2007-10-21, 12:41
Medlem
marcus90_kungs avatar
Ja, mitt problem är alltså att jag får bluescreen till och från. Det brukar stå någonting om att den dumpar fysiskt minne. Jag har 1gig ram och brukar inte passera den gränsen. jag använder AVG och ad-aware för att rensa skräp. För ett tag sedan så fixade en skillad polare lite så datorn gick bättre ett tag. Jag har inte installerat så mycket ovanligt på senaste tiden heller, ändå har den börjat krångla. Vad kan orsaken vara månntro? Tack på förhand!
Citera
2007-10-21, 13:10
Medlem
Carradines avatar
Ring din skillade polare igen eller ge mer information, hur fan tror du folk ska kunna hjälpa dig? Gissa? Spå i kaffesump?
Citera
2007-10-21, 13:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Damm eller värmeproblem,misstänker jag.

Vad står det under Eventloggen för orsak?

Frågan är vad din " skillade polare " gjorde för något med datorn.
Utförde han/hon en vanlig rutin med diverse drivrutiner , installation av diverse städ/tweakprogram?

Men som Carradine skrev.
Ge oss mer info om datorn och vad du har själv gjort för någon åtgärd.

Oftast med dessa trådar som du ger brukar rinna ut i sanden pga dålig info och medlemmen som vill ge support tröttnar på osammanhängade trådar/info.
Citera
2007-10-21, 14:10
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Damm eller värmeproblem,misstänker jag.

Vad står det under Eventloggen för orsak?

Frågan är vad din " skillade polare " gjorde för något med datorn.
Utförde han/hon en vanlig rutin med diverse drivrutiner , installation av diverse städ/tweakprogram?

Men som Carradine skrev.
Ge oss mer info om datorn och vad du har själv gjort för någon åtgärd.

Oftast med dessa trådar som du ger brukar rinna ut i sanden pga dålig info och medlemmen som vill ge support tröttnar på osammanhängade trådar/info.

Damm ska jag åtgärda

Han installerade "TweakNow RegCleaner Std" och uppdaterade explorer och mediaplayer och möjligtvis något annat. Han tog även bort orginalprogram t.ex. ord och bildbehandlingsprogram. Sedan så är det klart att jag har dålig koll på exakt vad han gjorde, hade jag vetat så hade jag fixat det själv.
Han jobbar ju med just sådant och blir väl inte så glad när alla hans polare tjatar och gnäller om gratishjälp på hans fritid.

Jag själv har försökt ta bort program som jag inte tycker mig ha användning av t. ex. java, quicktime player..

Jag startade den här tråden för att jag är nyfiken på vad de vanligaste orsakerna till bluescreen är, och vad man kan göra för att förebygga det.
Vad för information hjälper dig hjälpa mig då?

jag har 23 ikoner på skrivbordet, ska man försöka begränsa det?
Återigen tack på förhand!
Citera
2007-10-21, 14:27
Medlem
927s avatar
man kan få blåskärm av malware eller problem med hårdvaran, det intressanta är felmeddelandet, den första felkoden och ev filnamn
Citera
2007-10-21, 14:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Att en blåskärm med diverse olika siffror och bokstäver dyker upp har med olika anledningar att göra.Det är därför det är mycket viktigt att notera denna text som kommer upp vid en blåskärm.Genom denna felkod så kan man i sin tur börja forska på nätet efter en orsak/åtgärd/ledsagning om det eventuella felet.

Det kan även står lite nyttig info under Kontrollpanelen\Administrationsverktyg \Loggbok

Du kan även får mycket hjälp under Microsofts supportdel [ kB ] genom denna felkod.

Programmet som du nämner " TweakNow RegCleaner Std " är en aning okänt för mig.Jag själv brukar låta bli dessa program och framför allt okända program som inte har något större vitsord efter sig.Det kan vara något där som programmet har orsakat denna blåskärm.Programmet kan kanske har plockat bort en viktig DLL-fil , registersträng , med mera.Vissa eller rättare sagt många registerprogram som finns ute idag har en stark funktion att leta upp filer som inte ska plockas bort,men användaren tycker tvärtom.oftast handlar det om att användaren inte vet hur programmet fungerar och bara trycker på OK och ser glad ut.Efter en omstart så visas det vara tvärtom.

Att du har 23 ikoner som genväg på skrivbordet är orelevant i detta sammanhang.Den stora frågan är vad som finns under enhetshanteraren och under registerhanteringen.

Det finns sedan några dagar tillbaka på forumet en hel roman med trådar om felsökningsåtgärder på hårdvaran.Där under dessa trådar så pekas det ut även vissa verktyg som man kan har en stor nytta av.Informationen och material finns på nätet, den stora frågan är, finns det kunskapen bakom tangentbordet.Finns intresset och framför allt, är man beredd på att ta den stora smällen om något går snett.

Så..en liten sammanställning av diverse ting inom datorns värld
Citera
2007-10-21, 14:41
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Att en blåskärm med diverse olika siffror och bokstäver dyker upp har med olika anledningar att göra.Det är därför det är mycket viktigt att notera denna text som kommer upp vid en blåskärm.Genom denna felkod så kan man i sin tur börja forska på nätet efter en orsak/åtgärd/ledsagning om det eventuella felet.

Det kan även står lite nyttig info under Kontrollpanelen\Administrationsverktyg \Loggbok

Du kan även får mycket hjälp under Microsofts supportdel [ kB ] genom denna felkod.

Programmet som du nämner " TweakNow RegCleaner Std " är en aning okänt för mig.Jag själv brukar låta bli dessa program och framför allt okända program som inte har något större vitsord efter sig.Det kan vara något där som programmet har orsakat denna blåskärm.Programmet kan kanske har plockat bort en viktig DLL-fil , registersträng , med mera.Vissa eller rättare sagt många registerprogram som finns ute idag har en stark funktion att leta upp filer som inte ska plockas bort,men användaren tycker tvärtom.oftast handlar det om att användaren inte vet hur programmet fungerar och bara trycker på OK och ser glad ut.Efter en omstart så visas det vara tvärtom.

Att du har 23 ikoner som genväg på skrivbordet är orelevant i detta sammanhang.Den stora frågan är vad som finns under enhetshanteraren och under registerhanteringen.

Det finns sedan några dagar tillbaka på forumet en hel roman med trådar om felsökningsåtgärder på hårdvaran.Där under dessa trådar så pekas det ut även vissa verktyg som man kan har en stor nytta av.Informationen och material finns på nätet, den stora frågan är, finns det kunskapen bakom tangentbordet.Finns intresset och framför allt, är man beredd på att ta den stora smällen om något går snett.

Så..en liten sammanställning av diverse ting inom datorns värld

Tack för hjälpen, en bra början i alla fall. Jag frågade om något av programmen kan bli ett problem för crackade, nedladdade spel och program men det skulle det inte. Eftersom han kan sin sak så nöjde jag mig med det svaret men nu blir jag väldigt tveksam eftersom jag fått bluescreen när jag spelar sådana spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in