Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-22, 07:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
vad är de för myt om att kortläsare ska ta så mycket plats .. kortläsare för SD kort är inte större än själva SD kortet
Precis, så en extern kortläsare funkar utmärkt, så länge man inte bär kjol och inte har en ficka. Sedan finns det en stor fördel med extern läsare, man låser sig inte till ett specifikt format. Hur kul var det att ha köpt en ful Acer med SD-kortläsare, sedan någon vecka senare kommer SDHC, och din interna läsare klarar inte av den standarden. Då har du en fin slits i laptopen som du kan köra in kuken i, plus att du måste köpa en extern läsare som klarar SDHC. Tänk framåt, minneskortstandarder förändras ständigt.
Citera
2007-10-22, 10:54
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Precis, så en extern kortläsare funkar utmärkt, så länge man inte bär kjol och inte har en ficka. Sedan finns det en stor fördel med extern läsare, man låser sig inte till ett specifikt format. Hur kul var det att ha köpt en ful Acer med SD-kortläsare, sedan någon vecka senare kommer SDHC, och din interna läsare klarar inte av den standarden. Då har du en fin slits i laptopen som du kan köra in kuken i, plus att du måste köpa en extern läsare som klarar SDHC. Tänk framåt, minneskortstandarder förändras ständigt.

vilka dåliga argument ..
tänk jag är på resande fot och vill snabbt lägga in bilder .. ska jag då ha med mig sladd ? asså bara tanken av att kameran ska kopplas med sladd får mig att kräkas lite i munnen
Citera
2007-10-22, 12:10
Medlem
Pallemans avatar
Hade den SD-läsare skulle de som har CF klaga. Hade den både SD- och CF-läsare skulle de med MS klaga. Hade den de tre skulle de med mSD klaga osvosv i oändlighet. Förutom det så skulle den absolut inte kunna hållas så liten som den är om man ska proppa i en massa kortläsare. Ja, den är liten. Då är det bättre att låta användaren skaffa sig en liten kortläsare själv, som täcker de behoven man har.
Citera
2007-10-22, 12:31
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
vilka dåliga argument ..
tänk jag är på resande fot och vill snabbt lägga in bilder .. ska jag då ha med mig sladd ? asså bara tanken av att kameran ska kopplas med sladd får mig att kräkas lite i munnen
Vafan, har du mens eller? Tryck in en SD-kortläsare i ExpressCard-platsen och sluta gnälla.
Citera
2007-10-22, 13:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Vafan, har du mens eller? Tryck in en SD-kortläsare i ExpressCard-platsen och sluta gnälla.

misstänker att jag matar ett troll nu, men macbooken har ingen expresscard slot heller. skriver på en just nu själv så jag vet...
Citera
2007-10-22, 13:09
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
misstänker att jag matar ett troll nu, men macbooken har ingen expresscard slot heller. skriver på en just nu själv så jag vet...
Ja då får man väl skaffa en MBP istället då. Jobbigt.
Citera
2007-10-22, 14:35
Medlem
ariers avatar
Har pratat med folk på apple ang detta och dem har exakt samma svar som många här på forumet. Ingen kameratillverkare har samma kort. Standarder ändras hela tiden och faktum är att 27% utav alla datorer som har kortläsare går sönder bara pga att det samlas skit i de där stora luckorna som det krävs för att ha sd, md,sd, ch, hd, id, ect. För har man en så kan man ju inte dissa ut de andra.
Och om ni kollar på en MacBook så har den usb, nät, lan, ljud på ena sidan, cd på andra, hårdisken sitter bredvid portarna och batteriet brevid cd´n.

Skall man ha den på baksidan?

har du en dator med dig så har du även en nätsladd. Då fungerar det med att även pula ner en kamera sladd! Eller köpa en MacBook Pro.
Citera
2007-10-22, 14:45
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
har du en dator med dig så har du även en nätsladd. Då fungerar det med att även pula ner en kamera sladd! Eller köpa en MacBook Pro.
För att inte tala om all fotoutrustning som fotografer har med sig... En sd-kortläsare med usb-kontakt känns inte som något som den springande punkten. Kanske bara är mensen, trots allt.
Citera
2007-10-22, 15:17
Medlem
neogeos avatar
bara för att säga nåt om USB som nån sa här ..
mac book pro .. state of the art ? .. 2 USB portar ..

har du mus och extern HD inne t.ex .. så ska en av dem ut om nåt annat ska till

känns lite som om Steve kommer säga en dag .. hah .. hur fan kunde ni köpa våra saker .. jävla FÅR .
Citera
2007-10-22, 15:25
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
bara för att säga nåt om USB som nån sa här ..
mac book pro .. state of the art ? .. 2 USB portar ..

har du mus och extern HD inne t.ex .. så ska en av dem ut om nåt annat ska till

känns lite som om Steve kommer säga en dag .. hah .. hur fan kunde ni köpa våra saker .. jävla FÅR .

Nej du har rätt. Det är nog bäst om apple sätter i 6 USB-uttag, 8xFirewire, Minneskortsläsare för alla hundra typer av minneskort, floppy, DVD, Zip-drive, en dock för iPod, fem hörlursutgångar, tre extra webcams, en AGP-port på sidan av datorn så man kan haxxa alla überspel samt två små ficklampor så man kan se sig omkring när man sitter vid datorn i ett kolsvart rum.
Citera
2007-10-22, 15:25
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
..har du mus och extern HD inne..

Vad sägs om blåtandsmus och FireWiredisk?
Citera
2007-10-22, 15:28
Medlem
neogeos avatar
så jag får inte använda min fina Logitech Mx510 ? som är med sladd ?

firewire .. varför ger inte apple upp ..
stora misstaget man kan göra är att vara envis när det är tydligt att USB är vinnaren ..

allt detta handlar om begränsingar
nåt som sällan nämns när man snackar om deras datorer ..
alla får tittar på den snygg designen och tror dem får vad dem ser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in