2007-10-20, 22:28
Medlem
Jag kom på nu igår kväll att jag saknar vad jag skulle kalla flygplanste. Alla som brukar flyga och dricker sådant borde känna igen. Det är egentligen ganska smaklöst te men det är faktiskt ganska gott med en skvätt mjölk i. Jag har också stött på sådant te i tepåsar på ett hotell i London och även på ett par hotellfrukostar.
Min gissning skulle vara English Breakfast av något slag. Jag provade köpa sådant men jag fick inte till det. Är det på flygplan kanske överdraget? Svagt? Annan sort?
Om någon vet så vill jag också veta för det vore kul omväxling från mina mer "avancerade" téer.
Citera
2007-10-20, 22:48
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanfannsredan
Jag kom på nu igår kväll att jag saknar vad jag skulle kalla flygplanste. Alla som brukar flyga och dricker sådant borde känna igen. Det är egentligen ganska smaklöst te men det är faktiskt ganska gott med en skvätt mjölk i. Jag har också stött på sådant te i tepåsar på ett hotell i London och även på ett par hotellfrukostar.
Min gissning skulle vara English Breakfast av något slag. Jag provade köpa sådant men jag fick inte till det. Är det på flygplan kanske överdraget? Svagt? Annan sort?
Om någon vet så vill jag också veta för det vore kul omväxling från mina mer "avancerade" téer.

Dina smaklökar fungerar annorlunda på hög höjd. Viner som serveras på flygplan måste exempelvis vara kraftigare och mer "smakrika" än de du dricker på backen för att du ska få samma upplevelse.

Gör ditt thé svagare så ska du se att du uppnår den önskade effekten.
Citera
2007-10-20, 22:49
Medlem
quaertys avatar
Håll dig du till ditt avancerade te.

När man flyger smakar ingenting som man är van vid. Ditt smaksinne påverkas en hel del faktiskt. Bland annat därför som många inte uppskattar flygplansmaten, och vissa andra är missnöjda med sin Chivas. En annan anledning till att folk inte uppskattar maten på flyget är såklart den undermåliga kvaliteten.

Men...köp något dåligt te och blanda ut med billig mjölk så är du nog smaken på spåret.
Citera
2007-10-21, 01:01
Medlem
Tack så mycket. Lite svagare english breakfast blev kanon.
Citera
2007-10-21, 22:58
Medlem
Tjohildas avatar
PG-tips tycker jag smakar på det sättet. Är rätt gott faktiskt.
Citera
2007-10-22, 01:05
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag tycker både mat och dryck smakar bra ombord, men det har nog att göra med att jag tycker det är så mysigt att flyga. Mer mysfaktorn än den faktiska smaken som spelar in misstänker jag.
Citera
2007-10-22, 01:39
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Dina smaklökar fungerar annorlunda på hög höjd. Viner som serveras på flygplan måste exempelvis vara kraftigare och mer "smakrika" än de du dricker på backen för att du ska få samma upplevelse.

Är det här verkligen sant? Man sitter ju i en tryckkabin när man flyger?
Citera
2007-10-22, 01:50
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Är det här verkligen sant? Man sitter ju i en tryckkabin när man flyger?

Kabinen håller högre tryck än omgivningen utanför, men ändå betydligt lägre än på backen. Har för mig att trycket motsvarar ungefär 2 000 möh.

Borde ju iofs innebära att restauranger i Alperna lär få krydda på maten lite extra...
Citera
2007-10-22, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
smaklökar

Om man är från någon högt belägen bergsby i Anderna så borde flyplansmaten av dom anses som alldeles för starkt kryddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in