2007-10-15, 21:22
Medlem
Mekanisks avatar
När jag startar datorn vill jag att ncmpc startas och lägger sig på skrivbordet. Jag gör det med Devil's pie. Problemet är att Devil's pie inte vill starta efter att jag startat terminalen med ncmpc.
Jag har försökt lösa det med ett enkelt script.
Kod:
DISPLAY=:0.1 terminal --title="ncmpc" --hide-menubar --geometry=+10+20 -x ncmpc ; sleep 10 && devilspie &
Scriptet startas med vanliga autostart. Det fungerar en gång av tio ungefär. Det gäller för övriga lösningar jag provat också.

Jag kör Gentoo med Xfce.
Citera
2007-10-19, 18:20
Medlem
Mekanisks avatar
Bump

Kom igen nu. Det måste vara nån mer än jag som sitter med en skrivbordsterminal som startar automatiskt med X.
Det är ju lite småjobbigt att köra devilspie -a & varje gång jag startar datorn.
Alla svar uppskattas.
Citera
2007-10-20, 01:37
Medlem
Kiress avatar
lägg in raden i rc.local?

EDIT: jag vet faktiskt inte om det är så man ska göra eller om det ens fungerar. Testa att formulera en klurig fråga på google, typ "autostart <din distribution>".
Citera
2007-10-20, 10:54
Medlem
Mekanisks avatar
Hade ingen rc.local, tyvärr. Löste problemet ändå.

Googlade ännu mera och hittade till slut något som hjälpte.
Jag lade en symbolisk länk i ~/Desktop/Autostart (var tvungen att skapa mappen) till /usr/bin/devilspie.
Startar fortfarande terminalen med ncmpc genom ett script eftersom det inte funkade med vanliga autostart. Förmodligen p g a att jag vill starta den på min andra skärm. Scriptet är förkortat då sleep och devilspie inte längre behövs.
Kod:
DISPLAY:0.1 terminal --title="ncmpc" --hide-menubar --geometry=+10+20 -x ncmpc
Funkar kanon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in