2007-10-17, 17:03
Medlem
The Fugazis avatar
Hej

Är det nån som har koll på hur man exponerar så att både himmel och objektet man vill fota exponeras rätt? Så att himlen inte blir utbränd, eller objektet alldeles för mörkt?

Exempel: http://img139.imageshack.us/img139/461/dsc00675qn6.jpg

Exponerar man efter himlen blir ju det man egentligen vill fota mörkt, och tvärtom blir himlen alldeles vit.
Citera
2007-10-17, 19:38
Medlem
Rosenrots avatar
Gråfilter eller Polariseringsfilter funkar bra, annars kan man ta bilden i två ettapper alltså mark först sedan himmel men blir ganska lätt jobbigt.
Citera
2007-10-17, 19:49
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Kanske testa HDR?
Citera
2007-10-17, 21:34
Medlem
Hayvens avatar
Då jag fotar utomhus så är det polarisationsfilter som gäller, och tycker det fungerar bäst. Fast visst, HDR funkar lika bra.. lite smaksak
Citera
2007-10-18, 12:43
Medlem
Farbror Sallads avatar
Inte direkt en efterbehandlingsfråga, därav trådflytt. /Mod
Citera
2007-10-18, 16:08
Medlem
Karnevalens avatar
Kan någon förklara vad ett polarisationsfilter gör för något?
Citera
2007-10-18, 16:39
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Det tar bort reflektioner, med ett cirkulärt kan man utnyttja solens vinkel för att styra effekten...
Citera
2007-10-18, 19:22
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Fugazi
Hej

Är det nån som har koll på hur man exponerar så att både himmel och objektet man vill fota exponeras rätt? Så att himlen inte blir utbränd, eller objektet alldeles för mörkt?

Exempel: http://img139.imageshack.us/img139/461/dsc00675qn6.jpg

Exponerar man efter himlen blir ju det man egentligen vill fota mörkt, och tvärtom blir himlen alldeles vit.
Vad använder du för kamera? Har du en systemkamera så fotar du lämpligen i RAW och exponerar så att ett uns av himlen bränt ut. Sedan backar du exponeringen i råkonverteraren samt lyfter skuggorna lagom mycket.
Fotar du i JPG så får du exponera så lågt att himlen inte bränner ut, för att sedan lyfta skuggorna. Du kommer att få ett redigt brus, men det är inte mycket att göra. Du kan också ställa ner kontrasten i kamerans bildinställningar, om det rör sig om en mer avancerad kamera.
Digitala kameror har helt enkelt för litet dynamiskt omfång för att täcka motivets omfång i ditt exempelmotiv.
Grundregeln är att du ska exponera så högt det går utan att bränna ut något i alla fall.
Citera
2007-10-18, 19:33
Medlem
The Fugazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Vad använder du för kamera? Har du en systemkamera så fotar du lämpligen i RAW och exponerar så att ett uns av himlen bränt ut. Sedan backar du exponeringen i råkonverteraren samt lyfter skuggorna lagom mycket.
Fotar du i JPG så får du exponera så lågt att himlen inte bränner ut, för att sedan lyfta skuggorna. Du kommer att få ett redigt brus, men det är inte mycket att göra. Du kan också ställa ner kontrasten i kamerans bildinställningar, om det rör sig om en mer avancerad kamera.
Digitala kameror har helt enkelt för litet dynamiskt omfång för att täcka motivets omfång i ditt exempelmotiv.
Grundregeln är att du ska exponera så högt det går utan att bränna ut något i alla fall.

Sony A100.

Tack för tipsen!! Ska testa detta när det blir dag igen. Just nu har jag exponerat mot himlen, låst AE, sen tagit autofokusen på objektet och tryckt av. Sen när jag kommit hem har jag en perfekt himmel men ett mörkt objekt. Då har jag lagt duplicerat lagret i Photoshop, ljusat upp objektet men behållt himlen med en mask.
Fotar i RAW därför denna metod som jag provade mig fram med.
Citera
2007-10-21, 16:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Ett graduerat grå (ND) filter. se här http://en.wikipedia.org/wiki/Graduat...density_filter konstigt att de inte säljs på fler ställen.
Citera
2007-10-21, 21:59
Medlem
Att använda blixt för att få lite mer ljus på motivet kan ofta hjälpa. I ditt exempel skulle nog inte ett polfilter hjälpa särskilt mycket. Dock ett graduerat gråfilter. Ta en titt på cokins filtersystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in