Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Du är ute och cyklar - och inte så lite heller. Jag gör ingen skillnad på djur och djur. Jag varken tar djurens parti eller människans. De i sig är inte värda ett skvatt. Min sympati ligger dock mer hos djuren (i och med att de är försvarslösa gentemot människan) , men någon vegan eller djurrättsaktivist är jag inte.
Min signatur påpekar människans hyckleri och dubbelmoral - inget annat.
Om det låter och ser ut som en anka...
Vad du kallar dig själv för spelar ingen roll, för du drar åt samma håll som de som påstår att djur har rättigheter. Ditt påstående om att djuren är försvarslösa gentemot människan får mig att undra om du överhuvudtaget har varit ute på landet. I vissa situationer så kan djur ha övertaget. Så då borde människan enligt din logik ha rätt att oskadliggöra besvärliga getingbon.
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Du är inne på om de skulle ha möjlighet att döda oss. Min fråga var om de skulle ha rätt att döda oss. Fontanellmannen var i ett tidigare inlägg (#7) inne på att vi skulle ha rätt att döda djur eftersom vi är dem överlägsna mentalt sett. Mitt inlägg var en kommentar till detta inlägg.
OK. Men om du med ett kort varsel skulle kunna formulera ett för rymdvarelserna förståeligt argument till varför vi har rättigheter så skulle du vara den störste xenopsykologen av dom alla.
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Det är just det jag menar att de inte har. En människa har inte automatiskt ett värde på grund utav att det är en människa. Detsamma gäller med de övriga djuren. Många pratar om ett människovärde men jag påstår att det värdet inte finns.
Jaha. Varför har jag då inte rätt att skära dig i småbitar för att se vilken färg du har på levern?
Människovärdet uppstår för att människan är en varelse som kan ingå olika sorters avtal.