2007-10-17, 21:14
Bannlyst
Tjenixen!
Har precis ominstallerat XP och delade vid det tillfället upp hårddisken i 2 partitioner. Nu visade det sig dock att den ena hårddisken aldrig vart formaterad och är i raw format.

Antar att detta är ett enkelt problem men vet inte exakt vad jag ska söka för att få hjälp med det så berätta gärna lite snabbt hur jag ska göra.

Tack på förhand!

EDIT: Kanske ska förtydliga och säga att det jag vill är att dom 30gb som ligger på den oformaterade partitionen ska bli till en fungerande partition i NTFS format.
Citera
2007-10-17, 22:06
Medlem
1. Öppna Computer Management genom "Start" > "Run" > "compmgmt.msc".

2. Klicka på "Disk Management" i konsolträdet.

3. Högerklicka på din RAW-partition och välj "Format" och välj vad du vill (typ NTFS).

Nu vet jag ju inte om du har engelskt eller svenskt os, men tillvägagångssättet är detsamma.
Citera
2007-10-17, 22:10
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adajad

Och om man inte vill leka med kör (vilket jag inte har något emot) så finns den under "Kontrollpanelen" > "Administratörsverktyg" > "Datorhantering".
Citera
2007-10-17, 22:41
Bannlyst
Citat:

2. Klicka på "Disk Management" i konsolträdet.

3. Högerklicka på din RAW-partition och välj "Format" och välj vad du vill (typ NTFS).

Nu vet jag ju inte om du har engelskt eller svenskt os, men tillvägagångssättet är detsamma.

kör på svenska men hade man inte förstått det du skrev hade man varit korkad på riktigt och det är jag inte
Tack för hjälpen, ska fixa det nu.

EDIT: Wtf? Fick felmeddelande om att jag måste ha IE 5.5 eller senare för att de ska funka sen stängdes det :P Fan va surt, de betyder nog att jag ändå måste skaffa IE alltså -.-*
Citera
2007-10-18, 08:50
Medlem
Måste man ha IE för formatering?!? Låter helknas.

Du kan ju även använda DiskPart för att hantera dina diskar.

http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true
Citera
2007-10-18, 15:54
Bannlyst
Citat:
Måste man ha IE för formatering?!? Låter helknas.

Precis min åsikt! Men jag tankade det nu iallafall och nu känns min dator smutsig, usch och fy för IE.

Tack för hjälpen iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in