Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-05, 00:20
Medlem
såhär va. om jag ska lita på att pretentiös betyder 'att göra anspråk på' (vilket jag gör) är det ju viktigt att vi inte glömmer bort sammanhanget. Nämligen, när man säger att någon är pretentiös bedömer man dennes personlighet. vi måste ju hålla oss till sammanhanget. Detta leder mig till att dra slutsatsen: att vara en pretentiös person är att göra 'höga anspråk' på vad ens eget vara består i och är.

Det höga anspråket måste ju sättas i relation till något. Detta något bör vara en person som inte gör ett högt anspråk på sitt eget vara i ett visst sammanhang

exempel: musik, Morrissey (ofta sett som pretentiöst)

jag var Morrisseyfan från 13 till ungefär 17. detta var aldrig pretentiöst. -men hur?
Jo, jag lyssnade på en låt, sedan lyssnade jag på en till, sedan hade jag alla hans skivor - inte för att jag ville göra ett högt anspråk på mitt vara - jag lyssnade för lyssnandets skull. (tror du mig inte vet du inte hur det är att vara fanatiker. Jag säger inte att jag inte varit pretentiös förr eller senare, jag säger att jag aldrig var det i samband med mitt Morrisseylyssnande)
Bara för att det gäller sammanhanget Morrissey gör det inte personen i fråga till pretetniös. detta kan man enkelt vaska fram om man ser till andra former av fans, ett brittny spearsfan skulle ju sällan ses som just pretentiöst (det kan hända att någon skulle se B-S-fanet som pretentiöst, men mycket mer sällan än vad det skulle hända att någon såg en som lyssnade på Morrissey som just pretentiöst. båda fansen kan dock vara fans på exakt samma grunder)

pretantiös bör man således vara först när man gör höga anspråk på vad ens vara blir genom att man lyssnar på Morrissey. När man inte är pretentiös gör man något helt enkelt för dess egets skull i sig. Om det ligger något värde i vad jag hittills har sagt kan man dra slutsatsen att man kan vara hur konstnärlig och läsa hur svåra böcker som helst utan att vara pretentiös, som man först blir när man gör dessa saker för att skapa ett vara, när man tar varat som mål för existensen. alltså => det handlar inte om 'vad man gör', utan 'hur' och 'varför' man gör det.

Vad att klä sig i gammaldags kläder beträffar skulle jag kalla det en form av strävan efter ett vara, jag skulle gå så långt att jag skulle kalla det ett strävande efter objektet (gud), ens förebilder är nämligen objekt. -> man gör höga anspråk på varat, eller om man nu så vill, försöker uppnå ett objekt, ett objekt med en egen lag (detta är omöjligt och blir således ett För högt anspråk).

jag skulle således snarare kalla detta fenomen för en moralisk flykt från existensen än uppror, då man existerar och måste förhålla sig till det faktum att man är fri och inte kan styras av lagar.
kom ihåg att detta endast är min syn på saken.
Senast redigerad av Pilotmusik 2011-03-05 kl. 00:24.
Citera
2011-03-06, 17:37
Medlem
tänkte göra en enkel sammanfattning.

Pretentiös = bajsnödig
Citera
2011-03-09, 20:59
Medlem
CocaineCaines avatar
Den här artikeln är skriven på ett pretentiöst sätt>>

http://www.dn.se/bostad/vindsvaningar-har-blivit-ett-satt-att-leva

Bajsnödigt osv..

Filmrecensenter är nästan alltid bajsnödigt pretentiösa. (Eftersom de har ett meningslöst jobb som en 12-åring skulle klara av så måste de nämligen få vad de gör att verka mycket svårare än vad det är.)

Till exempel: När Orvar Säfström totalsågar en actionkomedi enbart för att den inte är svår och finkultur.

Men ordet behöver som sagt inte alltid vara negativt laddat.

Ibland används det (felaktigt?) som substitut för ambitiös.

T.ex: Lilla Nisse är så pretentiös med sina studier, ja han vill få högsta betyg i alla ämnen.
Senast redigerad av CocaineCaine 2011-03-09 kl. 21:06.
Citera
2011-03-09, 21:34
Medlem
Tapiridaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaineCaine

Till exempel: När Orvar Säfström totalsågar en actionkomedi enbart för att den inte är svår och finkultur.

Nu upprepar jag säkert allt alla redan sagt, men...

Finkultur är ett väldigt viktigt ord i sammanhanget, för den som inte
vet vad pretentiös är ter sig den här tråden mäkta missvisande.
Pizza Hut Sverige är inte pretentiöst, precis som en så kallad "brat"
inte är pretentiös. Pretentiös handlar i simpla ord om att anamma
så kallade "finkulturella" attribut, uttryck eller symboler för att
framställa sig själv som intellektuell och kulturell samt att ta avstånd
från den så kallade pöbeln. Exempel, påpeka ofta och högljutt att man inte
tittar på tv utan bara läser böcker, enbart dricka rödvin offentligt,
citera poesi på sin Facebookprofil, bara gilla franska filmer...
Pizza Hut Sverige försöker bara tjäna pengar genom att marknadsföra sig
som något bättre än en vanlig pizzeria och en så kallad "brat" försöker
bara få status i samhället/på juristlinjen genom diverse statussymboler,
men ofta inte kulturella eller intellektuella. Att vara pretentiös kan ju därför
användas positivt om sig själv eftersom man det på något vis betyder
att man uppnått sitt mål, att vara finkulturell och intellektuell.

Eller så är man bara Björn Ranelid.
Citera
2011-03-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocaineCaine

T.ex: Lilla Nisse är så pretentiös med sina studier, ja han vill få högsta betyg i alla ämnen.

makes perfect sense eftersom att pretentiös tydligen betyder någonting i stil med 'att göra ett högt anspråk på'
Citera
2011-03-11, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotmusik
makes perfect sense eftersom att pretentiös tydligen betyder någonting i stil med 'att göra ett högt anspråk på'

Engelska är onödigt på ett svenskt språkforum. Eftersom behöver inget "att" efter sig.
Citera
2011-04-23, 21:00
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
tänkte göra en enkel sammanfattning.

Pretentiös = bajsnödig

Hahha, bra.

En annan fundering till organisationen Flashback: Borde inte en tråds bästa svar finnas inklippt på en överskådlig plats i tråden? Det skulle ytterligare förbättra kvaliteten på forumet.
Citera
2011-04-23, 21:21
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapiridae
Eller så är man bara Björn Ranelid.

Björn Ranelid är väl den enda "nu levande och någonsin verksamma" författaren som gör anspråk på att vara pretentiös.

Har säkert redan nämnts, men det gick ett roligt "kultursoffeprogram" på temat med Ranelid, Kay Pollack, Henrik Schyffert och Eva Beckman på SVT för några år sedan. Finns kanske som torrent.
Citera
2011-04-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Pretentiös kommer från engelskans "pretend" vilket betyder att man försöker vara något som man inte är eller nåt sånt. De flesta ord i svenska kommer från engelskan. Till exempel ordet dörr kommer från ordet door. Kusin kommer från cousin. Idiot kommer från idiot. Svenska är egentligen bara en variant/dialekt av engelskan.

Hahaha...jag förutsätter att detta inlägg var menat som ett skämt...
Citera
2011-05-08, 15:19
Medlem
Mr-Laheys avatar
att man strävar efter kunskap eller dylikt för att endast briljera. pretentiös
onödigt ambitiös = pretentiös
att man har ett behov av att imponera

överdrivet anspråksfull är wiktionary's definition
Citera
2011-05-31, 11:48
Medlem
Biffens avatar
Se detta klippet så har ni svar på TS´s fråga.

http://www.youtube.com/watch?v=orZoO85RThU
Citera
2011-06-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Engelska är onödigt på ett svenskt språkforum. Eftersom behöver inget "att" efter sig.

Jag antar att det du försöker göra är att illustrera hur en pretentiös person hade reagerat i en situation där denne känner sig hotad? Annars är du ju lika mycket oftopic - herre min gud han gjorde det igen - som moi.

(Oavsett avsikt så tycker jag att din illustration är slående.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in