Kanske är verkligheten en dator och vi som kognitiva agenter är datorprogram i denna. Kanske är det så att när vi söker objektivitet så är detta en parallellism till datorprogram som kör en subrutin som frågar sig vad substratet/datorn är kapabelt till. Kan ett sådant program någonsin erhålla en meningsfull svar? Är inte ett svar som "allt programmet kan föreställa sig" vara det mest meningsfulla som programmet kan erhålla? Kanske datorn inte kan vara allt som programmet kan representera inom sig överallt hela tiden, men det trots detta är kapabel till allt som programmet är kababelt till att föreställa. Och att detta då skulle kunna likställas med ett svar som är identiskt med att sanningsvärdet är varken sant eller falskt, utan ett kanske? Kan inte detta då vara likvärdigt till att vi existerar och inte existerar; att all menings- och sanningsvärde är bundet till oss och inte datorn? Att programmeringsspråket inte är kababelt till att utnyttja datorns kapacitet maximalt? Att programmet inte tar datorns samtliga resurser i anspråk? Att alla processer som är möjlliga i en dator inte kan hända i ett program samtidigt?
Ju mer jag gräver mig in i matematiken, fysiken, filosofin och beräkningsvetenskapen desto mer tilltalande blir datoranalogin.
Begrepp som kompression, komplexitet, beräkning, talteori, primtal, slumpmässighet, sannolikhet, entropi, siffror, sanning, fakta, axiom, kunskap, förståelse, tid, rymd, relativitet, möjlighet/omöjlighet, algoritm, "state", evolution, "natural selection", gener, ljusets hastighet, kausalitet, massa, energi, magnetism, gravitation, minne, kognition, interna represenationer, modeller, mening, system, atomet, fotoner, molekyler, rörelse, definitioner, semantik, linguistik, programmeringsspråk, universum, händelse, val, tvingad, faktor, parameter, perspektiv, geometri, rymd, värme, termodynamik, statistik, form, innehåll, färg, frekvens, kanal, kommunikation, "gud", paradox, varseblivning, information, optimering, psykologi, intelligens, existens; allt verkar för mig hänga samman med datoranalogi på nåt sätt. Att det på nåt sätt går att skapa en mappning mellan alla begrepp i fysiken, matematiken och beräkningsteori (datorvetenskap).
Sätter vi vår kognition i centrum och tolkar allt som vi kan och inte kan föreställa oss som begränsningar på samma sätt som datorprogram har begränsingar, så verkar allt börja hänga samman på nåt sätt. Kanske är det så att min hjärna är okapabel efter så mycket erfarenhet/programmering att på ett effektivare sätt producera någon kunskap/förståelse? Att mitt interna som externa språk är för begränsat och "färgat" för att vara av något värde för vidare utveckling av kunskapsmassa?