Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-10-21, 06:06
Medlem
neogeos avatar
är detta sant ? ska vara en dator för designers sägs de
varför ingen läsar för SD kort ? nästan alla PC laptops har de ..
ska man som fotograf bära med sig sladdar eller externa kortläsare ?

skämt
Citera
2007-10-21, 10:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
är detta sant ? ska vara en dator för designers sägs de
varför ingen läsar för SD kort ? nästan alla PC laptops har de ..
ska man som fotograf bära med sig sladdar eller externa kortläsare ?

skämt
Är du ett troll? En kortläsare tar inte upp stor plats, plus att man kan välja om man vill ha CF eller SD. Dessutom finns det faktiskt SD-kort med inbyggt USB-gränssnitt. Om man väger för- och nackdelar för PC respektive Mac så väger avsaknaden av en kortläsare inte in alls. Sedan är det väl oftast de billiga HP/Compaq/Acer och annat crap som brukar ha inbyggda kortläsare för att locka Svensson med extrafinesser, så att det ser bra ut på pappret.

Edit: för övrigt har MacBook Pro en ExpressCard-plats där man kan trycka in en kortläsare om man känner för det.
Citera
2007-10-21, 11:45
Medlem
Hur många kameror av rang (dSLR m.a.o.) har annat än CF kort egentligen? SD kort hittar man ju nästan bara i kompaktkameror. Därför skulle en "fotograf" ha betydligt mer nytta av en CF läsare inbyggt.

Sen så vet jag inte hur andra gör men JAG tycker det är betydligt smidigare att bara behöva koppla in USB kabeln mellan dator och kamera än att behöva plocka ur minneskortet ur kameran, stoppa in det i datorn, ut ur datorn och in i kameran igen. Men det är ju jag det.
Citera
2007-10-21, 13:24
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Personligen föredrar jag att slippa vänta i en relativ livstid för att föra över bilder. Det går alltid snabbare med en extern dedikerad minneskortsläsare!
Citera
2007-10-21, 13:27
Medlem
siarens avatar
Jag tror att de flesta tycker att alternativet med en lite dator utan minneskortläsare är bättre än alternativet med, vilket medför en större och tyngre dator.
Citera
2007-10-21, 13:44
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Åh andra sidan så spelar det ingen roll. Bildredigering på en liten 13tums skärm är ändå inte så sexigt. Kanske vettigt om man är på resande fot och vill föra över sina bilder när utrymmet på kortet är slut, men annars så känns det inte så noga man måste pilla ut kortet eller koppla i en sladd.
Citera
2007-10-21, 14:22
Medlem
neogeos avatar
jag har Nikon D80 .. den har SD kort ..
sd kort läsare tar inte mycket plats .. noobs ..
och jag skulle sagt att jag menar MacBook PRO .. betalar man 25000 för en dator som ska vara så mångsidig .. hah .. och mobilitet har man knappt ändå i dem
väger mellan 2.6-3 kg .. min stationära är nästan i samma vikt grupp
Citera
2007-10-21, 14:42
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
väger mellan 2.6-3 kg .. min stationära är nästan i samma vikt grupp

Klart du har en stationär dator som väger som en MacBook Pro och går ned i fagbagen.

Min D70 har iofs CF, men det är inte direkt så att det är några problem att använda usb-sladden.

Gå och trolla någon annanstans nu.
Citera
2007-10-21, 16:22
Medlem
neogeos avatar
trolla ? .. så det som heter troleri i Mac världen är verklighet i PC världen

ojoj ..
Citera
2007-10-21, 18:27
Medlem
skinner5000s avatar
Ska Macbooken ha kortläsare så måste man banta ner på något annat eller göra datorn större vilket gör att Macbooken förlorar lite av sin finess med att den ska vara liten och smäker. Måste man ha en kortläsare kan man köpa en extern för ett par hundralappar, eller varför inte använda kablen som medföljde kameran för att ladda in bilderna?
Citera
2007-10-22, 03:29
Medlem
neogeos avatar
vad är de för myt om att kortläsare ska ta så mycket plats .. kortläsare för SD kort är inte större än själva SD kortet
och om Apple inte klarar av de andra tillverkare gör så säger de bara en sak om dem..

och Liten .. vilken macbook är liten ?
Citera
2007-10-22, 04:55
Medlem
krijgenics avatar
Har även jag stört mig på att det inte finns. Är för mig en självklarhet att det borde finnas på en MacBook.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in