• 1
  • 2
2002-01-02, 23:49
Medlem
I introt till Grease (vid de tecknade bilderna) är en bild på ett stort rött hakkors inklippt. Titta noga, i bakgrunden ser man en tecknad motorcyklist. Det går rätt så fort, men man ser det om man är uppmärksam. Någon som vet hur detta kommer sig? Tyckte det var väldigt skummt..
Citera
2002-01-03, 23:50
Medlem
Hakkors i Grease

Och hakkors förekommer i "karl-bertils julafton".. kolla in julgransflaggorna!
Citera
2002-01-04, 15:34
Medlem
Hakkors i Grease

Hakkors har i grunden ingenting med nazismen att göra.Nazisterna valde den som sin symbol därför att de tyckte att den var kraftfull.

Hakkors kan du hitta lite varstans om du letar.Indierna och japanerna (eller var det kineserna?) använde sig flitigt av den tidigare.
Från början är det en solsymbol.
;-)
Citera
2002-01-04, 19:26
Medlem
Hakkors i Grease

Ja, men samtidigt gjordes ju Grease ändå efter andra världskriget och efter Hitler och nazismen har symbolen väl ändå blivit ganska brännmärkt och något man inte så gärna skyltar med...
Citera
2002-01-04, 19:52
Medlem
Hakkors i Grease

Precis, och man blir ju lite misstänksam när bilden visas så fort också. Man ser inte hakkorset om man inte är väldigt uppmärksam, man måste nästan pausa videon.
Citera
2002-01-05, 21:04
Medlem
Hakkors i Grease

hakkors eller svastika (som det igentligen heter) är en symbol som används ofta, jag tror att jag har läst att hitler snodde hela arier-svastika grejen från hinduerna då arier var det rena folket
Citera
2002-01-05, 23:19
Medlem
Hakkors i Grease

att arier ursprungligen härstammar från indien stämmer bra det, liksom att hakkorset/svastikan är en uråldrig symbol...
Citera
2002-01-06, 14:12
Medlem
Hakkors i Grease

Jamen nu var väl inte det som var frågan heller, i dagens läge förknippas ju hakkorset med nazism även om de har snott det från andra kulturer. Att en swastika skulle finnas med i grease verkar onekligen konstigt!
Citera
2002-01-06, 17:55
äldre konto (old)
Ej medlem
Hakkors i Grease

Tror att den symbl som indierna använde gick motsols...
Citera
2002-01-06, 18:12
Medlem
Hakkors i Grease

Men snälla, kan ni inte diskutera hakkorsets historia någon annanstans? :) Jag tror inte att de flesta tänker på hakkorset som nåt annat än en nazistsymbol.
Citera
2002-01-08, 20:45
Medlem
Hakkors i Grease

Skogsmulle......
Detta måste innebära att Greasefilmen är nazipropaganda?!?!?!

Men HALLÅ!!!!!
Vad fick du i kaffet imorse?
Citera
2002-01-08, 21:53
Medlem
Hakkors i Grease

'Detta måste innebära att Greasefilmen är nazipropaganda?!?!?!'

Det måste det väl inte. Kanske inte hela filmen, men det verkar som att just den bilden skulle fylla nåt sånt syfte.

'Vad fick du i kaffet imorse?'

Jag fick inget kaffe imorse! :)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här