• 1
  • 2
2007-10-16, 20:06
Medlem
dePauls avatar
Ytterligare ett ämne av intresse kan vara beredningen av tillbehör. Jag har några favoriter, bland annat den som jag lagade till ikväll för att ackompanjera min speciella tyska korv.

Blomkål mini (2 portioner)

Ingredienser:
1/3 huvud av en normalstor blomkål delad i de allra minsta rosetter på ca 3 mm
3 msk osaltat smör
½ kalvbuljongtärning (kyckling går också bra)
2 nypor av pepparmix special (1 del sv peppar, 1 del vitpeppar, ½ del grönpeppar, ½ del rosépeppar, ½ del sichuanpeppar. Alla sorter skall vara färskmalda)
2 dl vatten
1 nypa strösocker

Arbetsgång:
Smält smör i en stekgryta och när den är nötbrun så adderar man blomkålen. Tillsätt buljongen, sockret och pepparmixen. Rör om och låt under ständig omröring bli genommjuk men inte sladdrig under att man hela tiden tillför en liten mängd vatten! Proceduren är således den samma som i samband med risotto. OBS, kålen skall inte vara sönderkokt! Det skall vara ett bitmotstånd i den, men kanske inte riktigt al dente.

~Paul~
Citera
2007-10-16, 21:37
Medlem
ostz0rs avatar
vi gjorde en rätt rolig sak när jag jobbade, att vi gjorde en ratatouie, bitarna skurna i brunoise och sen tog vi zucchini och skar dem i små korgar och la in ratatouien i korgarna.

kanske inte så utförligt som du vill ha recepten men mer som inspiration och få igång hjärnan och tänka i nya banor.
Citera
2007-10-16, 21:51
Medlem
bullybrugds avatar
Haricot vers (stavning?)

Frysta haricot vers
vitlök
smör
vatten

Koka haricot versen enligt anvisning på påsen, minus några minuter. Häll av.
Kläm över vitlök efter behag. Under tiden har du givetvis värmt en stekpanna. Fräs rackarna i smör. Salta och peppra. Avnjut.
Citera
2007-10-16, 22:15
Medlem
Brukar göra en rouille när jag gör fisksoppor. Gott att smeka över! Går att använda på brödet man äter till soppan också!

Rouille (4 port.)

1-2 vitlök supersolo (beroende på hur van man är vid vitlök)
2 äggulor
2 dl raps/majs-olja
1/2 spansk peppar, finhackad
1 tsk cayennepeppar
saften av en citronhalva
salt
peppar
ev. 1 g saffran (brukar ha i saffran i fisksoppan istället, men har ni saffran så använd väldigt lite)

Skapandet:
1. Vispa ihop allt utom oljan.
2. Häll försiktigt oljan i en fin stråle samtidigt som du vispar. Var extremt noga med att vispa snabbt och hälla långsamt.

Smaka av och ev. ha lite syra i.
Citera
2007-10-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Ingredienser:
1/3 huvud av en normalstor blomkål delad i de allra minsta rosetter på ca 3 mm

~Paul~

3mm? Bryta sönder den totalt alltså?
Citera
2007-10-16, 23:05
Medlem
Airbuzzs avatar
Nu kanske jag är lite greksvennig, men tsatsiki är fruktansvärt gott och användbart!
Citera
2007-10-17, 07:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
3mm? Bryta sönder den totalt alltså?
Många fina förslag! Tack.

Jag delar blomkålen först i stora och sedan i mindre rosetter. De allra minsta skär jag av med skalkniv. Resten grovhackar jag.

~Paul~
Citera
2007-10-17, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Jag är ganska svag för färsk bladspenat med vitlök och äkta smör.

Den vanliga paprikan kan också bli ett kalastillbehör när man lagar den på olika sätt. En lite ovanligare variant att göra ett pyttelitet hål i spetsen och sedan fylla den med diverse godsaker.

Smörfrästa morotsstavar är också en av mina favoriter.

~Paul~
Citera
2007-10-17, 08:23
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag är ganska svag för färsk bladspenat med vitlök och äkta smör.

Den vanliga paprikan kan också bli ett kalastillbehör när man lagar den på olika sätt. En lite ovanligare variant att göra ett pyttelitet hål i spetsen och sedan fylla den med diverse godsaker.

Smörfrästa morotsstavar är också en av mina favoriter.

~Paul~

Ha ha, kul att läsa! Tänkte tipsa om just smörslungad bladspenat med vitlök och lite olivolja när jag såg trådrubriken. Underbart gott till många pastarätter!
Citera
2007-10-17, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Ha ha, kul att läsa! Tänkte tipsa om just smörslungad bladspenat med vitlök och lite olivolja när jag såg trådrubriken. Underbart gott till många pastarätter!
Absolut! Nu blev man sugen

~Paul~
Citera
2007-10-17, 09:07
Medlem
Gjorde ett tillbehör till fisk häromdagen som jag tyckte funkade väldigt bra. (6 pers)

Fräs upp ett paket finhackad bacon eller pancetta. I med två purjulökar skurna, först på fyra på längden, och därefter på bredden. Gör bitarna ca 5cm långa.

Låt löken stå och mjukna på medellåg värme en bra stund. Salta och peppra. Tillsätt en skvätt vitt vin och därefter grädde efter behag. Låt puttra en liten stund. Resultatet blir härligt krämig purjulök.
Citera
2007-10-17, 09:14
Medlem
quaertys avatar
Mycket gott här, flera grejer verkar värda att testa. Men för tillfället är jag mest sugen på den där speciella tyska korven du nämnde inledningsvis DePaul. En lite närmare presentation vore helt klart på sin plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in