2007-10-22, 00:27
Medlem
Wallensiuss avatar
Jag har ett 7900 GS, knappt 1 år gammalt. När windows startas dyker ca 20 lila prickar upp på skärmen, de är endast 1 pixel stora och har inte alltid samma position.När jag använder program såsom Photoshop och word, och skrollar eller flyttar fönstret så börjar vissa prickar att "måla". Ungefär som att trycka en penna på ett papper och sen flytta på pappret i sidled. Minimerar jag fönstret så försvinner de.

Men det stora problemet är när jag får för mig att spela något annat än WC3, startar jag ett annat lite mer krävande spel så låser sig datorn efter några minuter. Kollade i systemloggfilen och fann detta: Drivrutinen nv4_disp för enheten display \Device\Video0 har fastnat i en oändlig loop. Detta tyder oftast på ett fel i enheten eller i drivrutinen.

Fann även ett likande fel: Silent Running: HW clock slowdown due to temperature. L2 -> L1

Grejen är att jag har uppdaterade drivrutiner och senaste versionen av direct X. Dessa grafikproblem kom helt plötsligt, hade inte gjort något ovanligt förutom att installera ett antivirusprogram.

Någon som känner igen problemet?
Citera
2007-10-22, 00:48
Medlem
Det kan vara överhettat, vad har du för temperaturer? Testa att rengöra fläkten.
Citera
2007-10-22, 01:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Men...det stod ju till och med att det berodde på att det var överhettat, hur mycket mer finns det att fråga om?
Plocka ur kortet, gör rent - helst med tryckluft - och sätt tillbaks det!
Citera
2007-10-22, 01:56
Medlem
gadzooxs avatar
...och sätt eventuellt i en chassifläkt till.
Citera
2007-10-24, 00:04
Medlem
Wallensiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Men...det stod ju till och med att det berodde på att det var överhettat, hur mycket mer finns det att fråga om?
Plocka ur kortet, gör rent - helst med tryckluft - och sätt tillbaks det!
jojo datorn stängs av pga överhettning. Dock skulle jag tro att det är den där loopen som överbelastar graffekortet så att den blir överhettad. men men, få väl pula på och se om jag kan fixa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in