• 4
  • 5
2007-10-23, 20:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Som lite OT så är dessutom Tartar med traditionella tillbehör en riktig höjdare.
Håller med. Tyvärr har jag inte min familj bakom mig där .

Här är förståss köttkvalitén den absolut avgörande faktorn. Har man inte en lokal slaktare som kan förse en med de bästa råvarorna så är det inte lönt att ge sig in på det här, tyvärr.

~Paul~
Citera
2007-10-23, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Tyvärr har jag inte min familj bakom mig där .

Här är förståss köttkvalitén den absolut avgörande faktorn. Har man inte en lokal slaktare som kan förse en med de bästa råvarorna så är det inte lönt att ge sig in på det här, tyvärr.

~Paul~

Sant, kvalitén är alltid av vikt när det gäller råbiff.

Angående blodigt kött rent allmänt så har vi nog en mycket seglivad mytbildning om sjukdomar etc etc att tacka för vad gäller det svala intresset för dito hos vissa personer.

Påstår inte att det är fel att vara försiktig, men ibland tenderar folk till att vara lite väl extrema på den fronten.
Citera
2007-10-23, 21:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
men ibland tenderar folk till att vara lite väl extrema på den fronten.
Exakt min mening

~Paul~
Citera
2010-09-11, 18:49
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Fläskkött föredrar jag ofta hårt stekt, t.ex. grillade fläskkotletter. Tillagar man det på hög temperatur stängs safterna inne.
Problemet där är att när/om man bränner det så bildas cancerogena ämnen..

Jag äter den knallsvart på utsidan och rosa på insidan. Det bästa av två världar, mmmmmmmmm cancer och trikiner.
Citera
2010-09-12, 12:01
Medlem
Marodeurs avatar
Har själv inga farhågor om fläskkött är lite rosa. Trikiner är mycket sällsynt hos grisar i sverige och varje gris testas ju. Salmonella är åtminstone inte en vanligt förekommande bakterie, därför är det inte mycket man behöver vara rädd för. Campylobacter har ju gått förbi i förgiftningsstatistiken.
Campylobacter och Yersinia är obehagliga men ej vanligt förekommande heller.

Skulle t ex vara mer oroad över EHEC eller annan E.Coli från rått nötkött och framför allt sallad än allt ovanstående. Grönsaker står för en stor del av matförgiftningarna.

Men sen så brukar exempelvis EHEC bli allt mer förekommande ju längre söderut man åker.
Citera
2010-09-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Så är det , Ändå så grillar folk sina burgare snustorra, det är nästan omöjligt att få en blodig hamburgare på resturang i sverige.

Jag har jobbat på massa resturanger som har serverat hamburgare men om hamburgarna bara LITE rosa så vill inte folk äta dom. 9/10 skickar tillbax burgarn så det är inte så konstigt att du inte hittar ngn.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in