2007-10-20, 21:50
Medlem
Hej!
Jag har försökt hitta ett svar på mitt problem här utan att lyckas.

Jag har fiber rakt in i lägenheten och använder en switch som jag får automatisk 5st olika externa ip:n ifrån.
Allt det fungerar bra, frågan är finns det någon möjlighet att komma åt andra enheter på samma switch?
Jag kan nämligen inte ens pinga de andra enheterna på samma switch, kan förstå att problemet ligger i att jag har externa adresser och att uppslaget då blir galet.
Jag vill inte använda min router som router utan som switch pga att jag får så dålig hastighet mot internet när den ska agera router.
Citera
2007-10-20, 22:14
Medlem
Hardgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrixer
Hej!
Jag har försökt hitta ett svar på mitt problem här utan att lyckas.

Jag har fiber rakt in i lägenheten och använder en switch som jag får automatisk 5st olika externa ip:n ifrån.
Allt det fungerar bra, frågan är finns det någon möjlighet att komma åt andra enheter på samma switch?
Jag kan nämligen inte ens pinga de andra enheterna på samma switch, kan förstå att problemet ligger i att jag har externa adresser och att uppslaget då blir galet.
Jag vill inte använda min router som router utan som switch pga att jag får så dålig hastighet mot internet när den ska agera router.

Är datorerna i samma subnät så ska inte trafiken (pingen) lämna switchen förutsatt att det är en layer 2 switch (som det 99% är i vanliga hemmanät)

Kan du pinga på IP-adresserna du fått tilldelat? Vad pingar du på för namn?
Citera
2007-10-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardgood
Är datorerna i samma subnät så ska inte trafiken (pingen) lämna switchen förutsatt att det är en layer 2 switch (som det 99% är i vanliga hemmanät)

Kan du pinga på IP-adresserna du fått tilldelat? Vad pingar du på för namn?

Datorerna tillhör samma subnät, får ipna av min ISP.
Jag utryckte mig kanske lite fel förut, jag har en model äldre router som jag stängt av router funktionen i och använder som vanllig switch utan DHCP,
får inget svar på ping imellan någon av datorerna.

Provat både hostname och ipadresserna utan att lyckas nå fram,
Citera
2007-10-21, 00:24
Medlem
gadzooxs avatar
Jag skulle tippa på att brandväggen på burken du försöker pinga blockar icmp.
Testa att dra en ping mot någon av burkarna, och kolla arp -a efteråt.
Om andra burkens IP resolvats till en mac-adress, så har du fysisk kontakt mellan burkarna och det är då en brandväggsfråga...
Citera
2007-10-21, 01:02
Medlem
Hardgoods avatar
Vad är det för router? Har för mig att en av portarna på Dlink 604 är sk DMZ. Kanske det är andra regler för den porten än övriga? Men gör testet som gadzoox skriver. Då vet vi var det stannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in