• 1
  • 2
2007-10-21, 22:13
Bannlyst
Var och kvällshandlade idag när jag på Hemköp observerar en äldre dam som med stor frenesi är i full färd med att avlägsna champinjonernas (Agaricus bisporus) hattar från själva foten för att sedan slänga tillbaka det hon inte ville ha.

Nyfiken som man är går det ju inte att låta bli att undra lite försynt vad som pågår.
Hon menade att hon ändå bara äter hattarna och därför inte ska behöva betala för resten.
Jag var tvungen att fråga om hon även skalar apelsinerna eller drar av blasten på purjolökar innan hon betalar i kassan.
Fick till svar att det att kanske kommer folk efter henne som endast vill ha det hon just ratat dessutom fanns det inte någon skylt som förbjöd detta agerande.
Det har hon ju helt rätt i men jag hävdade att även finns något som kallas för bondförnuft och kanske borde brukas lite oftare i dessa dagar...sen tackade jag för mig.

Missförstå mig rätt, det är inte så att mitt hjärta ömmar för Axfood´s multinationella verksamhet som tar ut ockerpriser för skräpmat men jag har vid ett flertal tillfällen observerat svampkorgarna i grönsaksdisken ligga halvtomma med endast champinionfötter och har i min enfald trott att dessa separerats under transport eller pga ovarsam hantering men nu vet jag bättre

Är detta ett vanligt förekommande fenomen..??..finns det fler här som gör så??

Dagens i-landsproblem i know
Citera
2007-10-21, 22:35
Medlem
Airbuzzs avatar
Haha! Finns så många skumma människor!

Dock har jag slagits av liknande tankar då jag köpt pistagenötter i lösvikt...

Har dock inte gått så långt att jag skalar dem innan jag stoppar i påsen!
Citera
2007-10-21, 22:44
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz

Visst, mycket slit. Men tänk dig när du köper, låt oss säga 0.5 kg pistagenötter.
Efteråt när man har ätit upp dom brukar jag lägga alla skal i samma påse som jag köpte dem i. Denna påste väger åtminstonde 1 hg av bara skal.

Låt oss säga att det kostar 9 kronor hg för natursnask. Om du är en älskare av pistagenötter och använder det till lite allt möjligt och förbrukar 0.4 kilo varje vecka (fyfan vad orealistiskt) så tjänar man in dryga tian varje gång.
Dela upp det mellan 30-40 kronor per månad * 12 så säger vi drygt 400-500 kronor varje år.
Låt oss då säga att du fortsätter denna konsumtion i 50 år, 450 kronor per år. 22.500 kronor!

Oj, det är en utlandsresa, en ny ugn, ett nytt kylskåp med frys. En jävla masas bensin, mat what ever.

Det skulle du tänkt på när du står där och skiter i att skala nötterna!
Citera
2007-10-21, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz

Haha om sanningen ska fram så jag frågade faktiskt tanten om pistagenötter men Wikipedia stavade det pistaschnötter...då blev jag osäker och skrev purjolök i stället
Andemeningen gick fram i alla fall och det var ju huvudsaken...så lustigt det kan bli ibland.

// L
Citera
2007-10-21, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV

Dagens i-landsproblem i know

Vilken udda, och samtidigt så fascinerande historia!

Har aldrig varit med om något liknande under mina inköpsrundor till de lokala affärerna, och skulle tippa på att det definitivt inte är vanligt förekommande. Ställer mig dessutom starkt tvivlande till hennes "försvarstal" om att någon skulle vara intresserad av att köpa ett par hekto champinjonfötter. Det känns åtminstone för mig som champinjonkonsument väldigt avlägset.

Att det just rörde sig om en äldre dam är dock inte speciellt förvånande; vissa av dem är ju ganska så egensinniga av sig, och betalar endast för det de verkligen vill ha.
Citera
2007-10-21, 22:53
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:

Vet inte, men sambon fantiserar tydligen om att skära av stjälkarna på färsk broccoli - de "smakar ju ändå ingenting".

Blasten på morötterna? Pappren på mina Rollokolor? Kvistverket på vindruvorna?

Tror inte detta är ett mentalt hälsosamt ämne att grubbla över...
Citera
2007-10-21, 22:54
Medlem
Finns inga skyltar om att man inte får skala bananerna eller apelsinerna heller. Man hade ju hoppats på att såna inte behövs?! Som du säger, använd sunt förnuft.. Finns inga skyltar som säger att man inte får handla iklädd endast stringkalsonger och rollerblades heller.. Men dessa pensiosar har ju ofta alldeles för mycket tid och för lite saker att lägga sin energi på, så de kommer på dessa briljanta saker.

Och nej, jag har aldrig stött på att någon gjort så i butikerna jag handlar i
Citera
2007-10-21, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Vet inte, men sambon fantiserar tydligen om att skära av stjälkarna på färsk broccoli - de "smakar ju ändå ingenting".

Blasten på morötterna? Pappren på mina Rollokolor? Kvistverket på vindruvorna?

Tror inte detta är ett mentalt hälsosamt ämne att grubbla över...

Det var mer en reflektion än några djupare grubblerier

Om folk började anamma den äldre damens filosofi att bara betala för det man verkligen vill ha så skulle det bli ett ständigt rensande-kvistande-skalande-plockande-skärande i Sveriges affärer och i slutänden kanske man skulle göra sig en liten hacka?
Frågan är om insatsen motsvarar förtjänsten..??..jag svarar nog, nej!
Citera
2007-10-21, 23:04
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Det skulle du tänkt på när du står där och skiter i att skala nötterna!

Oj, du målar med en färgrik palett, det måste jag säga! Hmm... Mm, kanske skulle ta ett banklån på 20 lax och dra till Californien för att sedan skala pistagenötterna innan jag köper dem!

Tar jag även bort skalet på mina frukostbananer har jag råd att hyra bil och se en show i Vegas också!

Tål att tänka på!
Citera
2007-10-21, 23:06
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Haha om sanningen ska fram så jag frågade faktiskt tanten om pistagenötter men Wikipedia stavade det pistaschnötter...då blev jag osäker och skrev purjolök i stället
Andemeningen gick fram i alla fall och det var ju huvudsaken...så lustigt det kan bli ibland.

// L

Andemeningen gick fram ja!

Pistage... Pistasch... Tomejto... tomato!
Citera
2007-10-21, 23:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
kanske man skulle göra sig en liten hacka?
Grejen är att om alla gjorde så så skulle butikerna höja priserna, sen skulle dom höja lite till för att täcka dom kostnader dom får med att städa upp skiten
Citera
2007-10-21, 23:24
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Grejen är att om alla gjorde så så skulle butikerna höja priserna, sen skulle dom höja lite till för att täcka dom kostnader dom får med att städa upp skiten

Jaha, du är en sådan där "realist"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in