Citat:
Ursprungligen postat av Stoschk
Försvinner det? För ingen av mina vänner har det. Jag vet inte om dom nån gång haft det, men inte som jag sett eller som dom talat om.
Jo, jag vet att krax-fjortisar plågas av ömmande toppiga tuttar liksom röda och gula finnar i ansikte och på rygg, men brukar det inte försvinna?
Ja det kan försvinna när man lämnar tonåren och hormonnivåerna börjar stabilisera sig. Dock tror jag att det är sällsynt att det försvinner av sig själv, framförallt om man har det i övre tonåren.
En variant är att prova med diverse anti-östrogener...
Nolvadex(Tamoxifen) - Blockerar östrogen receptorerna i bröstkörtlarna.
Arimidex (anastrozol) - Sänker östrogen nivåerna upp till 80 % genom att förhindra aromatiseringen (omvandlingen) från testosteron till östrogen.
Letrozol (Femar) - fungerar på samma sätt som Arimidex.
Så här hade
jag lagt upp det.
Dag 1-3: 70 mg Nolvadex / ED (för att chocka östrogen receptorerna)
Dag 4-35: 40 mg Nolvadex / ED
36-42: 20 mg Nolvadex (nedtrappning) / ED
42-49: 10 mg Nolvadex (nedtrappning) / ED
50-64: Uppehåll i två veckor!
Nolvadex har en halveringstid på över två veckor, så nu tycker jag vi gör ett uppehåll och låter kroppen få vila. Det aktiva ämnet kommer fortfarande göra sitt jobb i kroppen. Det är även inte bra att kombinera Arimidex och Nolvadex då det kan ge motsatt effekt.
65-79: 0.5 mg Arimidex varannan dag.
80-87: 0.25 mg Arimidex varannan dag. (nedtrappning)
Arimidex används för att sänka östrogen nivåerna i kroppen. Nolvadex verkade bara på östrogen receptorerna i bröstkörtlarna. Nu gäller det att se till att sänka resterande östrogenet i kroppen för att förhindra att det sätter sig bröstkörtlarna igen.
Nedtrappning använder jag för jag tror inte att det bra att sluta helt med engång. Man bör ge kroppen en chans att förstå att vi sänker doserna. Annars kan det bli en rebound effekt av det hela och östrogen nivåerna skjuter i topp.
Allt detta jag skriver saknar direkt vetenskaplig fakta. Ni ska förstå att det är inte nyttigt för blodfetterna i kroppen att stoppa i sig dessa piller. Jag rekommenderar att ni läser på innan ni prover någon liknande. Men ni behöver ni ska även veta att kvinnor kan äta Nolvadex upp till 5 år under behandlig av bröstcancer.
Mvh kroppsfixerad