• 1
  • 2
2007-10-18, 02:47
Medlem
Jag tänker successivt gå över till lågenergilampor, dels för ekonomin & dels för miljön. Har tidigare köpt några no name lampor, men blev rätt besviken. Dels fick man vänta en bra stund innan det var full effekt (jobbigt på toa t.ex) och dels var inte ljuset lika behagligt som glödlampor. Jag ser att ica kör en drive nu med novaline lampor nu för 25:-. Någon som provat dom? Kan det verkligen stämma som dom säger att man sparar ca 400:-/lampa om man jämför med vanliga glödlampor?

Mina kriterier:
1. Tänds med full effekt utan att behöva vänta
2. Mjukt ljus som glödlampor
3. Måste vara klotform, ej avlånga
Citera
2007-10-18, 07:30
Medlem
Programet plus hade en liten test av lågenergilampor för några veckor sedan, här har du länken till testen den kanske kan ge dig lite vägledning

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...2&lpos=extra_0
Citera
2007-10-18, 07:43
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Osram är helt klart bäst. Tyvärr är det så att man får vad man betalar för så dom är även dyrast.

Bara en sån sak som ett skymningsrelä inbyggt i lampan är ju smart och lite coolt att det funkar...
Citera
2007-10-18, 07:50
Bannlyst
Håller novalines lågenergilampor lika bra som deras glödlampor så är det att kasta pengar i sjön, sämre glödlampor får man leta efter t.o.m ikeas håller mer än dubbelt så länge.
Köpte en svindyr Philips lågenergilampa till köket -88, den är lite svag i ljuset dom första 4-5sekunderna men den håller än.
Citera
2007-10-18, 08:40
Medlem
tjaboooos avatar
Kan rekommendera biltemas le-lampor.
Har 2st i badrummet som suttit 4år, likaså 2 lampor i v-rum 1lampa i köket samt halllampan.
Tänder sej snabbt, ger bra med ljus, håller länge och ett fördelaktigt pris.
Citera
2007-10-18, 09:40
Medlem
Megaforces avatar
Ikeas är inte mycket att ha heller. Kallt vitt ljus och lång uppvärmningstid.

Det är också kvicksilverhalten som till stor del styr hur snabbt lampan kommer upp i full effekt. Och eftersom det skall vara låga kvicksilverhalter så blir prestandan också därefter.

Tekniskt sett är det inga problem att få varmt ljus i en lågenergilampa, men det är dyrare. Därför kan man bara få det i riktigt dyra lampor.

Osram har en serie för utomhusbruk som klarar att tändas snabbt även vid riktigt låga temperaturer. Annars kan det ta typ 2 minuter innan lampan ger något ljus vid -30 ute..

Har också provat lysdiodslampor från Clas Ohlson, men kvaliteten var alldeles för låg och de gick sönder alldeles för snabbt samt har blått ljus. Även här är det fullt möjligt att tillverka med varmt ljus, men det kostar också..

Clas Ohlsons lysdiodslampor är inte värda sitt pris i allafall. Undvik.
Citera
2007-10-18, 09:59
Medlem
Enrödtråds avatar
Jag har mycket positiv erfarenhet av Ikeas lampor. Köpte flera stycken när dom såldes för 11 kronor styck, dom har sedan använts i flera år helt utan problem och dom håller än. Annars har jag köpt en betydligt dyrare lampa på Rusta och den gick sönder efter en månad.
Edit:såg nu att du söker klotformade lampor, dom har jag aldrig använt.
Citera
2007-10-18, 10:52
Medlem
Squalos avatar
Vad gäller IKEA-lampor så är det jävligt stor skillnad på om det är dom tidigare, tysktillverkade, eller dom som säljs nu, som är från Kina eller något annat land långt bort.

Jag har några av dom tyska, och dom har funkat bra. Men dom säljs ju inte längre.

Philips är helt klart bäst, men dom kostar därefter. Runt 90 kr / styck, vilket är tre-fyra ggr mer än en lågprislampa från Clas Ohlson.
Citera
2007-10-18, 11:25
Moderator
Falukropps avatar
Har också köpt ett lager på Ikea för ett gäng år sen. Funkar precis hur bra som helst, den enda haken var väl att de tappade ljusstyrka ganska snabbt i början.
Men det är inget egentligt problem, sätt i en lampa som motsvarar ett nummer starkare än märkeffekten på lamphållaren. Ska det vara en 40-wattslampa, sätt i en som motsvarar 60 watt. Märkeffekten på lamphållarna är dimensionerad efter en vanlig glödlampas effekt och värmeutveckling, så man kan riskfritt peta i lågenergilampor med rejält mycket starkare ljusstyrka.

[edit]
Lågenergilampor måste väl förresten vara den enda miljövänliga produkten som är bättre än det miljöskadligare originalet? Så otroligt skönt att slippa att ideligen byta lampor.
Eller kan nån komma på nåt annat exempel?
Citera
2007-10-18, 12:39
Moderator
Tystnads avatar
På jobbet var jag med och letade fram en lysrörslampa som måste passar i befintliga armaturer (ej vara för lång) samt tåla och tända och släckas ofta.
Valet föll på en Philipslampa ,dem har under årens lopp ändrat artikel nr och beteckning men den senaste heter:
Artikel nr : E8345770 (Eankod: 8711500751423 ) LYSR.LAMPA 15W MASTER PL Electronic

En mycket bra lampa som håller i 4-5 år om den används varje natt i ytterbelysning.

Funkar även mycket bra i rum där man tänder och släcker ofta då den har electronisk tändning.
Detta är oerhört viktigt ! många billiga skräplysrörslampor saknar denna elektroniska tändning ,likaså "vanliga" lysrör med glimtändare .Tänder man och släcker dessa med korta lystider förkortar du livslängden enormt ,och då är hela "besparingen"kastad i sjön.
Vanliga lysrör med glimtändare bör lysa minst 1 timme åt gången för att inte få förkortad livslängd.Vissa tillverkare säger 30 minuter skall räcka ,men jag har testat och det funkar inte bra dem går sönder för ofta då,minst 1 timme är minium.
Citera
2007-10-18, 12:46
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
På jobbet var jag med och letade fram en lysrörslampa som måste passar i befintliga armaturer (ej vara för lång) samt tåla och tända och släckas ofta.
Valet föll på en Philipslampa ,dem har under årens lopp ändrat artikel nr och beteckning men den senaste heter:
Artikel nr : E8345770 (Eankod: 8711500751423 ) LYSR.LAMPA 15W MASTER PL Electronic

En mycket bra lampa som håller i 4-5 år om den används varje natt i ytterbelysning.

Funkar även mycket bra i rum där man tänder och släcker ofta då den har electronisk tändning.
Detta är oerhört viktigt ! många billiga skräplysrörslampor saknar denna elektroniska tändning ,likaså "vanliga" lysrör med glimtändare .Tänder man och släcker dessa med korta lystider förkortar du livslängden enormt ,och då är hela "besparingen"kastad i sjön.
Vanliga lysrör med glimtändare bör lysa minst 1 timme åt gången för att inte få förkortad livslängd.Vissa tillverkare säger 30 minuter skall räcka ,men jag har testat och det funkar inte bra dem går sönder för ofta då,minst 1 timme är minium.

På sjön släcker man i de flesta fall inte belysningen ens över natten, mestadels på grund av detta. Det finns inte en jävel som gillar att flänga runt i underdäck och byta lysrör.
Rören håller längst om man bara låter dem vara tända.
Citera
2007-10-18, 13:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Detta är oerhört viktigt ! många billiga skräplysrörslampor saknar denna elektroniska tändning
Och vilka skulle de va ?
Iallafall biltemas 20kr lampor har elektronisk tändning.

Citat:
,likaså "vanliga" lysrör med glimtändare .Tänder man och släcker dessa med korta lystider förkortar du livslängden enormt ,och då är hela "besparingen"kastad i sjön.
Kan jag inte påstå att jag nånsin märkt av de problemet, har bl.a ett lysrör i köket som tänds kanske 10-15ggr per dygn oftast inte på längre än 3-4 minuter och funkat bra nu i 4år.
I förrförra lägenheten jag bodde i fanns lysrör i badrum som fått arbeta hårdare än så och gick inte sönder på dom 10år jag bodde där, där fanns 2 lysrör i köket som tändes å släcktes ofta och även dom höll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in