2007-10-17, 14:53
Medlem
som rubriken lyder undrar jag hur jag lättast blir bättre på att andvända terminalen. Ingen som vet guider eller liknande?

Tacksam för svar!
Citera
2007-10-17, 15:54
Medlem
ceziums avatar
Vad är det du vill göra i terminalen? Det är ett väldigt brett spektrum på saker man gör i terminalen ju.
Citera
2007-10-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
Vad är det du vill göra i terminalen? Det är ett väldigt brett spektrum på saker man gör i terminalen ju.

nä men jobba lite som man gör i ubuntu (elelr som jag gjoprde )
typ: sudo apt-get install irssi och liknande?

och kan man köra irssi i os x? finns det rtorrent?

saknar dessa massor
Citera
2007-10-17, 20:09
Medlem
ceziums avatar
mac-ports finns om du vill ha ett pakethanteringssystem som liknar apt. I övrigt så borde du klara av att hantera terminalen om du nu kan hantera bash i ubuntu. De e i stort sett samma vad gäller kommandon eftersom båda är väldigt lika unix(huruvida os x är unix eller inte kan man tvista länge om)...
Citera
2007-10-17, 20:20
Medlem
Citat:
mac-ports finns om du vill ha ett pakethanteringssystem som liknar apt. I övrigt så borde du klara av att hantera terminalen om du nu kan hantera bash i ubuntu. De e i stort sett samma vad gäller kommandon eftersom båda är väldigt lika unix(huruvida os x är unix eller inte kan man tvista länge om)...

ja läste lite om macports. körde de o så men på #sudo port install rtorrent får jag bara felmeddelande:
Citera
2007-10-17, 20:38
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:

Samma skal som default så (bash)… Och ja, åtminstone leoparden är Unixcertifierat mot Single UNIX Specification.

@macbook: Man kanske måste ha Xcode installerat?

/Adrian
Citera
2007-10-17, 21:24
Medlem
eqlzrs avatar
XCodeTools behövs helt klart för att kunna köra Mac-Ports, sen är jag inte säker på om även X11 behövs. Det är möjligt.
Citera
2007-10-17, 22:10
Medlem
s3vens avatar
Hej, en fråga angående terminalen.

kan man skicka filer genom ett nätverk mellan två datorer med hjälp av terminalen. typ med Ditto eller rcp? isåfall hur. exempel uppskattas.

med filer menar jag typ .jpeg .psd m.m
Citera
2007-10-17, 23:28
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
Hej, en fråga angående terminalen.

kan man skicka filer genom ett nätverk mellan två datorer med hjälp av terminalen. typ med Ditto eller rcp? isåfall hur. exempel uppskattas.

med filer menar jag typ .jpeg .psd m.m

Självklart, scp och sftp är väl enklast. Se till att du kan logga in med ssh bara. Gå till Systeminställningar -> Fildelning -> Tjänster och slå på Fjärrinloggning så kan du köra ssh/scp/sftp från en annan dator till din mac
Citera
2007-10-18, 19:36
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook
ja läste lite om macports. körde de o så men på #sudo port install rtorrent får jag bara felmeddelande:

Har du följt den här guiden helt, för det där felet ser ut som att du inte har X11.

http://trac.macosforge.org/projects/...allingMacPorts

MacPorts är förövrigt det som gör att OSX går från att vara det bästa operativet till helt sjukt överlägset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in