• 1
  • 2
2007-10-19, 09:47
Medlem
QP Cheeses avatar
inget gick smidigt med detta...

skrivaren installers inte, allt går dundersegt att göra, klickar jag på nåt tar det flera sekunder innan det reageras.
Ljudet får jag inte till funka, mozilla crashar och inget verkar fungera som jag vill, nån som har ett tips på hur snabba upp allt? antar att det har med drivisar att göra, har ett nvidia. ljudet skulle också vara guld om nån visste hur man gjorde.... samt om man har ett hum om det andra jag nämde också...
Citera
2007-10-19, 10:35
Medlem
nat0ns avatar
hört att det ska gå bättre om du kör en clean installation av det, alltså tanka och bränn en ny cd. om det nu är ett alternativ... backa dom viktiga filer du har och testa.
Citera
2007-10-19, 10:38
Medlem
Din Morsas avatar
Hej Bullen,

Jag tänkte installera Ubuntu 7.10 på min jobbe-laptop, Så jag tänkte börja med att partitionera upp hårddisken, som nu bara har en partition för hela klabbet. Dessvärre har jag inte någon licens för Partition Magic, någon som kan tipsa om nåt bra free-ware alternativ? Eftersom det är jobbmaskinen är jag lite nervös att gå in och paritionera "manuellt" i cmd-prompten med risk att fucka upp allting...

Och som vanligt så är det din morsa som skrivit brevet och är med i filmen
Citera
2007-10-19, 11:37
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
hört att det ska gå bättre om du kör en clean installation av det, alltså tanka och bränn en ny cd. om det nu är ett alternativ... backa dom viktiga filer du har och testa.

betyder det samma sak som att allting på den disken rensas? har nog inget viktigt men måste jag likt förbannat göra om alla inställningar för det skall funka smärtfritt?
Citera
2007-10-19, 13:43
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Hej Bullen,

Jag tänkte installera Ubuntu 7.10 på min jobbe-laptop, Så jag tänkte börja med att partitionera upp hårddisken, som nu bara har en partition för hela klabbet. Dessvärre har jag inte någon licens för Partition Magic, någon som kan tipsa om nåt bra free-ware alternativ? Eftersom det är jobbmaskinen är jag lite nervös att gå in och paritionera "manuellt" i cmd-prompten med risk att fucka upp allting...

Och som vanligt så är det din morsa som skrivit brevet och är med i filmen

Det följer med ett partitioneringsprogram på Ubuntus live-cd som heter gparted. Väldigt lätt att använda fungerar ungefär som Partition magic. Programmet startas från terminalen genom att skriva "gparted" eller så kan det finnas i menyerna någonstans.

PS. En backup på viktiga filer är ju självklart ( om du ska ändra storlek på partitioner eller dylikt ) men jag nämner det så att jag har ryggen fri
Citera
2007-10-19, 15:04
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Det följer med ett partitioneringsprogram på Ubuntus live-cd som heter gparted. Väldigt lätt att använda fungerar ungefär som Partition magic. Programmet startas från terminalen genom att skriva "gparted" eller så kan det finnas i menyerna någonstans.

PS. En backup på viktiga filer är ju självklart ( om du ska ändra storlek på partitioner eller dylikt ) men jag nämner det så att jag har ryggen fri

Tack för tipset. Skall provas under helgen
Citera
2007-10-19, 22:16
Medlem
zoccers avatar
Terminal, skrivare och compizfusion

Men skit!
Har just uppdaterat till 7.10. Det mesta verkar fungera, men...

Terminalen - kommer bara upp en helt vit ruta utan borders som det inte går att skriva i. Vad göra?

Min skrivare - Canon LBP2900 - som jag hoppades skulle installeras automatiskt har inte installerats, det finns inte drivrutiner i databasen för den. Måste man gå vägen via ghostscript och installera drivrutiner själv?

Compizfusion - skulle installeras automatiskt, men icke. Inga såna roliga funktioner. Dock, installationen är på en inte helt ny dator - med ett GeForce4 MX 440 grafikkort - det kanske inte funkar då? Vad göra annars?

Sist - jag är inte så kunnig inom Linux, det är inte så länge sen jag konverterade från Windows, så mycket är fortfarande höljt i dunkel. Hoppas därför på svar som är någotsånär lättfattliga för en vanlig dödlig.
Citera
2007-10-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Compizfusion - skulle installeras automatiskt, men icke. Inga såna roliga funktioner. Dock, installationen är på en inte helt ny dator - med ett GeForce4 MX 440 grafikkort - det kanske inte funkar då? Vad göra annars?
Har du installerat dina drivrutiner?
Ifall att du inte har det så gör det. Om du inte vet hur man gör det så fråga.
Citera
2007-10-20, 01:02
Medlem
zoccers avatar
Ha!
Pillade litet med drivrutinerna som du föreslog, och vips så funkade det! I alla fall delvis. Jag har fortfarande inte lyckats få 3-D funktionen att starta. Men det kanske beror på att jag inte vet var och hur den startas?

Terminalprogrammet fick jag också igång efter litet jox och några svordomar.

Printern går jag fortfarande bet på!

Tack för tipset med drivisarna, om nån ännu kan hjälpa mig med skrivaren så vore jag mer än tacksam och glad!
Citera
2007-10-20, 15:23
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag får fan inte ljudet och skrivaren att funka

verkligen INGEN som vet hur man skall göra? har en epson photo r300, och ljudkortet har jag satt som default men inget tycks hjälpa... har pillat med den här skiten i fan 3 dagar nu
Citera
2007-10-20, 21:01
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Jag får fan inte ljudet och skrivaren att funka

verkligen INGEN som vet hur man skall göra? har en epson photo r300, och ljudkortet har jag satt som default men inget tycks hjälpa... har pillat med den här skiten i fan 3 dagar nu

din skrivare borde fungera, prova det här:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupp...sPrintersEpson

Ditt ljudkort är lite svårt att säga eftersom du inte skriver vilket ljudkort du har.
är det ett integrerat så skriv åtminstone vilket moderkort du kör

btw... skadar inte o gå in i device managern o högerklicka på skrivaren o ljudkortet o skicka in en liten felrapport om det heller
gjorde jag med min skärm när jag var tvungen o fixa manuellt med den i Fiesty, nu i Gutsy så är problemet tillrättat
Citera
2007-10-20, 21:29
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
din skrivare borde fungera, prova det här:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupp...sPrintersEpson

terminael tar inte rmot det kommandot som de säger där...

Citat:
Ditt ljudkort är lite svårt att säga eftersom du inte skriver vilket ljudkort du har.
är det ett integrerat så skriv åtminstone vilket moderkort du kör

kör jag asoundconf list så får jag upp:
CK8
Live
försöker med asoundconf set-default-card Live men det hjälper inte...

Citat:
btw... skadar inte o gå in i device managern o högerklicka på skrivaren o ljudkortet o skicka in en liten felrapport om det heller

jag är rätt ny på ubuntu, var går jag in och hur gör jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in