2022-03-26, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kalla har ju framförallt varit en mästerskapsåkare. Men jag håller med dig. Nog trodde man när hon slog igenom att hon skulle tagit fler världscupsegrar än 12 när karriären väl summerades.

Eller för den delen lyckas bättre rent generellt i världscupen. Hon har ju inte ens varit topp-3 i totalen en endaste gång.

Hon har alltid varit ojämn och åtminstone tidigare alltid behövt bra skidor med järnfäste för att kunna utväxla sin fysiska förmåga en bra dag.

Om man sätter in henne i ett perspektiv över damåkarna genom tiderna bör man betänka att hon åkt i en tid där det funnits fler tävlingsmoment att vinna än vad som gällde före 1987 och i synnerhet före 1982.
Citera
2022-03-26, 12:44
Medlem
Folk får väl säga att Charlotte har "underpresterat", inte varit bra i VC, inte varit en bra mästerskapsåkare osv.

Jag hyllar denna fantastiska idrottskvinna som, än så länge, med häst längder, är Sveriges bästa skidåkerska genom tiderna!

Hon har bjudit på såååååååå många spännande och roliga TV-stunder.
Hon är också en stor anledning till att vi får fram nya duktiga förmågor i skidspåren.

TACK för allt Charlotte Kalla!!
Citera
2022-03-26, 13:37
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Folk får väl säga att Charlotte har "underpresterat", inte varit bra i VC, inte varit en bra mästerskapsåkare osv.

Jag hyllar denna fantastiska idrottskvinna som, än så länge, med häst längder, är Sveriges bästa skidåkerska genom tiderna!

Hon har bjudit på såååååååå många spännande och roliga TV-stunder.
Hon är också en stor anledning till att vi får fram nya duktiga förmågor i skidspåren.

TACK för allt Charlotte Kalla!!

Skulle lugna vilja påstå att den som fått flest att satsa på skidorna är Northug. Jag har då aldrig hört att någon sagt att "jag vill bli som Kalla". Däremot har vi fått en enorm drös av sprintåkare, och vad jag vet är Kalla ingen sprinter, det var däremot Northug.
Citera
2022-03-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Skulle lugna vilja påstå att den som fått flest att satsa på skidorna är Northug. Jag har då aldrig hört att någon sagt att "jag vill bli som Kalla". Däremot har vi fått en enorm drös av sprintåkare, och vad jag vet är Kalla ingen sprinter, det var däremot Northug.

Tror du att åkare som Sundling, Dahlqvist, Ribom, Hagström och Dyvik hade Petter Northug som större förebild än Charlotte Kalla så lever du i ett parallellt universum.
Citera
2022-03-26, 13:50
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Tror du att åkare som Sundling, Dahlqvist, Ribom, Hagström och Dyvik hade Petter Northug som större förebild än Charlotte Kalla så lever du i ett parallellt universum.

Jag vet att de största talangerna Stina och Linn hade Northug som idol, om medelmåttan Ribom hade Kalla som idol så kan man ju säga att det inte var någon vidare förebild med tanke på resultaten.
Citera
2022-03-26, 13:57
Medlem
Citat:
Jag vet att de största talangerna Stina och Linn hade Northug som idol, om medelmåttan Ribom hade Kalla som idol så kan man ju säga att det inte var någon vidare förebild med tanke på resultaten.

Märkligt argument. Är det nu jag ska säga att Northug inte heller var någon vidare förebild för att Stina slutat med längdåkningen och bytt sport?
Citera
2022-03-26, 14:05
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Märkligt argument. Är det nu jag ska säga att Northug inte heller var någon vidare förebild för att Stina slutat med längdåkningen och bytt sport?

Säg vad du vill, jag blir inte lika butthurt som du. Och Stina har presterat bra mycket mer än ex Kalla som skidåkare för att med gott samvete kunna söka nya utmaningar.
Citera
2022-03-26, 14:10
Medlem
Citat:
Säg vad du vill, jag blir inte lika butthurt som du. Och Stina har presterat bra mycket mer än ex Kalla som skidåkare för att med gott samvete kunna söka nya utmaningar.

Att du använder uttryck som "butthurt" och påstår att Stina Nilsson presterat mer än Charlotte Kalla som skidåkare avslöjar dig givetvis som ett s.k. "troll". Jag får skylla mig själv gick i den fällan antar jag.
Citera
2022-03-26, 14:11
Medlem
Citat:

Vill minnas att Kalla (liksom många andra) var mer av en sprinter i början av sin karriär. Hon har guld och silver från OS/VM i teamsprint.
Citera
2022-03-26, 14:17
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Att du använder uttryck som "butthurt" och påstår att Stina Nilsson presterat mer än Charlotte Kalla som skidåkare avslöjar dig givetvis som ett s.k. "troll". Jag får skylla mig själv gick i den fällan antar jag.

Stina har fler världscupsegrar, varit betydligt mer överlägsen i sin gren är vad Kalla variti sin samt att Stina vunnit distanslopp samt OS-medalj på distans, Kalla har inte vunnit något i ren sprint.

För mig är det mer värt att vara överlägsen i sin gren, vinna cuper samt utvecklas likt Stina genom att bli en bra distansåkare, än att som Kalla bli sämre och sämre i sprint, ha lite flyt med snöfall och norskor med dålig valla.

Det va lite ironi i slutet där men kärnan i det jag vill ha sagt att Stina har övertygat och utvecklats betydligt mer än Kalla.
Citera
2022-03-26, 14:18
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vill minnas att Kalla (liksom många andra) var mer av en sprinter i början av sin karriär. Hon har guld och silver från OS/VM i teamsprint.

Och sen tappade hon det helt?
Citera
2022-03-26, 15:19
Medlem
Kalla har aldrig varit någon sprinter..eller långdistansare heller för den delen.
Hennes distanser har alltid varit från fem kilometer(stafett) upp till femton kilometer(Skiathlon).
Just teamsprint är lite eljest eftersom det är sex sträckor i ganska snabb tidsföljd..och sker det dessutom på mästerskapsbanor som exempelvis i Holmenkollen(Kallas bästa sprintinsats någonsin där på VM 11)så kan det funka för en åkare av Kallas profil.
Men någon sprinter,det var hon aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in