• 1
  • 2
2007-10-19, 09:12
Medlem
Roger Pontares avatar
Har precis flyttat till en ny lägenhet och kommit underfund med att jag inte har saknat min gamla micro. Vad gör man med den förrutom att vid ett fåtal tillfällen värma mat?

Kommer ihåg 90-talet då det kom kokböcker om just rätter som man kan tillaga i micron, helt sjukt! Berätta nu vad ni använder er micro till och ge mig argument varför jag borde ha eller inte ha en!
Citera
2007-10-19, 09:58
Medlem
Tolvans avatar
Jag kokar bara gröt i den
Citera
2007-10-19, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Har precis flyttat till en ny lägenhet och kommit underfund med att jag inte har saknat min gamla micro. Vad gör man med den förrutom att vid ett fåtal tillfällen värma mat?

Kommer ihåg 90-talet då det kom kokböcker om just rätter som man kan tillaga i micron, helt sjukt! Berätta nu vad ni använder er micro till och ge mig argument varför jag borde ha eller inte ha en!
Du har rätt. Använder den mindre och mindre. Oftast bara i samband med upptining eller när jag behöver värma något snabbt. Jag har nog aldrig riktigt lagat mat i den. Man har ju ingen kontroll så att säga.

Min ex-flickväns mamma körde dock det mesta i micron, allt från lasagne till pajer och grytor. Jag tyckte dock inte att smaken riktigt stämde med spislagad mat trots att hon gjorde allt rätt.

~Paul~
Citera
2007-10-19, 10:10
Medlem
samfishers avatar
Köp en billig micro+liten. Det är ju grymt praktiskt att ha.
Jag är faktiskt utbildad till kock men använder micron främst till att tina saker.
Sen är det ju praktiskt om man har skitbråttom nån gång i bland. Värma drycker och liknande är ju bra.

Vi kockar måste ju också tyvärr köra snabbmat och då är micron perfekt.

/SamFisher
Citera
2007-10-19, 10:12
Popcorn då och då. Sen kan man ju värma left-overs i den ibland.
Citera
2007-10-19, 10:13
Medlem
Sällan och aldrig använd

Använder den enbart till att värma upp saker i+ ibland snabbtina saker i.
Har aldrig lagat mat i den och kommer nog heller aldrig att så göra.
Citera
2007-10-19, 12:26
Medlem
Tjohildas avatar
Har ingen, behöver ingen. Jag har gasspis så det går snabbt att laga mat ändå. Sen bor jag och sambon "compact living" så jag undviker allt som tar onödig plats. Har inte ens kaffebryggare utan kokar vatten och kör i ett gammalt hederligt melitta rätt i kannan.
Citera
2007-10-19, 12:32
Medlem
Spinnakers avatar
Gröt på morgonen, sen blir det väl till att värma nåt left-over, som någon innan sa.
Citera
2007-10-19, 13:23
Medlem
Jag är väl som de flesta, tinar djupfryst och värmer mat. Sen jag köpte en micro med crispplatta använder jag den en hel del till matlagning. Matpajerna jag gör i micron älskar "alla", grädda pizza funkar bra liksom steka korv, bacon, köttbullar osv.

Det mest udda jag använder micron till är att värma en flaska vin. Jag förvarar mina vinflaskor i matkällaren, och så här års är rödvinet lite kallt, så 45 sek i micron blir lagom. Det är ju inte alltid man har planerat vindrickandet i förväg.
Värma glögg direkt i muggen går utmärkt. Andra saker, som hör julen till, är att koka risgrynsgröt (inga fastbrända eller överkokade kastruller) och givetvis att koka knäck.

När mina barn var små använde jag micron till nästan all deras mat. Värmde välling, kokade gröt, potatis, makaroner, grönsaker osv.

Efter 20 års microanvändande har jag svårt att klara mig utan.
Citera
2007-10-19, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av gmn

Efter 20 års microanvändande har jag svårt att klara mig utan.

Hjälp vad gammal man känner sig när du säger så :/ För mig är micron en ganska ny uppfinning :blush:
Citera
2007-10-19, 13:39
Moderator
Dretskols avatar
Använder den till att värma rester, gröt och piroger.
Citera
2007-10-19, 13:40
Bannlyst
Smälter smör, gör havregrynsgröt, men framför allt värmer jag matlådor. Jag gör oftast dubbla portioner till middag och äter den överblivna som lunch dagen efter, smutt och bekvämt.. Micron är för mig lika nödvändig som diskmaskinen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in