• 1
  • 2
2007-10-20, 11:08
Medlem
JoeL431s avatar
Jag själv hade inte riktigt fullt koll på vad Troma-filmer var för något, jag läste på wiki och har det nu iaf lite klarare för mig.

Citat:
Troma Entertainment är USAs äldsta helt oberoende filmbolag. De är kända för sina lågbudget-splatterfilmer med okända skådespelare som innehåller överdrivet våld, blod, spyor, sex och naket mm.

Skådespelarna brukar oftast vara usla och handlingen inte mycket att tala om. Man går helt enkelt inte och ser en Troma-film för att se fantastiskt skådespeleri utan det är våldet, serverad med en pubertal anarkistisk humor, som är huvudsaken. Det är knappast heller någon merit att ha medverkat i en Troma-film om man vill göra karriär i Hollywood. Men faktum är att flera respekterade skådespelare har jobbat för Troma innan de blev berömda, till exempel Kevin Costner och Samuel L. Jackson.

Dessutom brukar Troma också ha en kompromisslös samhällskritik i botten av sina filmer. Filmbolaget grundades 1974 (under namnet Troma Pictures) av Lloyd Kaufman och Michael Herz. Huvudkontoret ligger i Hell's Kitchen i New York.

Troma producerar inte bara egna filmer utan köper också in och distribuerar andra filmer från både USA och utlandet. Ett exempel är The Stendhal Syndrome av Dario Argento.

Men jag undrar också en annan sak, är det bara troma Entertainment som får göra de så kallade troma-filmerna eller kan alla filmer bli till ev troma ? För när jag läste om nån film från troma tidigare så levde dom i Tromaville o så :P.
Och filmerna görs medvetet om att bli troma eller ?

Ni kan också diskutera olika troma-filmer här, vad ni tyckte om dom och så. Vilka som är bäst,sämst osv så man får lite tips .

Exempel På Troma-Filmer:

Mad dog morgan (1976)
Bloodsucking freaks (1976)
Toxic Avenger (1985)
Mothers day (1980)
Combat shock (1986)
Class of Nuke'em High (1986)
Redneck Zombies (1987)
Blood hook (1987)
Surf Nazis Must die (1987)
Toxic Avenger part 2 (1989)
Toxic Avenger part 3: Last temptation of Toxie (1989)
Luther the geek (1990)
Maniac Nurses Find ecstasy (1990)
Killer Nerd (1991)
SGT Kabukiman N.Y.P.D (1991)
Class of nuke'em high 2: Subhumanoid Meltdown (1991)
A nymhpoid barbaraian in dinosaur hell (1991)
Class of nuke'em high 3: The god, the bad and the subhumanoid (1994)
Chopper chicks in Zombietown (1989)
Cannibal! The Musical (1996)
Killer Condom (1996)
Tromeo & Juliet (1996)
SGT Kabukiman Public service announcement (1999)
Decampitated (1998)
Terror Firmer (1999)
Citizen Toxie: The toxic avenger Part 4 (2000)

Källa: Wikipedia
Citera
2007-10-20, 11:40
Medlem
Rakiis avatar
Ah, undrade tidigare när du skulle få upp ögonen för dessa magnifika filmer som Troma bjuder på och underhöll mig som tonåring, speciellt Toxic Avenger blev en favorit som är klockren i sin motbjudandehet och äckelfaktor med all sin komik trots allt. Sen har dom en hel del sköna filmer på svenska dvd-marknaden nu, de flesta som fanns tidigare att hyra på video, b.la Terror Firmer, Chopper Chicks in Zombietown, Blood Hook (undvik!), Surf nazis must die (dunderundvik!), Parts of the family, Decampitated, Tromeo and Juliet etc... finns alltså en liten marknad på den svenska dvd-återförsäljningen men guldkornen är väl dom som aldrig släppts som jag missat hittills. Bara sett Bloodsucking Freaks eller The Incredible Torture Show som den heter ibland. Ganska underhållande och våldsammare än medeln av Tromafilmerna.

Sen har jag en bok hemma som jag lånade förut på Stadsbiblioteket här i Stockholm, av Lloyd Kaufman, grundaren till Troma Ent. med Michael Hertz som heter "Make your own god damn movie!", underhållande läsning in i det sista om hur man gör egna b-filmer såväl som hur Troma etablerades på den stora marknaden etc...
Citera
2007-10-20, 11:42
Medlem
rozenfischs avatar
toxic avenger e ju min favorit
Citera
2007-10-20, 11:48
Medlem
JoeL431s avatar
Låter ju underbart ! Jag tror att det är sånna här filmer som man kan ha ett sug efter ibland, men jag har aldrig vetat vilka filmer man vill se när man får detta sug. Är det som jag tror att det är fullt av dåligheter (:P) samtidigt som det kan vara hur gött som helst att kolla på, ni förstår, sånna riktigt b-iga, sköna skräckfilmer som är "bra" ! Vet ej hur jag ska förklara men dom som känner samma fattar nog. När man tröttnat lite på all Hollywood film !

Undrar också om troma alltid är skräck(komedi) ?
Citera
2007-10-20, 12:52
Medlem
Hatefuls avatar
Troma låter tyvärr lite bättre än vad det är. Men en favorit är (som alla andra) "Toxic Avenger", en rolig och vriden komedi. "Terror Firmer" var också underhållande, men blir nästan lite för mycket efter ett tag. Men överlag riktigt kul.

Skulle vilja ta en titt på "Class of nuke 'em high", "DeCampitated", "Parts of the family" och "Cannibal! The musical"
Citera
2007-10-20, 13:11
Medlem
VMGoals avatar
Håller med föregående talare. Toxic är onekligen rolig - det går inte att komma ifrån. Annars är Troma mest tafflig självmedveten gorehumor som inte fungerar alls, om man inte är ett flåsigt grabbgäng eller väldigt ung. De bästa Tromafilmerna är de som de inte producerat själva, utan bara distribuerat, som t.ex. Cannibal the musical.
Citera
2007-10-20, 13:30
Medlem
NirvanAs avatar
Har bara sett terror firmer, den var cool som fan mest rolig dock.
Citera
2007-10-20, 13:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har bara sett terror firmer, den var cool som fan mest rolig dock.

Gillade du den borde du garanterat kolla in flera, tror det finns en del som passar dig som handen i handsken, om man inte är för kräsen med specialeffekter, skådespel etc...
Citera
2007-10-20, 13:49
Medlem
Fred Friendlys avatar
Om ni är tvugna att rekommendera en film, vilken skulle det då vara? Jag är ytterst tveksam till att jag kommer tycka om det.
Citera
2007-10-20, 13:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om ni är tvugna att rekommendera en film, vilken skulle det då vara? Jag är ytterst tveksam till att jag kommer tycka om det.

Finns som sagt hur mycket som helst och beroende på vad man tycker om gengremässigt, skulle främst rekommendera The Toxic Avenger, Cannibal! The Musical, The Incredible Torture Show och Chopper Chicks in Zombietown.
Citera
2007-10-20, 13:57
Medlem
knoxahs avatar
Citat:

The Toxic Avanger, helt klart en klassiker.

Förresten så älskar jag Troma. Var så jäkla kul när jag och polarna gick och hyrde gamla Tromafilmer på VHS när man var mindre.
Citera
2007-10-20, 14:02
Medlem
Citat:

"Surf nazis must die" saknar helt motstycke i filmhistorien. Oförglömlig!

I am the Fuhrer of the beach!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in