnor, homosexuella och invandrare har stora mörkertal då många varken tas på allvar eller har förtroende för polisen.
Jag ser inte hur man får detta till kristna=nazister. Tydligen så tog Göran Mona i örat när hon sa att hon visste det förekom "hatpredikningar" utan att kunna säga vart.

Här är källan till påståendet, men det är så vagt att det är svårt att veta exakt vad hon sagt.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=127472
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Österberg, Dagen
Mona Sahlin hamnade dock på kant med stora delar av kristenheten när hon för några år sedan jämställde kristna med nazister under en pridefestival.
Ska Mona Sahlin så småningom kunna framträda som möjlig landsmoder måste hon anta ett bredare och försonligare perspektiv och se till att stärka förtroendet också bland de frikyrkliga grupperna.
Citera
2007-10-30, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Inte direkt. Känner mig inte "frälst" överhuvudtaget.
Jag känner mig utbildad. I biologi och kemi främst.

Där ser man..
Citera
2007-10-30, 22:46
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Det verkar vara från en debattartikel i DN från 2002-07-31. Man måste logga in för att läsa artikeln som det verkar, den har titeln "Borgerlig regering oförmögen att arbeta mot diskriminering av homosexuella, anser Mona Sahlin: "Alf Svensson bromskloss för reformer"".

Jag ser inte hur man får detta till kristna=nazister. Tydligen så tog Göran Mona i örat när hon sa att hon visste det förekom "hatpredikningar" utan att kunna säga vart.

Här är källan till påståendet, men det är så vagt att det är svårt att veta exakt vad hon sagt.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=127472

Ja, jag hittade också ungefär det du postade här. Jag har DN, alltså borde jag kunna logga in och läsa artikeln. Återkommer.
Citera
2007-10-30, 22:47
Avslutad
Citat:
Tanken svindlar när man tänker på hur många liv som kristendomen har på sitt samvete. Där framstår alla facister, nazister och kommunister som småhandlare. Och detta Tubbo det är ren FAKTA.

Först måste jag fråga dig om du verkligen tänkte till innan du svarade där?

Kommunister... småhandlare?

I dag är det fortfarande omtvistat hur många som egentligen fallit offer för de avrättningar, deporteringar och hungersnöd som förekom under Stalins tid i Sovjetunionen under 1924-1953. Efter Sovjetunionens kollaps 1991 har hemliga arkiv gjorts tillgängliga. Det finns inga officiellt fastställda siffror men flera forskare är överens om att minst 10 000 000 människor dog en onaturlig död i Sovjetunionen, som således är orsakat av statlig repression.

En del västhistoriker, som R J Rummel, har kommit fram till siffror mellan 60 och 70 miljoner döda. Men detta har av många ansetts i överkant och har heller inte kunnat bestyrkas med det arkivmaterial som finns. De hemliga arkiven som finns tillgängliga menar somliga inte är tillförlitligt, då hemlighetsmakeri och brister i dokumentationen i arkiveringen kan vara orsak till att dessa uppskattade siffror inte kan bestyrkas. Forskaren Robert Conquest har angett siffror på upp till 30 000 000 offer, ned till 20 000 000.[13]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Josef_Stalin

Det kan man ju också se som fakta.. om man vill..

Tror du då fortfarande att..

Citat:
Tanken svindlar när man tänker på hur många liv som kristendomen har på sitt samvete. Där framstår alla facister, nazister och kommunister som småhandlare. Och detta Tubbo det är ren FAKTA.

Vi har inte ens kommit till nazisterna än..

PS. Jag brukar väl inte drälla på wikipedia men jag hade inga siffror på handen..
Citera
2007-10-30, 22:49
Avslutad
På ett århundrade!!!
Citera
2007-10-30, 23:00
Avslutad
För att du verkligen ska fatta, Blackbeaver..

Om vi utgår från den orimligt låga siffran 1000 000 miljon döda under Stalin enbart, så ska alltså kyrkan, eller som du säger kristendomen, dödat i snitt 500 personer om dagen.. varje dag.. i 2000 år( fast det var säkert mycket mer.. jag är bara indoktrinerad..) enligt din logik..

Förstår du nu?
Citera
2007-10-30, 23:07
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
På ett århundrade!!!

Du verkar rätt bevandrad i historia, så jag tänkte ställa en fråga.

Jag satt och slösurfade på ett amerikanskt konservativt forum och hittade en tråd där det påstods att Mughaldynastin i Indien hade haft ihjäl många miljoner hinduer. Jag hade i alla fall aldrig hört talas om det, och det lät som propaganda, men jag kollade runt lite och hittade ett par artiklar.

'Unlike the Jewish holocaust,' writes again Vyas, 'the exact toll of the Hindu genocide suggested by the name Hindu Kush is not available. However the number is easily likely to be in millions.' A few known historical figures can be used to justify this estimate. Encyclopaedia Britannica recalls that in December 1398 AD, Taimurlane ordered the execution of at least 50,000 captives before the battle for Delhi; likewise, the number of captives butchered by Taimurlane's army was about 100,000."

http://www.vnn.org/editorials/ET0110/ET31-6939.html

"Prof. K.S. Lal once estimated that the Indian population declined by 50 million under the Sultanate, but that would be hard to substantiate; research into the magnitude of the damage Islam did to India is yet to start in right earnest."

http://www.kashmirherald.com/main.php?t=OP&st=D&no=138

Vet du om det ligger det något i det här? (Du kan bortse från det här inlägget i debatten om folkmord, det är inte därför jag postar det).
Citera
2007-10-31, 00:01
Avslutad
Förlåt Blackbeaver.... Jag räknade fel.. självklart..

Snarare en person om dagen i 2000 år.. lite drygt..
Citera
2007-10-31, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster

Vet du om det ligger det något i det här? (Du kan bortse från det här inlägget i debatten om folkmord, det är inte därför jag postar det).

Jag vet tyvärr inget om det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in