2007-10-16, 12:00
Medlem
Jag vet inte om detta ämne ska ligga under Integration och Invandring eller Juridik, men jag chansar här!

Min Thailändska fru väntar barn i Thailand. Nu funderar vi som bäst på var barnet ska födas och vad vi och barnet får för fördelar/nackdelar av att vara född i Sverige eller Thailand.

Vi plannerar att bosätta oss i Sverige, men har ännu inte bestämmt var barnet kommer födas. Min fru känner sig tryggare med sig eget folk/språk, men vad gör det för skillnad för barnet rent juridiskt? Medborgarskap osv?

Vem kan bidra med information? Imigrationsverket?

Mvh
/Jonas
Citera
2007-10-16, 12:15
Medlem
dollardavids avatar
Hade jag fått välja mellan Sverige och Thailand hade valet blivit ganska enkelt, kan tänka mig att sjukvården är några snäpp hetare och spädbarns död mindre vanligt i Sverige
Citera
2007-10-16, 12:48
Medlem
Jag tror inte medborgarskap har någon större betydelse. Iaf. Sverige tillåter dubbla medborgarskap. Barnet får per automatik svenskt medborgarskap, oavsett var det är fött. Bara för dig att anmäla det till Skatteverket.
Du och din thailändska kvinna är gifta och ni har barn tillsammans. Jag tror inte det blir några problem alls med Migrationsverket där. Alla tre är välkomna till Sverige.
Nädu... problemet ligger i Thailand. Godkänner Thailand att den lilla har dubbelt medborgarskap?
Oooh sen en annan sak. Om din fru inte bor i Sverige permanent när hon föder och/eller är svensk medborgare kommer det att bli skitdyrt!
Nu får ni välja:
Thailand - billigt/gratis men inte lika säkert.
Sverige - dyrt men säkert.
Citera
2007-10-16, 16:59
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Oooh sen en annan sak. Om din fru inte bor i Sverige permanent när hon föder och/eller är svensk medborgare kommer det att bli skitdyrt!
Nu får ni välja:
Thailand - billigt/gratis men inte lika säkert.
Sverige - dyrt men säkert.

Japp. Känner en kille som tog hit sin gravida thailändska när hon skulle föda och det kostade honom väldigt mycket. Har man otur måste det till specialvård (för tidig födsel, kejsarsnitt osv) och då blir det ännu dyrare.
Citera
2007-10-16, 17:12
Medlem
wildFevers avatar
Så importen har ökat igen från att ha stagnerat nån gång under 90talet? Väldigt intressant
Citera
2007-10-16, 17:45
Medlem
trass avatar
Tråd flyttad från I&I till Juridik.

/mod
Citera
2007-10-17, 20:20
Medlem
Kreutzs avatar
Jag är ingen expert på invandringsrätt men detta vet jag i varje fall.

Var barnet föds har ingen betydelse för barnets möjligheter till svenskt medborgarskap. Sverige tillämpar inte den s.k. territorialprincipen, dvs att man får medborgarskap i det land där man föds. Denna princip tillämpas däremot av USA och Brasilien. Här tillämpas härstamningsprincipen, dvs det är föräldrarnas medborgarskap som avgör vilket medborgarskap barnet får.

Dock gäller följande undantag (så är det alltid med juridiken: först en huvudregel och sedan en massa undantag).

Om barnet - som i ditt fall - har en svensk förälder och dessutom föds i Sverige....Ja, då får barnet svenskt medborgarskap. Är du gift med barnets mor så får barnet svenskt medborgarskap oavsett var barnet föds. Om jag förstod ditt inlägg så är du gift med barnets mor och då kan barnet alltså bli svensk medborgare oavsett var det föds, dock förutsatt att ditt äktenskap är sådant att det vinner erkännande i Sverige. Kontakta Migrationsverket för närmare information kring medborgarskapsfrågan eftersom en felbedömning kan ställa till onödiga problem.

Om din hustru skulle föda barnet i Sverige utan att hon är bosatt och folkbokförd här så kommer det att kosta en hel del. Å andra sidan är spädbarnsdödligheten ungefär 29 döda per 1000 spädbarn. I Sverige ligger motsvarande siffra på omkring 3 döda per 1000 spädbarn. Så med tanke på dessa siffror och att det trots allt gäller ditt barn så vet f-n om jag skulle hålla allt för hårt i slantarna just i detta fallet. Men du avgör naturligtvis själv tillsammans med din hustru. Ingen kan bättre än ni avgöra vad som är bäst för ert barn.

Lycka till och grattis till det kommande barnet!
Citera
2007-10-18, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Jag är ingen expert på invandringsrätt men detta vet jag i varje fall.

Var barnet föds har ingen betydelse för barnets möjligheter till svenskt medborgarskap. Sverige tillämpar inte den s.k. territorialprincipen, dvs att man får medborgarskap i det land där man föds. Denna princip tillämpas däremot av USA och Brasilien. Här tillämpas härstamningsprincipen, dvs det är föräldrarnas medborgarskap som avgör vilket medborgarskap barnet får.

Dock gäller följande undantag (så är det alltid med juridiken: först en huvudregel och sedan en massa undantag).

Om barnet - som i ditt fall - har en svensk förälder och dessutom föds i Sverige....Ja, då får barnet svenskt medborgarskap. Är du gift med barnets mor så får barnet svenskt medborgarskap oavsett var barnet föds. Om jag förstod ditt inlägg så är du gift med barnets mor och då kan barnet alltså bli svensk medborgare oavsett var det föds, dock förutsatt att ditt äktenskap är sådant att det vinner erkännande i Sverige. Kontakta Migrationsverket för närmare information kring medborgarskapsfrågan eftersom en felbedömning kan ställa till onödiga problem.

Om din hustru skulle föda barnet i Sverige utan att hon är bosatt och folkbokförd här så kommer det att kosta en hel del. Å andra sidan är spädbarnsdödligheten ungefär 29 döda per 1000 spädbarn. I Sverige ligger motsvarande siffra på omkring 3 döda per 1000 spädbarn. Så med tanke på dessa siffror och att det trots allt gäller ditt barn så vet f-n om jag skulle hålla allt för hårt i slantarna just i detta fallet. Men du avgör naturligtvis själv tillsammans med din hustru. Ingen kan bättre än ni avgöra vad som är bäst för ert barn.

Lycka till och grattis till det kommande barnet!

Hej Hopp!!!

Jag sitter i precis samma sits som Jonas och jag har kommit fram till att det är bra mycket lättare för barnet att få Svenskt medborgarskap än det är att få Thailändskt. Ok,visserligen kommer det att kosta en smula att föda i Thailand men iom att min fru har bra försäkring ifrån jobbet så kostar det ca 300 dollar/dygn på privatsjukhus i BKK. Och att det skulle vara sämre sjukvård eller högre barnadödlighet på ett Thailändskt privatsjukhus än i svenska sjukvården tror jag inte ett smack på.
Sen tror jag också att man går misste om föräldrapenningen om barnet föds i Thailand men det är jag ej säker på
Att hon sen har möjlighet att få ha sin mor bredvid sig under själva födandet byteder nog en hel del!!! Själv kommer jag förmodligen svimma....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in